על המסלול המהיר: חברת מובילאיי גייסה 37 מיליון דולר

מפתחת המערכות לאיתור חריגה מנתיב הנסיעה ביצעה את הגיוס לפי שווי של 740 מיליון דולר ובהשתתפות גולדמן זאקס, לאומי פרטנרס ומנורה מבטחים ■ בין המשקיעים בחברה נמנים לב לבייב, ליאון ולני רקנאטי, יעקב שחר וישראל קז

חמישה חודשים - זה מה שלקח לחברת Mobileye, שמפתחת מערכות לאיתור חריגה מנתיב הנסיעה, לגייס 37 מיליון דולר.

החברה, כך נודע ל"גלובס", השלימה בימים האחרונים את הגיוס ממגוון משקיעים ישראלים ובינלאומיים, אם כי על-פי הערכות זהו רק החלק הראשון בסבב ומשקיע גדול נוסף יצטרף, אולי כבר בעתיד הקרוב. הגיוס מעמיד את סך הכספים שגייסה החברה עד היום על כ-150 מיליון דולר. עוד נודע כי שוויה בגיוס הנוכחי עמד על 740 מיליון דולר (אחרי הכסף).

התרחקה מהקרנות

את מובילאיי הקימו ב-1999 פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, שמכהן כיום כמנכ"ל החברה. באמצעות מצלמה בודדת ומערכת מבוססת שבב לניתוח תמונה, המערכת שלה יודעת להבחין בשינויי נתיב של הרכב, בקירבה מסוכנת לרכב שכן, או באלמנטים שונים בכביש.

השבב שפיתחה החברה, שמבוסס על אלגוריתמים של פרופ' שעשוע, מאפשר לזהות באמצעות מצלמה כל גורם על הכביש, דוגמת דרך, בני אדם וגשרים.

ההצלחה של מובילאיי, מהחברות המבטיחות של "גלובס" ב-2006-2007, הופכת אחרי הגיוס הנוכחי לעובדה. לאורך שנות קיומה, העדיפו קברניטיה לפנות לגיוסי כספים הרחק מקרנות ההון סיכון. למעשה, הקרן היחידה שנכנסה להשקעה בחברה בשלבים הראשונים היא מוטורולה ונצ'רס.

זיו הסביר בעבר כי ההתרחקות מהקרנות נבעה מכך שהדיו-דיליג'נס שלהן לצורך ההשקעה הוא "איטי מדי". מאחורי הקלעים יש סיבה נוספת לבחירה זו, והיא הכוונה של משקיעי מובילאיי ומייסדיה להקים חברה שתחזיק לאורך זמן ותגיע להיקפים גדולים באמת, ללא לחצים לממש בטרם היא תבשיל.

מיני אקזיט

הגישה הזו הביאה לחברה תמהיל מעניין במיוחד של משקיעים - פרטיים ואסטרטגיים - חלקם מהדמויות הבולטות בשוקי ההון והרכב בישראל.

בין המשקיעים במובילאיי אפשר למצוא את לני רקנאטי, ליאון רקנאטי באמצעות קרן גלנרוק, קבוצת דלק, ערי סטימצקי; לב לבייב; ד"ר שמואל חרל"פ, מבעלי קבוצת כלמוביל; אריק שטיינברג, יו"ר פסגות; גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב; יעקב שחר וישראל קז באמצעות קבוצת מאיר; צבי נטע, בעל השליטה בקבוצת מכשירי תנועה; ג'ורג חורש, הבעלים של קבוצת טויוטה בישראל ואיציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קרסו.

בשנים האחרונות, כאשר החברה עברה לשלב מתקדם יותר בחייה, החל להשתנות גם סוג המשקיעים בה ואלו פנו יותר לכיוון המשקיעים המוסדיים. לפני שנתיים וחצי נכנס בנק ההשקעות גולדמן זאקס להשקעה בחברה, בסך של 120 מיליון דולר, לפי שווי של 600 מיליון דולר (אחרי הכסף).

כ-50%-60% מסכום זה נכנס לחברה והשאר שימש ל"מיני אקזיט" של המשקיעים הקיימים. בסוף 2008 הצטרף לרשימת המשקיעים גוף מוסדי נוסף - לאומי פרטנרס - זרוע ההשקעות של בנק לאומי, עם השקעה של 10 מיליון דולר. במידה שאכן ייכנס משקיע נוסף לסבב הגיוס, הכספים ייועדו ברובם להנזלת המשקיעים הקיימים.

את הגיוס הנוכחי הסבירה החברה בצורך לענות על הביקושים הגבוהים לה זוכה המערכת. "הגיוס הוא בעקבות הרצון להיענות לדרישה הגדולה בשוק, מכיוון שיש המון לקוחות חדשים", מסר בתגובה אבירם, "יותר מ-70% מתעשיית הרכב אימצה את הפתרונות שלנו. הכפלנו בשנה האחרונה את כמות הלקוחות, הפכנו דה-פקטו לסטנדרט בתעשיה, ויש מעט מתחרים עם טכנולוגיות בסיסיות".

מנורה מצטרפת

החברה מעסיקה כיום 200 עובדים ברחבי העולם, כאשר מרכז הפיתוח הוא בירושלים. כדי להתקדם, היא תידרש לגדול באופן דרמטי. במסגרת הגיוס כך נודע ל"גלובס", השתתפו גם גולדמן זאקס, עם השקעה של 10-15 מיליון דולר; לאומי פרטנרס, ששימש כבנקאי ההשקעות לצורך הגיוס בשוק ההון הישראלי, והגדיל את השקעתו בחברה ב-5 מיליון דולר וכן הצטרפה חברת הביטוח מנורה מבטחים.

השווי של החברה הוא אמנם גבוה משמעותית ממה שאנחנו מכירים במרחב של הסטארט-אפים בישראל, לפחות בשנים האחרונות, אולם צריך לקחת אותו בפרופורציות. לפי הערכות חברת המחקר IVC, סיימה מובילאיי את 2008 עם מכירות של 25 מיליון דולר. מירב הכנסות החברה כרגע מגיעות משוק ה-After Market, כלומר השוק שמיועד למכוניות קיימות, ובו מוכרת החברה לבעלי הרכב באמצעות ספקים ומפיצים.

עם זאת, הבוננזה של השוק היא החדירה ליצרניות הרכב, שישלבו את המערכת כחלק אינטגרלי מהרכבים המיוצרים. עד כה פרסמה מובילאיי שלושה הסכמים כאלו שישולבו במספר דגמים של BMW, וולבו וג'נרל מוטורס (GM).

למרות שהחברה מוכרת כבר משנת 2006, הכנסותיה מהצד הזה של הלקוחות כמעט ולא באו לידי ביטוי, משום שחדירת טכנולוגיות חדשות היא איטית מאוד בתעשיית הרכב. לעומת זאת, השמרנות קיימת גם מהכיוון השני - ברגע שנכנסת, קשה מאוד להוציא אותך.

על כך בונה החברה, שמעריכה כי בשנים הקרובות נראה זינוק אקספוננציאלי בהכנסות, עם ההתרחבות מעגל החברות שיתחילו לייצר דגמים בהם משולבת מערכת המבוססת על טכנולוגיות של מובילאיי, ובהתאם יזנק גם השווי. כאשר אבירם מדבר על הפיכת הטכנולוגיה לסטנדרט, הוא מכוון למה שקרה לכריות האוויר לרכב או לטכנולוגיית הבלימה ABS, שקיימות כיום בכל מכונית כמעט.

לפי הנתונים לפחות, יכולה מובילאיי להתאים כבר כרגע להנפקה מרשימה במיוחד בוול-סטריט. אולם, סביר שאנשיה מעדיפים לחכות לקפיצה בהכנסות, בעוד שנה-שנתיים, כדי להנפיק לפי שווי גבוה יותר.