עובדי אקרשטיין ממשיכים לשבות - חסמו את שערי המפעל

העובדים, שהצטרפו לפני מספר חודשים לארגון "כוח לעובדים", מוחים על כך שהנהלת החברה מסרבת להכיר בארגון כוח לעובדים כארגון היציג שלהם ■ לחברת אקרשטיין מפעל בראש פינה, מפעל באשדוד, מפעל בירוחם ומטה הנהלה בהרצליה

עובדי מפעל אקרשטיין בירוחם ממשיכים להשבית את העבודה, זה היום השני ברציפות. העובדים חסמו את שערי המפעל באמצעות מלגזות וכלים כבדים, וקיימו משמרת מחאה גם בשעות הלילה.

העובדים, שהצטרפו לפני מספר חודשים לארגון "כוח לעובדים", מוחים על כך שהנהלת החברה מסרבת להכיר בארגון כוח לעובדים כארגון היציג שלהם, והיא על פי הערכות מעדיפה שההסתדרות היא זו שתייצג את כלל עובדי החברה, כולל בירוחם. לקראת חצות הודיעו העובדים כי ההנהלה החלה להזרים למקום מאבטחים בלבוש אזרחי, לטענתם כדי להרתיע את העובדים.

בהנהלת החברה טוענים כי המאבטחים לא נועדו להפחיד אלא לשמור על המפעל בעת השביתה (המפעל פועל בשגרה גם בלילה). עוד טוענים בהנהלה כי שביתת העובדים מעלה חשש כי מדובר בניסיון להשפיע על בית הדין הארצי לעבודה, שאמור להכריע בימים אלה בסוגיית היציגות של "כוח לעובדים" במפעל, לעומת יציגותה של ההסתדרות.

נזכיר כי לחברת אקרשטיין ארבעה אתרים שונים: מפעל בראש פינה, מפעל באשדוד, מפעל בירוחם ומטה הנהלה בהרצליה. על פי החוק, מעסיק חייב להכיר בהתארגנות של עובדיו אם למעלה משליש מעובדי החברה הצטרפו לארגון עובדים. ואולם, במקרים מסוימים בתי הדין לעבודה מכירים גם בהתארגנות של "יחידת מיקוח נפרדת" - למשל אם מדובר בהתארגנות של מפעל אחד של אותה חברה, או סקטור מסוים ונבדל מבחינה מקצועית של עובדים. במקרה של אקרשטיין, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הכיר במפעל הדרומי כיחידת מיקוח נפרדת, ולכן הנהלת החברה חויבה להכיר בהתארגנות העובדים גם אם היא לא כללה את העובדים ביתר המפעלים של החברה.

לתדהמתם של אנשי "כוח לעובדים", שבוע בלבד לאחר פסיקת בית הדין, נודע כי ההסתדרות צירפה לשורותיה את העובדים באשדוד ובראש פינה. הנהלת אקרשטיין, שככל הנראה מעדיפה את ההסתדרות על פני כוח לעובדים, מיהרה לפנות לבית הדין הארצי לעבודה כדי לערער על פסיקת בית הדין האזורי. אקרשטיין טענה כי לאור שינוי הנסיבות, יש לראות בכל מפעליה של אקרשטיין יחידה אחת, שעובדיה ייוצגו על ידי ארגון עובדים אחד.

ההסתדרות הצטרפה לבקשה הזו, וכך גם ארגוני המעסיקים. על פי הדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית הדין הארצי לעבודה, הרושם הוא שהשופטים נוטים לקבל את עמדתה של אקרשטיין ושל ההסתדרות. לא מן הנמנע, כי זו אכן הסיבה שארגון כוח לעובדים "מחמם את האווירה", לקראת ההכרעה בעניין.