ביניש - שיאנית השכר במערכת המשפט: 33 אלף שקל בחודש לא כולל תוספות

טבלת שכר השופטים המעודכנת, שגובשה עקב העלאת שכרם ב-3.3%, הגיעה לידי "גלובס" ומגלה את פערי השכר בין בכירי השופטים והשופטים הזוטרים ■ שופט שלום לא בכיר לוקח הביתה שכר יסוד של 21 אלף שקל בלבד

שכר היסוד של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, עומד על 37,059 שקל, לא כולל תוספות ותק וסעיפים נוספים המיתוספים למשכורת. לעומת זאת, שכר היסוד של שופט שלום שאינו בכיר, מגיע ל-21,042 שקל בלבד. כך עולה מטבלת שכר השופטים שהועברה בימים האחרונים על-ידי הממונה על השכר במשרד האוצר לחשב הכללי. טבלת השכר המלאה, שגובשה בעקבות החלטת ועדת הכספים להעלות את שכר השופטים ב-3.3% בשתי פעימות, הגיעה לידי "גלובס", ומגלה את פערי השכר שבין בכירי השופטים לבין השופטים הזוטרים בערכאות הנמוכות, ורשמי בתי המשפט.

ביטול הקפאת השכר

לפני כ-3 שבועות אישרה ועדת הכספים הצעת פשרה שיזם שר המשפטים יעקב נאמן, בין נציגות השופטים לבין משרד האוצר, בנוגע לעדכון שכר לשופטים. יו"ר נציגות השופטים, השופטת ורדה אלשיך, הקפידה לקרוא להסדר שהושג "ביטול ההקפאה על שכר השופטים" ולא תוספת שכר חלילה. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אישר את הסדר הפשרה שלפיו יועלה שכר השופטים בשיעור של 3.3% בשני שלבים, האחד ישולם החל מינואר 2010 והשני מינואר 2011. בכך באה לסיומה הקפאת שכר השופטים, שעליה הוכרז ב-2008.

נציגות השופטים דרשה כי עדכון השכר יבוצע באופן מיידי, ואולם נאלצה להתפשר על כך שביטול ההקפאה יבוצע בשני שלבים, ובכל אחד מהם יועלה שכר היסוד של השופטים ב-1.65%. סך העלות של עדכון שכר השופטים עומד, לפי חישובי חשב הכנסת, על 22 מיליון שקל. אלא שסכום זה כולל לא רק שופטים, אלא גם מגזרים נוספים ששכרם מוצמד לשכר השופטים, ובין אלה ניתן למנות את חברי הכנסת, רבנים, יועצים משפטיים ועוד רבים אחרים.

במכתב שהעביר לדן ג'ונה, סגן החשב הכללי, מסביר אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, את משמעותו של המושג "שכר יסוד" - הרחוק לעתים אלפי שקלים משכרו האמיתי, ברוטו, של השופט. "בנוסף לשכר היסוד זכאים נושאי משרה שיפוטית לתוספת חודשית לכל שנת כהונה בתפקיד שיפוטי, המחושבת כאחוז מהשכר המשולב, וכן לתוספת היוקר המרבית המצטברת, העומד על 3,408 שקל".

תוספת הוותק, לשם הדוגמה, לשופט הפעיל במערכת זה 30 שנה, עומדת על 3,000 שקל. תוספת הוותק מחושבת, החל משנת 1997, לפי שיעור של 4% לכל שנה בחמש השנים הראשונות (והיא מחושבת באופן של ריבית דריבית, בכל שנה לגבי הסך הכולל של השכר בשנה שלפניה, לרבות תוספת הוותק), ו-1% נוסף מהשנה השישית ועד השנה ה-35 במערכת השיפוט.

לא כולל תוספות

מלבד אלה, מככב בטבלת השכר המעודכנת סכום נוסף, הקרוי "תוספת שהייה". מדובר, בעצם, על תוספת לשופטים שלא זכו לקידום לערכאה בכירה יותר, והם נאלצים "לשהות" באותה ערכאת שיפוט שנים ארוכות. ועדת הכספים החליטה זה מכבר כי תוספת שהייה תשולם לשופט המכהן 7 שנים באותה ערכאה, החל מהשנה השמינית וכל עוד הוא מכהן באותה ערכאה. שופטי בית המשפט העליון, שאין להם ערכאה נוספת להתקדם אליה, אינם זוכים לתוספת שהייה.

מלבד "ביטול הקפאת השכר", זכו השופטים, כמו יתר הבכירים במשק, לעדכון שכרם בתחילת השנה בשיעור של 0.61% משכרם, בגין עליית השכר ממוצע במשק. אף שמכתבו של הממונה על השכר יצא רק לאחר תחילת חודש מארס, סוכם כי הפעימה הראשונה של עדכון השכר ישולם החל מינואר 2010, ופירוש הדבר כי השופטים יזכו לקבל בתלוש המשכורת הקרוב שלהם את התוספת גם בגין ינואר ופברואר, כמעין מענק חד-פעמי.

אז על כמה כסף מדובר? שכר היסוד של נשיאת העליון איננו משקף את הגובה האמיתי של שכרה. מלבד תוספת ותלק היא זכאית, כמו יתר הנשיאים וסגני הנשיא בכלל בתי המשפט, לדמי ניהול, על עצם עיסוקה האדמיניסטרטיבי הבא לצד תפקידה השיפוטי. מלבד זאת היא זכאית, כמו יתר השופטים, לתוספת ותק, וכן להוצאות רכב בדרגה בכירה (שופטי העליון נהנים מרכב צמוד) והוצאות ביטוח וטסט. לעומת זאת, השופטים, בניגוד לרוב עובדי המדינה, אינם מקבלים דמי הבראה, תוספת ביגוד, או עזרים טקטיים כגון מחשב נייד (אם כי הנהלת בתי המשפט חילקה לשופטים מחשבי כף-יד לסייע להם בניהול זמנם).

על-פי טבלת שכר היסוד זכאית ביניש, איפוא ל-37 אלף שקל בלבד, ואולם כבר בינואר 2007, בסיבוב הקודם של דיוני ועדת הכספים בעניין שכר השופטים, פורסם כי נשיאת העליון מקבלת שכר של 44,600 שקל, הכולל את התוספות, ואילו כיום, אחרי 3 שנות ותק נוספות ועדכוני שכר נוספים, עומד שכרה על-פי הפרסומים על יותר מ-50 אלף שקל.

מטבלת השכר המעודכנת ניתן להתרשם כי אף שבדרגות הגבוהות זוכים השופטים למשכורות בסיס מכובדות, שופטים זוטרים יותר מרוויחים רק מעט יותר מעורכי דין באמצע הקריירה, ולפעמים אפילו את זה לא: שופט מחוזי שמונה אך לאחרונה, ואיננו זכאי לתוספת שהייה, מרוויח שכר יסוד של 24,900 שקל (לא כולל תוספת ותק, הלוקחת בחשבון את כהונתו בשלום). שופט שלום צעיר מקבל שכר יסוד של 21 אלף שקל בלבד, לא כולל תוספות.

תוספת לשופטים שלא קודמו

בהנהלת בתי המשפט מסבירים כי תוספת השהייה משולמת זה כ-20 שנה לשופטים, לאור ההבנה כי פירמידת השיפוט נעשית צרה מאוד בחלקה העליון ולרוב שופטים אין לאן להתקדם כמו יתר חבריהם בשירות המדינה. לכן הוחלט לשלם תוספת לשופטים שלא קודמו הלאה, ואף לא זכו למעמד של סגן נשיא בערכאת השיפוט שלהם, אם מחמת מחסור בתקן או בשל היעדר כישורי ניהול. רוב השופטים במחוזי זכאים לתוספת שהייה, ורוב מוחלט של סגני הנשיאים בכל בתי המשפט זכאים גם הם, מאחר שהם מכהנים יותר מ-7 שנים בערכאה שלהם.

ההגדרה בדבר שופט בכיר נולדה בעקבות חוק הקדנציות, שיצר מצב שבו נשיאי בתי משפט יחזרו לכהן כשופטים מן המניין לאחר תום כהונתם כנשיאים. בשל כך סוכם על יצירת 25 תקנים לנשיאים-לשעבר ולשופטים ותיקים ובכירים, שלא זכו למעמד סגן-נשיא, ואולם רק חלק קטן מאותם תקנים לשופטים בכירים התמלאו עד עתה.

22
 22

11
 11