הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר • "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, ובין יוני לספטמבר נפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock
אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

לאחר חמישה חודשים שלא פעלה בנתב"ג בעקבות המלחמה, אזרבייג'ן איירליינס (AZAL) החזירה את פעילותה לישראל במרץ האחרון. מאז שחזרה, חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל מראה שהיא כאן כדי להישאר. על-פי נתוני רשות שדות התעופה, שיעור הנוסעים בחברה בנתב"ג נותר זהה בחודשים מרץ 2023 ו-2024, ועמד על 0.19%. אף שהחברה פעלה מחצית מהחודש בלבד, היא שמרה על אותו נתח פעילות ביחס לשנה שעברה.

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל
איזי ג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: אילו קווים יושפעו במיוחד?

בחברה מצהירים בגלוי על כוונה להתרחב ולהתפתח בשוק הישראלי. חרף המלחמה והביקורת הקשה על ישראל בעולם, החברה הגדילה את תדירות הטיסות לארץ וממנה, ונראה כי גם מתקפת הכטב"מים האיראנית לא הצליחה לשבש לה את התוכניות. החברה הפסיקה את פעילותה ליממה בלבד ומיד חזרה לפעילות המוגברת שלה בארץ.

"בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע. יש לנו הרבה נוסעים ישראלים שטסים להודו, לסין ולטורקיה דרכנו", אומר בני קורמאייב, נציג AZAL בישראל.

"העובדה שהתדירות עולה מעידה שהקו רווחי"

מאחורי הפעילות המוגברת של החברה בארץ עומדת לשכת התיירות האזרית, שהחליטה כמדיניות להתמקד בשוק התיירות הישראלי. בחברה זיהו את ההזדמנות נוכח הוואקום שהשאירו חברות תעופה אשר הפסיקו את פעילותן בישראל, בדגש על שוק הקונקשנים. ניתן להמשיך עם אזרבייג'ן איירלינס ליעדים כמו דלהי, מומביי וסין, רוסיה, קזחסטן, אוזבקיסטן, בלארוס, לטביה וגאורגיה.

אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת השטיח המעופף, מסביר כי כ-50% מהנוסעים לבאקו בוחרים בה כיעד לקונקשן. "AZAL מצטרפת לפליי דובאי ומביעה את האמון בשוק הישראלי, העובדה שהתדירות עולה מעידה שהקו רווחי. אלה החברות שנכנסות לוואקום שהשאירה טורקיש. טיסות ליעדים הרחוקים עדיין מאוד יקרות, ובזכות הקונקשנים ניתן להוזיל את הטיסות משמעותית".

עם זאת, גורמים בענף התעופה מעריכים כי אין לחברה סיכוי ריאלי להיכנס לנעליים הגדולות של יעדי הקונקשנים הגדולים בעולם, היות שהיא איננה חברה בסטאר אלייאנס (ברית חברות התעופה). "מדובר בחברה קטנה יותר מאל על מבחינת צי מטוסים ומספר יעדים. אין לה טיסות למוקדי הביקוש העיקריים כמו צפון אמריקה, למזרח הרחוק למעט סין, ומעט הטיסות לאירופה לא רלוונטיות. היא לא חברה בברית גלובלית. עם זאת, היא מדורגת מעל הממוצע מבחינת רמת השירות שלה במדד סקייטרקס, ולפיו שדה התעופה המרכזי שלה מעולה גם כן", אומר גורם בענף התעופה.

בלשכת התיירות של אזרבייג'ן פועלים גם להרחבת התיירות לאזרבייג'ן. נוכח היחסים הידידותיים בין המדינות והדירוג הגבוה שלה כאחת המדינות הבטוחות בעולם, זה ייתכן. לדברי כהן מגורי, המחצית השנייה של הנוסעים שמגיעים לבאקו בוחרים בה כיעד לנופש. "אנשים מרגישים בטוחים ללכת למדינה שכל-כך תומכת בנו, והביקוש גדל. מדובר בחופשות קצרות ל-3-4 לילות וטיולים מאורגנים, ליעד עם תרבות, אוכל ושופינג, שישראלים מאוד אוהבים".