איזי ג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: אילו קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר • המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי איזי ג'ט יקבלו החזר כספי • בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock
מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

מאז המתקפה האיראנית שהביאה לסגירת המרחב האווירי בישראל למשך 7 שעות, חברות התעופה הבינלאומיות הראו סימני התאוששות וחזרו לפעול בנתב"ג בהדרגה, אולם חלקן עומדות על הגדר ומחכות להמשך ההתפתחויות. את הצעד הדרמטי ביותר ביצעה חברת הלואו קוסט איזי ג'ט, שהודיעה רשמית היום (ג') על החלטתה להשהות את טיסותיה לישראל עד סוף עונת הקיץ.

רגע לפני החג, כמיליון ישראלים עלולים לסבול משיבושים בנתב"ג
המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

איזי ג'ט, שרק החזירה את הפעילות לאחרונה בסוף חודש מרץ (אחרי שהפסיקה אותה עם פרוץ המלחמה), היא אחת מבין 10 חברות התעופה הפופולריות בישראל, והמהלך האחרון צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים. ביום שני היא הודיעה על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אבל כבר באותו ערב נחסמה האפשרות להזמין כרטיסים עד חודש אוקטובר. ביום שלישי הגיע האישור הרשמי: "כתוצאה מהמצב המתמשך והמתפתח בישראל, איזי ג'ט קיבלה החלטה להשהות את טיסותיה לתל אביב לשארית עונת הקיץ - עד 27 באוקטובר. ללקוחות שהזמינו טיסות בקווים לישראל וממנה עד לתאריך זה, מוצעות אפשרויות הכוללות החזר כספי מלא".

חברות נוספות ששינו את סטטוס הטיסות בשל המצב הן KLM, שביטלה את הטיסות לישראל עד ליום רביעי; ויונייטד איירליינס, שבוחנת בזהירות את המשך הפעילות. כעת עולה השאלה האם חברות נוספות יצטרפו אליהן?

"לטוס לישראל זה הימור"

יניב לניס, מייסד אתר השוואת המחירים "טיסות סודיות", סבור כי ההחלטה של איזי ג'ט נובעת ממניעים כלכליים בלבד: "חברות תעופה מתכננות מראש את הצוותים ואת הטיסות שלהן, הן רוצות ודאות שירוויחו כמה שיותר כסף בעונה הקרובה. להמשיך לטוס לישראל זה הימור מסוים; לעומת זאת, להעביר את המטוסים לקו אחר שיש בו ודאות שלא תפרוץ מלחמה בקיץ וייאלצו לבטל טיסות, זה יותר בטוח. מדובר בהחלטה כלכלית נטו".

"המחירים רק יעלו"

מבין 10 חברות התעופה הפופולריות בישראל, כמעט מחצית מהן לא פועלות בארץ בשל המצב הביטחוני. פרט לאיזי ג'ט, מדובר בטורקיש איירליינס (שהפסיקה את הפעילות ממניעים פוליטיים), בפגסוס ובריינאייר שצפויה לחזור בתחילת יוני. בנוסף, ספק אם גם החברות שכן טסות לנתב"ג יוכלו לעמוד בביקושים.

איזי ג'ט, שמאז חזרתה הפעילה את הקווים לאמסטרדם, לברלין, לבאזל, ללונדון, לז'נבה ולמילאנו, משאירה ואקום משמעותי שלא בטוח שיהיה מי שימלא. "חברות הלואו קוסט שחזרו חזרו במתכונת מאוד מצומצצת", מסביר לניס. "אין מספיק מושבים לקיץ הקרוב, וסביר להניח שההיעדרות של איזי ג'ט רק תחמיר את המצב. להערכתי המחירים רק יעלו, ולא יהיו הרבה אלטרנטיבות".

 

ניר מזור, סמנכ"ל השיווק של סוכנות הנסיעות קשרי תעופה, מדגיש כי איזי ג'ט חזרה לפעילות בישראל במתכונת מצומצמת. "ניתן להעריך שזה ישפיע בעיקר נקודתית, על הקו ללונדון זה עלול להשפיע לרעה. בסופו של יום זו לא דרמה כל עוד זה מסתכם באיזי ג'ט. ברור לכולם שהמחירים יהיו גבוהים מהרגיל. גם אם ההיצע קצת גדל, הוא עדיין נמוך בהשוואה לשנים קודמות.

"כל צעד כזה של חברת תעופה זרה מחזק את החברות הישראליות, וחברות שמבוססות על קו קפריסין, כמו קורנדון, בלו בירד וטוס - יותר קל להן להפסיק ולהחזיר טיסות בהתאם להערכת המצב בגלל המרחקים הקצרים, וגם כי אין להן הרבה קווים אחרים. הן יכולות להסיט את החברות. אלה חברות שמשרתות בעיקר את הקהל הישראלי, ולכן גם אם יש בעיה, הן מפסיקות נקודתית וחוזרות מיד אחרי".