יובל בן-זאב על שכר שנתי של 8.2 מיליון שקל: "מרגיש איזו אי-נוחות אבל זה הקפיטליזם. לא גנבתי - הצלחתי"

שוק ההון מתקשה להירגע מאז חשיפת שכרם של האנליסט המוערך יובל בן-זאב ושני שותפיו בכלל פיננסים ברוקראז' ■ בהצצה ראשונה לראיון נרחב איתו במגזין G מסביר בן-זאב מדוע הם ראויים לשכר של 32 מיליון שקל בשנה ("אנחנו עובדים קשה"), וכמה טוקבקים הוא קורא ב"גלובס"

יובל בן זאב הוא מאנשי שוק ההון הראשונים שזיהו, לאחר רפורמת בכר, את ההזדמנויות הגלומות בשוק ההון והשכילו להפוך אותן לכסף. רק בסוף השבוע שעבר פורסם כי עלות שכרו של בן זאב הגיעה ב-2009 ל-8.2 מיליון שקלים. ולא, לא מדובר בהטבות "על הנייר", אלא במזומנים. "החיים זה מזל", אומר בן זאב בראיון ל-G, ועם זה קשה להתווכח.

ג'י.ג'י.איי שולטת ב-40% מכלל פיננסים ברוקראז', ואילו החברה האם, כלל פיננסים, מחזיקה ב-60%. האחזקות בג'י.ג'י.איי מתחלקות בין השלושה: ויסברג מחזיק ב-50% מהחברה ומשמש מנכ"ל כלל פיננסים ברוקראז', בן זאב ואל חי סגניו מחזיקים ב-25% כל אחד. אל חי משמש כמנהל חדר המסחר, ובן זאב כאמור מנהל את מחלקת המחקר.

השלושה השכילו לחתום עם כלל פיננסים על חוזה חלומי הקובע כי ג'י.ג'י.איי תקבל 40% מהרווח השנתי של בית ההשקעות. רווח זה עמד ב-2009 על כ-78 מיליון שקלים, כך שעלויות השכר של השלושה הסתכמו אשתקד - שפשפו את העיניים - בסכום האסטרונומי של 32 מיליון שקלים.

עלות השכר השנתית של מנכ"ל כלל פיננסים החדש, טל רז, כולל אופציות, עומדת על כ-3.9 מיליון שקל, כך ששלושת המנהלים הכפופים אליו, איך נאמר בעדינות, עקפו אותו בסיבוב.

"לקחנו סיכון גדול"

איך מרגיש בן זאב ביחס לנתוני השכר שלו מול ההפסדים של כלל פיננסים? "חבל לי מאוד על ההפסדים של כלל פיננסים. הם חלק מהמצב בשוק ההון. הייתי שמח אם התוצאות היו טובות יותר".

- ועדיין, לכלל פיננסים יש הפסדים גדולים; פיטרו עובדים, חתכו משכורות. איך אתה מרגיש ביחס לשכר שלך במצב הזה?

"אני מרגיש עם זה איזושהי אי-נוחות. אבל האי-נוחות היא ממנגנוני התגמול להצלחה בשיטה הקפיטליסטית, שבה אנחנו חיים".

- אתם חתמתם על הסכם פנטסטי, שהפך אתכם למיליונרים.

"אני לא מתייחס לכותרות. לקחנו סיכונים, עבדנו - ואנחנו עדיין עובדים - קשה, במסירות ובהגינות כדי להשיג את המטרות, ובינתיים השגנו בסדר. ההשתכרות שלנו היא הביטוי להצלחה המשותפת".

- איך אתה מתייחס לתגובות שאתה מקבל ולטוקבקים?

"אני לוקח קשה כל דבר שאני מרגיש שאני עושה לא נכון. אני קודם כול לוקח ללב תגובות של אנשים שאני מכיר. טוקבקים הם הרבה פעמים מטעם, אבל גם אותם אני לוקח ללב. אני קורא כל טוקבק ב'גלובס', וזה מספק לי הרבה דאגות. לפעמים, מתוך מאות ההשמצות מטעם, אני מוצא טוקבק אחד שאני לוקח ממנו משהו ואפילו לומד ממנו".

הראיון המלא עם יובל בן זאב יתפרסם היום במגזין G