אלכס גלעדי בראיון ל"ליידי גלובס": "רשות השידור שווה הצלה"

בראיון לגיליון הבאזז אומר נשיא קשת: "כל בעלי המקצוע בארץ יודעים בדיוק כמה אבי ניר יותר טוב מכולם. קשה להתווכח על זה" ■ "גם ערוץ 10 יכול היה להצליח"

אלכס גלעדי, הנציג הישראלי בוועד האולימפי וסגן נשיא בכיר לענייני ספורט ב-NBC, התראיין לגיליון הבאזז של "ליידי גלובס".

גלעדי, 67, התחיל את דרכו כעיתונאי ספורט ב"ידיעות אחרונות", עבר למסדרונות המאובקים של רשות השידור, שם שימש כמנהל מחלקת הספורט ואחר-כך כמפיק אירועים מיוחדים, כמו ביקור סאדאת ושידור הזכייה הראשונה של מכבי תל-אביב בגביע אירופה בכדורסל.

בתחילת שנות ה-90 הקים גלעדי את זכיינית ערוץ 2 קשת, ובמידה רבה הוא נחשב לאבי הטלוויזיה המסחרית בארץ. כעבור מספר שנים הודח מהזכיינית, וב-2005, אחרי משבר אורי שנער, חזר לזכיינית כנשיא - גם כן ללא שכר.

ההיכרות שלו עם המנכ"ל אבי ניר החלה עוד לפני שהיה בקשת, "כשהוא עוד היה בקריירה אקדמית, בדרך לדוקטורט. הוא בא אליי כי הוא רצה לכתוב ספר על פרסומות בטלוויזיה, וכבר לא יצא מקשת אחרי אותו יום. בגלל שהוא התחיל מלמטה, הוא מכיר את החומר הרבה יותר טוב ממני היום".

- הוא איש המקצוע היחיד בארץ שתגיד עליו דבר כזה.

"אני חושב שכל בעלי המקצוע בארץ יודעים בדיוק מי הכי טוב, וכמה הוא יותר טוב. קשה להתווכח על זה".

- בתור מגדירת התרבות ויצרנית הבאזז המשפיעה ביותר בישראל, הציפייה מקשת היא שתתרומם מעבר ל"האח הגדול".

"את התרבות הישראלית מגדירים הרבה דברים, גם המחול וגם התיאטרון. אין כזה דבר תרבות פופולרית, זה זמן פנאי שעליו נלחמים כולם. אתה רוצה להגיד לי שקשת זה 'האח הגדול', אז אני אומר לך שקשת זה גם 'פולישוק' וגם 'מסודרים', והיא עושה את הדברים האלה פחות או יותר באותה הצלחה - היא מביאה שליש מהקהל לראות גם את 'פולישוק' וגם את 'האח הגדול', גם את 'מסודרים' וגם את 'כוכב נולד'".

- 3.5 שעות בשבוע "האח הגדול", זה לא מוגזם?

"'האח הגדול' זה לא נמוך. יותר מרבע מיליון איש קנו את ערוץ 20. האנשים האלה לא חיים במדינת ישראל? הם חלק מהתבנית שלה".

- בשנים שהיית מחוץ לקשת שקלת לקחת חלק בהקמת ערוץ 10. אפילו הימרת שיש לו סיכוי ל-100% הצלחה. איפה טעית?

"עובדה שבסוף בחרתי לא ללכת לשם. בדיעבד אנחנו יודעים הרבה דברים. זו חוכמה קטנה מאוד. אני לא בטוח שערוץ 10 לא יכול היה גם להצליח. יש מקום לשני ערוצים מסחריים במדינת ישראל, אבל לא ברגולציה הזו. כרגע כולם מפסידים. אם הרגולציה היתה כזו ש-17% מהכסף של ההפקות צריך ללכת לסוגה עילית - אז בסדר, אבל כשאנחנו עומדים על 53% - אין סיכוי לאף אחד. האם יש מספיק אנשים מוכשרים כדי לייצר תכנים לשני ערוצים מסחריים? אני אומר שכן. הם רק לא יכולים להגיע לשם, כיוון שאין כסף. תנאי המכרז היו אלה שגרמו לי להחליט לא להיכנס לעניין ערוץ 10. זו הסיבה היחידה".

- מה אתה חושב על ערוץ 10 היום?

"שהוא יכול להיות הרבה יותר טוב. במקרה הזה, לא הכול רגולציה מסרסת וכובלת. כדי שהוא יתפתח צריך גם טאלנטים, בעיקר בחשיבה על התוכן".

- נשיא קשת זה תפקיד ייצוגי. במה באה לידי ביטוי ההשפעה שלך שם?

"הבטחתי לבעלי המניות שאבי ניר יהיה המנכ"ל הראשון בארץ, שהנשיא עושה מה שהוא רוצה ממנו. אני שם כדי לעשות מה שהוא חושב שצריך. לא היו ולא יהיו מקרים שבהם אני יזמתי התערבות כלשהי. אני מזכיר לך כמה סערות ומלחמות היו בקשת לפניי. כבר 4 שנים יש שם שקט והרמוניה, אז למה לא להשאיר את זה ככה? ההגה הוא בידיים של אבי, ואין שני קפטנים לספינה".

- ברשות השידור, מכורתך, ויתרו על הפריים-טיים.

"יש שם ניסיון להציל את העסק, והוא שווה הצלה. אם הייתי צעיר ב-20 שנה, הייתי לוקח את זה על עצמי".

"לא רוצה בת-זוג סמרטוטרית"

כל מי שמכיר את גלעדי יודע שאחד הדברים הכי חשובים לו הוא קוד לבוש בעבודה: לא תוכלו לתפוס אותו, גם ביום אוגוסט לוהט, ללא חליפה מחויטת וממחטה מעומלנת בכיס המקטורן. תמיד ממורק, תמיד שונה כל-כך מהישראליאנה המיוזעת שמסביב.

"חלק מהסיבה שאני מתלבש ככה היא התרסה. אני לא אוהב את הסמרטוטייה מסביב", הוא מודה. "לא כל אחד חייב להיות מעונב ומחויט, אבל יש הבדל בין ההקצנה הזו לבין האחרת".

- אבי ניר מתלבש פשוט. ג'ינס וטי שירט.

"גם זו התרסה, לדעתי. נדמה לי שהמסר שלו הוא שלא יגבה לבבו של אף אחד בקשת, שלא יחשבו שבגלל שהם טובים מותר להם להרים את האף. עליו ג'ינס וטי שירט נראים בסדר".

- תמיד היית זאב בודד?

"אין לי בת-זוג כרגע, אם זה מה שאתה שואל. הייתי נשוי 3 שנים, יש לי בת, ואת 35 השנים האחרונות הקדשתי וייחדתי לקריירה שלי. עכשיו יש מקום בחיים שלי לבת-זוג. אבל היא לא יכולה להיות סמרטוטרית. היא צריכה לדעת לבוא בחברה, לדעת להתלבש, להיות נעימה, חברותית".

- זו הזמנה לקוראות "ליידי גלובס", שרואות את עצמן מועמדות ראויות, לפנות ולנסות את מזלן?

"בהחלט. כולן מוזמנות להגיש מועמדות".