"רפורמת המרפסות" של נתניהו עברה בקריאה ראשונה בכנסת

60 חברי כנסת תמכו ברפורמה, 37 התנגדו, נמענים לא נרשמו ואילו שאר חברי הכנסת נעדרו מהדיון

הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר היום (ד') בכנסת בקריאה ראשונה. כעת היא תועבר לוועדות הכנסת השונות על מנת לקבוע מי מהן תדון בחוק לקראת העברתו לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

נתניהו יכול לנשום קצת לרווחה בעניין "רפורמת המרפסות", כפי שהיא מכונה. לאחר שבג"ץ דחה ביום שישי את העתירה שהגישו ששת הארגונים הסביבתיים נגד קידום הצעת חוק הרפורמה בתכנון ובבנייה ולאחר שהממשלה אישרה את תזכיר החוק בשבוע שעבר, הצביעו היום 60 חברי כנסת בעד הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. 37 חברי כנסת התנגדו להצעת החוק בהצבעתם, נמענים לא נרשמו ואילו שאר חברי הכנסת נעדרו מהדיון.

יו"ר הכנסת, ח"כ רובי ריבלין ציין כי הצעת החוק תועבר כעת לוועדות הכנסת השונות, בהן ועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדת הכלכלה וועדת החוץ והביטחון על מנת להחליט מי מהוועדות תלווה את הצעת החוק לקראת העברתו לקריאה שנייה ושלישית.

חודשיים בדיוק לקח לממשלה להעביר את חוק הרפורמה בתכנון והבנייה, לאחר שב-17 בינואר הציג נתניהו את עיקרי הצעת החוק במלואם וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את החלק השני של הפרומה, שדן בהליכי התכנון, ובכך אישרה את עיקרי הרפורמה בכללותם.

‏לפני הצבעת חברי הכנסת בנוגע להצעת החוק התייחסו חלק מהם לעקרונותיה. ח"כ מאיר שטרית (קדימה), שר הפנים לשעבר, אמר בדיון כי "אני לא מכיר מהלך כל כך מופרע כמו הצעת חוק התכנון והבנייה. אנחנו מובילים למצב שבו איש הישר בעיניו יעשה. מי יגן על האינטרסים התכנוניים של האזרחים אם הרפורמה מאפשרת תכנון כל כך אגרסיבי? היא לא נותנת שום פתרון לדיור בר-השגה. רכישת הדירה רק הולכת ומתרחקת מהזוגות הצעירים שמשעבדים את עצמם אות הוריהם כדי לשלם משכנתה. הרפורמה מעודדת כל אחד לבנות גבוה יותר, גדול יותר וצפוף יותר.

ח"כ יחימוביץ': "זהו חוק רע לחברה"

"הרפורמה שמה קץ לתמ"א 35, המגנה על השטחים הפתוחים. זוהי הצעה לא אחראית, שמקימה 114 ועדות מקומיות שכל אחת עצמאית מהשנייה וכל אחת תהיה רשאית לתכנן לפי ראות עיניה בלי האיזון שקיים היום בוועדה המחוזית. אין מי שידאג לנושאים המחוזיים הנוגעים ליותר מעיר אחת, תתחיל תחרות בין ראשי הערים מי יבנה גבוה יותר, חזק יותר. הוועדה המחוזית נועדה לדאוג לשליטה של המדינה בתכניות המפורטות. מי ידאג לפריפריה? החוק ידאג לכך שמדינת תל אביב תבנה בקצב פי כמה והפריפריה תקרוס".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), שהצביעה נגד הרפורמה אמר בדיון כי "זהו חוק רע לחברה, לכלכלה ולסביבה, והצורה הרשלנית והחפוזה שבה הוא מועבר היא בלתי נסבלת‎." ‎‏

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר בדיון כי "הצעת החוק הזאת היא רעה מאוד. היא מבטלת את הרגולציה הקיימת כרגע, אין שום בעיה לסגור מרפסות, אין שום בעיה להתעסק עם בעיית האישורים ולקצר את הביורוקרטיה, אבל הצעת החוק הזאת, והרפורמה המוצעת היא רפורמה משחיתה, שנותנת הרבה מאוד כוח לבעלי עניין, לפוליטיקאים מקומיים שלא תמיד יכולים לראות את האינטרס הציבור בצורה מובהקת. לכן כרגע הצעת החוק הזאת היא הצעת חוק שיכולה לפתוח דלתות להרבה מאוד שחיתויות פוליטיות ומינויים בוועדות, ולכן עדיף היה לעשות את זה בשכל".

ח"כ אורית זוארץ, גם היא מסיעת קדימה, ציינה כי "הרפורמה מזכירה לי את ימי חומה ומגדל שבהם מיהרו לקבוע עובדות בשטח לפני שנבחנו, אם בכלל, ההיבטים וההשלכות של החוק. מקריאתי את מאות העמודים של החוק עולה תמונה של פגיעה סביבתית וחברתית אנושה והרסנית, שתהווה בכייה לדורות".