רוסו לראות: מסע ליערות הגשם

במלאת 100 שנה למותו של הצייר הנרי רוסו, שהחל את דרכו כפקיד מכס, מציג מוזיאון פונדסיון ביילר בבאזל, שווייץ, תערוכת מחווה נדירה, שאליה קובצו מרחבי העולם כ-40 מעבודותיו

הנרי רוסו לא עזב מעולם את גבולות צרפת. הוא לא ראה מימיו סערה טרופית בג'ונגל, קופים מרקדים בין עלי ענק משתרגים בירוק-עד או חיות טרף מזנקות על איילות נמלטות בעיבורו של יער. את כל אלה צייר מדמיונו ומתיאורים שמצא בספרי המדע בספרייה הלאומית בפריז. הוא עשה זאת בקווים מדויקים ומרתקים, בחיות מרהיבה ובקריצה שובבה לעבר צופיו, העוברים יחד עמו את המסע הווירטואלי בין פריז הקרירה והקודרת של חילופי המאות למחוזות החמים של יערות הגשם.

רוסו היה פקיד מכס שהחל למשוך במכחול, ואמנותו נחשבה לנאיבית ולפשוטה, עד שחלחלה לחוגי האמנות ולסלוני התרבות של פריז. היו אלה דווקא האמנים, ובראשם פיקאסו, פרננד לז'ר וקנדינסקי, שזיהו את איכותו הסוריאליסטית ואת חשיבות עבודתו. רוסו, שהיה מבוגר מהם, זכה להכרה מאוחרת והפך את האמנות לעיסוקו המרכזי בערוב ימיו. הוא נפטר ב-1910, והותיר עיזבון לא גדול אך בעל בולטות ניכרת בעולם האמנות.

במלאת 100 למותו, מציג מוזיאון פונדסיון ביילר בבאזל, שווייץ, תערוכת מחווה נדירה, שאליה קובצו מיטב העבודות של רוסו מרחבי העולם. כ-40 יצירות. הפורטרטים הראשונים, המדויקים מאוד, אשר תמיד יש בהם איזה עיוות קטן או שינוי פרט מסקרן; הנוף הרומנטי-פואטי של ערים צרפתיות, מצוירות בדרך-כלל בשעת מנוחה, ביום חג.

השמחה השורה על ציוריו טבולה בעמדת התבוננות ילדותית, תמימה, שבחר רוסו לנקוט. ניכר שעמדה זו משמשת לו מגן מפני האשמה בביקורת חריפה או ברצינות יתר. עבודותיו הגדולות והחשובות של רוסו שמורות היטב באוספים יוקרתיים ובמוזיאונים במקומות שונים בעולם. לכן זוהי תערוכה נדירה, המאפשרת לראות אותן במקבץ גדול יחסית, אם כי עדיין אינטימי. בחדר הראשון ניתן לראות תיעוד של רוסו ופיקאסו, ולקרוא על האמן. בחדר האחרון ממתינות תמונות הג'ונגל הגדולות. ביניהן בולטת גם תמונתם המוכרת של שחקני הכדורגל בפארק, בבגדיהם הצבעוניים המפוספסים.

החלל של פונדסיון ביילר, מוזיאון פרטי בתכנונו של האדריכל רנצו פיאנו, מתפרש על-פני מספר אולמות, המוקפים בגן רחב ידיים שנשקף מבעד לחלונות ענק. סביב תערוכת רוסו מוצגות עבודות מאוסף הקבע של המוזיאון. חבצלות המים של מונה, באחת היצירות הגדולות במיוחד שלו, משתרעות על פני קיר שלם של כ-4 מטרים. באולם שבקצה הנגדי של המבנה, ניתן לפגוש את "האיש ההולך" של ג'קומטי, שהוזמנה כפסל חוצות בניו-יורק, אך נפסלה לאחר שלא התאימה ליעדה. לאורך הקירות אוסף מרשים של מיטב האמנות המודרנית והעכשווית.

תערוכת רוסו תימשך עד תחילת מאי. שווה ביקור.

Fondation Beyeler, Baselstrasse 77, Basel. www.beyeler.com