הפגנות נגד "תמר" ו"דלית": "תשובה, אל תחפור בחוף דור"

‎‎כ-400 איש הפגינו בצומת פרדיס נגד התוכנית של נובל אנרג'י להקים מתקן לניקוי גז שיופק מבארות הגז הטבעי באזור חוף הכרמל ■ לטענת מטה המאבק האתר שנבחר הוא רגיש ביותר מבחינה נופית

כ-400 איש הפגינו היום בצומת פרדיס נגד התוכנית של נובל אנרג'י להקים מתקן לניקוי הגז שיופק מבארות הגז הטבעי דלית ותמר באזור חוף הכרמל. המפגינים נשאו שלטים שעליהם היה כתוב בין היתר "תשובה, אל תחפור בחוף דור" ו"חוף הכרמל זה הבית שלנו", וחלקם חבשו מסיכות של חדר ניתוח.

ההפגנה אורגנה ע"י ראשי שלוש רשויות - זיכרון יעקב, מועצה אזורית חוף הכרמל ופרדיס, וע"י עמותת כחול וירוק. לקחו בה חלק תושבי שלושת היישובים הללו וכן תושבעי קיבוצים ומושבים באזור חוף הכרמל. תלונות המפגינים הן נגד המועצה הארצית לתכנון השייכת למשרד הפנים, שמאפשרת לטענתם את הקמת המתקן באזור חוף הכרמל.

לטענת כרמל סלע, ראש מועצה אזורית חוף הכרמל, המתקן, שעומד לקום ע"י נובל אנרג'י כ-800 מטר מחוף הים, עומד לפגוע בנכס סביבתי חשוב ונדיר במדינה, שטח ביוספרי - כלומר כזה שהטבע אינו נפגע ע"י התערבות אנוש ונמצא במצבו האותנטי.

"מדובר בתעשייה כבדה שהולכת לזהם את האזור זיהום סביבתי ואקולוגי בצורה בלתי רגילה", אומר סלע.

‏לטענתו, המתקן אמור להתפרס על שטח של 250 דונם ברצועת החוף, עם ארובה מאוד גבוהה. "רוצים להקים פי גלילות אצלנו בבית", מוסיף סלע.‏ לדבריו, "לפי התשקיף שהוגש לבורסה בשם נובל אנרג'י פעילות הבארות תייצר לבעלי הבארות 19 מיליארד דולר, נובל אנרג'י, יצחק תשובה ויוסי מימן, למשך 20-25 שנה. הכסף יזרום לכיסים שלהם והירוק שלנו ייעלם".

ומה באשר לחלופות? "ניתן להקים את המתקן בלב הים, כפי שהמומחים טוענים, אבל מדובר בהליך יותר ממושך ולתשובה ומימן בוער להתחיל לעשות כסף", הוא אומר. אפשרות אחרת לדבריו, היא "להעביר את המתקן למקום אחר באזור התשתיות של חיפה, אשדוד, או תחנה הכוח בחדרה".

לטענת סלע שלוש הרשויות היו בקשר בנושא עם המועצה הארצית לתכנון ובנייה בחודשים האחרונים, "אבל שם מנסים להרדים אותנו בהבטחות שווא שבודקים חלופות אחרות ושלא ניתנה החלטה ספית בנושא. בינתיים מקדמים את הקמת המתקן באזור החוף", טוען סלע.

מהמועצה הארצית לתכנון נמסר אכן בתגובה, כי היא "בוחנת בימים אלה מספר חלופות להקמת מתקן קבלה לקליטת גז לצורך הולכת הגז מקידוחי תמר ודלית (מול חוף דור). לאחר סיום שלב הצעת החלופות, שהינו שלב מקדמי בהליך התכנון, תועבר התוכנית להערות הציבור", לשון התגובה.

דוברת "תמר" מסרה בתגובה: "תשובה אינו מעורב בהליך קבלת ההחלטות הקשורות להקמת המתקן ופיתוח המאגר, ולפיכך כל ניסיון לשרבב את שמו לעניין נעשה לצורכי יחסי ציבור גרידא ומתוך רצון לעשות כותרות על גבו ולפגוע בשמו הטוב".