דמיין את העתיד, לא את העבר!

החלטות קנייה/מכירה ניתן לקבל משיקולים שונים אבל בודאי לא בגלל אמונות סטטיסטיות

מי מאיתנו לא ראה בימי חייו "קוסם". לא כזה ששולף שפנים מהכובע אלא כזה שיודע לנבא מה יקרה בשוק ההון, לאתר מניות ספציפיות ולהזכיר לכם לאחר מספר שבועות "אמרתי לכם".

לאחרונה קיבלתי מספר שאלות ביחס לדעתי על המלצותיו של "קוסם" שכזה שהצליח לאחרונה להמליץ על מספר מניות שהיכו את השוק (אגב הקוסם בן 14). אני שותף מזה כשנה חלק לדירקטוריון קניון המניות בהובלתו של זיו סגל. תיק קניון המניות מבוסס על ניתוח טכני אבל כפי שהקורא המתמיד יודע, מחוזק על ידי פרמטרים נוספים כמו ערך וכל שאר הפרמטרים שנכללים תחת המודל הקונספטואלי. ההנחה היא ש"קסם" המבוסס על הכלים הנ"ל יוביל לקבלת החלטות מיטבית ויעשה את העבודה. כששמעתי חלק מהסיפורים על הקוסם בן ה-14 נזכרתי בכשל המהמר והחלטתי לחדד כאן את הנקודה.

מהו כשל המהמר?

על פי לודוויג פון מיזס ( כלכלן יהודי מבריק שנמלט מציפורני הנאצים לארה"ב) כשל המהמר נובע מאי הבנה נפוצה ביחס לכללי ההסתברות, שבה מבלבלים בין ההסתברות הכללית במחלקה מסוימת של אירועים, לבין ההסתברות למקרה מסוים בתוך המחלקה. ספציפית, כשל המהמר הוא הנחה שישנה הסתברות רבה יותר להתרחשות אירוע אקראי משום שהוא לא אירע משך זמן רב, או שישנה הסתברות קטנה יותר לחזרה של אירוע אם הוא התרחש פעמים מספר ברצף.

דוגמא: שווה בנפשך שבמהלך 20 זריקות של מטבע הוגן נפל המטבע על "פאלי", כשל המהמר הוא להניח שהסיכוי ליציאת "עץ" בפעם ה-21 גבוה מהסיכוי ליציאת "פאלי". צורת חשיבה זאת מעידה על אי ההבנה של ההסתברויות כיוון שהסיכוי במטבע הוגן יהיה בכל הטלה לעולם 50%.

גם משקיעים לוקים בכשל המהמר. לדוגמא ייתכנו מקרים בהם משקיעים יממשו תיק מניות טוב ובעל פוטנציאל גדול לעלייה למזומנים וזאת כיוון שהתיק עלה בכמה ימי המסחר האחרונים ובהנחה שכל דבר טוב נגמר. אם משקיעים מממשים תיק למזומן מסיבות של ניתוח טכני או סיבות כלכליות כגון תמחור יתר של המניה וקיומם של אירועים שישפיעו באופן שלילי על המניה, הסקטור או השוק זה בסדר גמור.

אבל מימוש רק משום שהמניה עלתה משול להימור על פאלי רק משום שיצאה סדרה של עץ. דוגמא נוספת היא משקיעים שימשיכו להחזיק מניה שירדה בכל אחד מימי המסחר האחרונים מהטעם שמה שיורד חייב לעלות. שוב, אם המשקיעים חושבים שהמניה מתומחרת בחסר והשוק נראה מבטיח, מקובלת החזקתה. אבל, אם השיקול המכריע היא העובדה שהמניה ירדה ולכן חייבת לעלות נאמר שמשקיעים אלה נופלים אל תוך כשל המהמר.

כשל המהמר ההפוך

לעניין זה אני רוצה גם לציין את כשל המהמר ההפוך שהוא כשל לוגי המבוסס על הקבלה או הצלבה: ייחוס משמעות וסיבתיות לאירוע אקראי, על בסיס התפישה שהישנות של התרחשויות אקראיות ובלתי תלויות קשורה או משפיעה על ההסתברות להתרחשות עתידית. באופן כללי יותר, הכשל הוא המסקנה שאם שורה של אירועים עצמאיים שסבירותם נמוכה אכן התרחשה, הדבר מעיד על כך שישנה לכך סיבה.

הסיבה העיקרית לקיומו ולנפוצות של הכשל טמונה, ככל הנראה, בנטייה הקוגניטיבית להתייחס לרצפים של פעולות עצמאיות קודם כל כרצף ולנטייה הנוספת לחתור לגלות "משמעות" וסיבתיות גם במקום שבו הם אינם קיימים. זאת אולי אחת התשובות האפשריות לתופעת ה"קוסם" שהזכרתי.

על מנת להימנע מליפול בכשל המהמר כדאי למשקיעים לקבל החלטות בצורה מסודרת, החלטות קנייה או מכירה ניתן לקבל משיקולים טכניים או משיקולים של ערך אבל בודאי לא בגלל אמונות סטטיסטיות שגויות.