שימו גז: בדיקת "גלובס" - כך תפחיתו את הוצאות התדלוק

ההוצאות לתדלוק הפכו למרכיב מרכזי בסל של המשפחה הממוצעת ■ ככל שגדל מספר הקילומטרים שנוסע רכב בחודש - גדל הפוטנציאל לחיסכון בעלויות התדלוק שלו ■ "גלובס" מציע מספר דרכים לחסוך בהוצאות הדלק

17/03/2010, 13:05

חברות ביטוח וחברות רכב: הטבות נקודתיות

בעת קניית רכב או רכישת ביטוח רכב, כדאי לגלות ערנות לגבי מבצעים מזדמנים והזדמנויות נקודתיות בחברות ביטוח ובחברות הרכב. כך למשל הציעה לאחרונה פיאט, במסגרת מבצע מכירות שקיימה בנובמבר 2009, תדלוק חינם (95 אוקטאן) בכלי הרכב שרכשו, עד לשלב שבו מד האוץ (ספידומטר) של כלי הרכב יצביע על 25,000 ק"מ או עד למילוי דלק בשווי כולל של 12,500 שקל.

גם קשרים טובים עם סוכן הביטוח עשויים להשתלם מהבחינה הזאת: "לחברי לשכת סוכני הביטוח יש הסדר תדלוק מוזל בתחנות סונול", מספרים בענף, "ובמקרים מסוימים הם יכולים להכליל בו גם מספר מצומצם של לקוחות".

הרשת מתגייסת לחיסכון: מבצעים באינטרנט

הקפדה על תדלוק עצמי היא הרגל שיותר ויותר נהגים למדו לאמץ, מאז החיוב להפעיל עמדות כאלו בכל תחנה (וכשאינן קיימות - לחייב את כולן במחיר המוזל, כאילו תדלקו עצמאית). אולם גם הנחות מזדמנות המונהגות בתחנות דלק שונות ברחבי הארץ יכולות להיות הזדמנות לא רעה לחסוך כמה שקלים בתדלוק ממוצע (והרבה מאוד כסף לאורך זמן).

מעקב כזה אינו פשוט, אך יכול להתאפשר בקלות יתרה באמצעות אתר האינטרנט www.fulltank.co.il - אתר צרכנות אנרגיה המאפשר לגולשים לאתר את תחנות הדלק הזולות ביותר ברגע נתון באמצעות מנוע חיפוש להשוואת מחירי דלק, מידע אודות מבצעים והטבות (מקפה או עיתון חינם על כל תדלוק ועד הטבות בחנויות הנוחות) וניוזלטר מחירי דלק. עוד מוצעים פירוט השירותים הניתנים בכל תחנה, מחשבון חישוב עלויות נסיעה כתבות וחדשות מתחום האנרגיה ועצות לחיסכון בהוצאות הדלק, כשהשימוש דורש הרשמה אך זה אינו כרוך בעלות.

אתר נוסף, חינמי אך דורש הרשמה גם הוא, הוא www.dstudent.co.il - המציע גם הוא פירוט הנחות קיימות בשלל ענפים, בהם תחנות דלק. עשיר פחות במידע וידידותי פחות לשימוש - אך לרוב מעודכן.

נהיגה חסכונית: מחיר הפקקים

טריוויאלי ככל שיהיה, וקשה לתרגום מספרי - נהיגה נכונה ואחזקה קפדנית של הרכב עשויות לחסוך לא מעט כסף עבור הוצאות הדלק. שמירה על לחץ אוויר מתאים בצמיגים; כיוון "פרונט" תקופתי; תחזוקה שוטפת והקפדה על טיפולים תקופתיים נדרשים; הימנעות מפקקים; נהיגה במהירות סבירה; העמסת משקל מינימלית על הרכב וריקון חפצים מיותרים בתא המטען; כל אלה אמורים לשפר את היחס של ק"מ לליטר דלק ואת ביצועי הרכב ככלל. לרכבים מסוימים, בהתאם להיקף הקילומטראז' ולמידת המסיביות של הרכב, הנעה בדיזל היא אפשרות שבהחלט כדאי לקחת בחשבון.

ומה לגבי תוספי דלק? פרסומים למוצרים שונים - מנוזלים למהילה ועד קפסולות מהפכניות - מבטיחים גדולות ונצורות: שיפור הבעירה, הארכה של מערכת ההזרקה, הפחתה משמעותית של זיהום אוויר, ובשורה התחתונה - חיסכון בדלק. ביו-טיוב מוצגים סרטונים להמחשה, בהם זה של רשת טלוויזיה אמריקאית שבדקה קפסולה כזו והציגה הבדלים ניכרים ביחס הק"מ לליטר. אולם, מבלי להתייחס לעלות המוצרים ביחס לרווח שהם מבטיחים - יש מי שמטיל ספק לא רק ביעילותם, אלא גם בנחיצותם. "הבנזין במדינת ישראל מכיל על-פי תקן תוסף דטרגנטי שנבדק ונמצא מתאים לשימוש הישראלי, וכל הוספה מיותרת", אומר מהנדס הרכב דוד נמרי. "אין צורך להוסיף כלום, גם לא בטיפולים במוסך - אל תאשרו למוסכניק לשכנע אתכם להוסיף חומרים לדלק - וחמור יותר, לשמן. לא סתם מעדיפים ציי הליסינג שלא להשתמש בתוספים על אף החיסכון העצום שיכלו לכאורה להרוויח".

8,000 שקל - והרכב שלכם מונע בגז

אמצעי חיסכון נוסף הוא התקנת מערכת מקבילה להנעה בגפ"מ (גז פחמימני מעובה, המוכר יותר כגז בישול) ברכב: מדובר בתוספת למערכת הבנזין הרגילה, שחוזרת אוטומטית לפעול במקרה של מחסור בגז. מלבד החיסכון, מיוחסים לשיטה יתרונות אקולוגיים רבים, כשבראשם פליטה נמוכה משמעותית של גזים מזהמים.

מחירה של התקנת מערכת כזו עומד כיום על כ-8,000 שקל, בהתאם לסוג המערכת ולמספר הצילינדרים ברכב, כשכמה חברות מתחרות על כיסם של הנהגים הפוטנציאליים.

רשימה של מתקינים מורשים מוצגת באתר האינטרנט של משרד התחבורה; האחריות לרישום הרכב מוטלת על מתקין המערכת וכוללת אישור מעבדה, בדיקת תקינה מעשית, פרסום הוראת רישום ואישור הרכב במשרד הרישוי.

16-20 אלף כלי רכב מונעי גפ"מ נוסעים כיום על כבישי ישראל", מעריך אודי תמיר, מנכ"ל חברת "גזפרו" - הגדולה בתחום ומתקינת הבית של סובארו. "יותר חברות נכנסות ומסבות עשרות כלי רכב, ומי שכבר נוסע על גז לא מבין איך השאר לא עושים את זה. מדובר בחיסכון נקי של 40% מעלויות הדלק כיום - חיסכון דרמטי לכל הדעות".

מאחורי נתון ה-40% עומדת צריכה הגבוהה ב-5% עד 10% לעומת ליטר בנזין, ומחיר נמוך בהרבה - 3.20 שקלים בממוצע לליטר גז כיום, כשבהיעדר פיקוח על המחירים יכול המחיר לנוע בין 2.8 ל-3.5 שקלים (תנודות עונתיות במחירי הגז עשויות לשנות את הפער). 55 תחנות תדלוק פזורות היום ברחבי הארץ ומספר המוסכים המורשים עלה גם הוא משמעותית.

החסרונות טמונים בעיקר במגבלת החניה, שאוסרת בטיחותית כניסה לחניונים סגורים ללא אוורור מתאים, ושימוש בחלק ניכר מנפח תא המטען (משמעותי יותר ברכבים קטנים, מטבע הדברים).

הבעיה העיקרית מבחינת המשווקים היא בעיקר המודעות הלוקה בחסר, וקמפיינים שונים - רובם אינטרנטיים - מנסים אחת לכמה זמן לשפר את המצב. בגזפרו מספרים על עלייה של 30% בכמות ההתקנות במהלך 2009, ובאופן ספציפי, עלייה של 20% בהתקשרות לחברות. "מודעות הציבור אכן גדלה משמעותית בשנת 2009", אומר תמיר, "אך היא עדיין רחוקה ממיצוי".

גם רכבים היברידיים, כמובן, נחשבים לא רק ידידותיים לסביבה אלא גם חסכוניים לכיס; השילוב בין שני מנועים - אחד חשמלי והשני מונע בנזין - מייצר חיסכון משמעותי בצריכת הדלק, והטבות המס הקיימות כיום ברכישתם (הפחתה של 30% במס הקנייה) גם הן משמעותיות. אולם עלות הרכב עצמו לא מבוטלת, ולאחרונה גם הועלו תהיות מדאיגות לגבי קיומה של קרינה מסוכנת ברכבים אלה - אפשרות העלולה להרתיע לא מעט רוכשים פוטנציאליים מפנייה לאלטרנטיבה הזו.

כרטיסי אשראי: יש לך כרטיס מועדון?

הנחות קבועות בתדלוק מוענקות כיום למחזיקי כרטיסים שונים או חברי מועדון למיניהם. כך, למשל, מוענקת בתחנות הדלק של פז הנחה קבועה של 20 אגורות לליטר בנזין או 2.20 שקל לליטר סולר (ממחיר שירות מלא) למחזיקי כרטיס האשראי של שופרסל; למחזיקי מולטי עזריאלי של לאומי קארד ניתנת הנחה קבועה של 20 אגורות לליטר בנזין בתחנות סונול, ועוד.

בתחנות דור-אלון ניתנת הנחה קבועה למחזיקי כרטיס מועדון וכרטיס אשראי YOU, הנעה בין 25 ל-30 אגורות לליטר בנזין (בהתאם לסוג הכרטיס). גם כרטיס MEMBERS של חברי לשכת עורכי הדין ורואי החשבון מזכה את מחזיקיו בהנחה בדור-אלון. מחזיקי כרטיס "פאואר כארד" של ויזה כ.א.ל וקבוצת פישמן זכאים בסוף כל חודש להחזר של 1.6% מהוצאות התדלוק ברשת טן.

שני מהלכים בולטים נרשמו לאחרונה בתחום: מועדון חבר, המאגד כיום כ-100 אלף צרכנים, החל להעניק לעמיתיו הנחה ב-3 חברות דלק - בתחנות פז 35 אגורות הנחה לליטר בנזין ו-5 שקלים הנחה לליטר סולר, בדור-אלון 3.5% הנחה, והסכם נוסף עם חברת סונול מתגבש בימים אלה.

החידוש האחרון בהוזלות בדלק למחזיקי כרטיסי אשראי מגיע מכיוונה של חברת דלק שהודיעה היום (ג') על הסכם לשיתוף-פעולה עם 3 מועדוני צרכנות גדולים - הוט - ציבור ההנדסאים והטכנאים, הסתדרות המורים באמצעות חברת "אשמורת בתנופה" וקרנות השוטרים, המונים כולם יחד כ-260 אלף איש. ההנחה, על-פי ההערכה, תנוע בין 35 ל-39 אגורות לליטר בנזין בהתאם למועדון.

גם לעובדי חברות וארגוני עובדים שונים ניתנות הנחות דומות, ואם הן אכן קיימות במסגרת העבודה, כדאי מאוד לנצל את ההזדמנות. עם זאת כדאי לזכור כי ההנחות ניתנות לרוב ממחיר תדלוק מלא - כשמחיר תדלוק עצמי מקזז ממילא את רובן.

תדלוק אוטומטי: גם לקוחות פרטיים יכולים

פזומט (של פז כמובן), דלקן (של סונול או של דלק) או ספידומט (של דור-אלון) - הסדר התדלוק האוטומטי מקובל ונפוץ בחברות רבות, היה עד לפני מספר שנים נחלתם של בעלי רכבי ליסינג השייכים לציי רכב המוגדרים. אלא שמאז החלו חברות הדלק לפתוח את שערי ההסדר גם בפני מי שרכבם לא משתייך לצי רכב, שכן תחת ההגדרה "מסחרי" כלול גם עוסק מורשה, וגם אדם בודד העונה רשמית להגדרה ומחזיק ב"צי רכב" הכולל רכב בודד. לכן בעצם יכול כל אחד לנצל את ההטבות - כשהתדלוק נעשה ללא בתשלום בנקודות עצמן, ומנוכה בהוראת קבע בסוף כל חודש.

במקרה של "ספידומט", המקבילה של דור-אלון להתקני התדלוק האוטומטי, יכול גם לקוח פרטי להצטרף בכל עת להסדר ולהפחית את העלויות בכל תדלוק, בעלות של 4 שקלים לחודש. ההנחה - 28 אגורות לליטר בנזין - צפויה לכסות את דמי השימוש, כל עוד מקפידים לתדלק בתחנות המתאימות.

כך או כך, העדפה של הסדר כזה על פני הסדר אחר צריכה להתחשב, מן הסתם, בתחנות הדלק הפזורות בסביבתו של הנהג - בהן הוא נוהג לעבור ממילא, מבלי לסטות משמעותית מהמסלול הרגיל. באחרונה דנה וועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת חוק שתהפוך את הדלקנים ל"אוניברסליים" ותאפשר לבעלי הדלקנים לבעלי הדלקנים לתדלק את רכבם בכל תחנות הדלק ללא קשר לחברה בה הותקן הדלקן.

22

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>