בדיקת "גלובס": סל הקניות של רמי לוי לפסח - הזול ביותר; חצי חינם - הכי יקרה

מהשוואת מחיריהם של 26 מוצרי מזון וניקיון לפסח בין מגה בול, שופרסל דיל, רמי לוי וחצי חינם עולה כי לקוחות רמי לוי ישלמו הרבה פחות על רוב המוצרים ■ מגה בול ושופרסל דיל בתחרות צמודה עם פער קטן לטובת מגה בול

רגע לפני פסח, הקרב על כיסו של הצרכן אינטנסיבי במיוחד: הצהרת שופרסל שלשום (ד') על הורדת מחירי העוף ל-4.90 שקל (בהתניית קנייה ב-150 שקל) היא דוגמה לדינמיות המחירים ערב החג, יומיים אחרי הוזלה משמעותית ברמי לוי (6.90 שקלים לקילו עוף) ולא הרבה לפני תגובות נוספות מהשטח, קרוב לוודאי.

המחירים, מספרים בענף, משתנים לא רק מיום ליום אלא לפעמים גם כמה פעמים ביום - ולא פלא שיומיים לאחר בדיקת המחירים שערך "גלובס" ברשתות השיווק עבור סל מוצרים ייצוגי - בדיקה שבה נמצאו הפרשים של עשרות אחוזים בשורה התחתונה על-פי מחיריהם על המדף - טוענות הרשתות כי קצב השינוי במבצעים מקדים בהרבה את המחירים המוצגים בשטח.

לטענת הרשתות, בדיקה מסוג זו שערכנו אנו - כצרכן העומד בפני המתחרים ומשווה מחירים כדי לכלכל את צעדיו - עשויה להניב תוצאות אחרות, מפתיעות וזולות הרבה יותר בקופה. הבדיקה, יש לציין, נערכה בנקודת-זמן זהה בסניף חצי חינם בראשון-לציון ובסניפי שופרסל, מגה בול ורמי לוי בתלפיות בירושלים.

אבל לחדשות תחילה: רשת שיווק השקמה של רמי לוי היא המנצחת הגדולה של הסבב הנוכחי, עם סל זול בכ-30% מן הסל היקר ביותר (233 שקל לעומת 324 שקל) - שנמצא בחצי חינם. בתווך נמצאות מגה בול במקום השני (278 שקל) ושופרסל דיל במקום השלישי (297 שקל).

כדאי לשים לב לפערי המחירים בין הרשתות כולן: על רקע מלחמת הקמפיינים המהדהדת בין שופרסל דיל למגה בול, שממנה קשה מאוד לחמוק בכלי התקשורת השונים, עולה כי הקרב אכן צמוד, אולם בין המקום השני לבין רמי לוי מפרידים כ-20%. עבור משפחה ממוצעת, שהסל אותו דגמנו אינו אלא פסיק במכלול הקניות שלה לחג, התרגום עשוי להגיע למאות רבות של שקלים.

ב-19 מתוך 26 מוצרים שנבדקו המחיר הנמוך ביותר הוא ברמי לוי, כשהצצה ברשימת המוצרים מציגה, לא אחת, פערים דרמטיים למדי: כך, למשל, בעוד 2 ליטר אקונומיקה סנו ז'אוול נמכרים בחצי חינם ב-13 שקל, נמכר מוצר זהה אך כפול בגודלו ב-8.90 שקל ברמי לוי. חבילת מצות יהודה זהה בגודלה נמכרת במחיר כפול כמעט בשופרסל, וגם בזירת הקפה קשה להחמיץ את מלחמת המבצעים. עוד עולה כי מחירי הירקות בחצי חינם גבוהים מהותית ביחס לכל המתחרות, נכון למועד הבדיקה.

כך בדקנו

כמה נקודות לגבי אופן הבדיקה: עבור מוצרים רבים - כמו חומרי ניקוי ובקבוקי שתייה קלה - מוצעים מבצעי כמות ("שניים ב", שישייה או מארז של כמה יחידות). החישוב נעשה על-פי מוצר בודד אלא אם לא נמצא כזה בחנות, וקניית כמות גדולה יותר, אם נדרשת ממילא לצרכן, עשויה להפחית את המחיר ליחידה. יש לציין כי בחלק מן המוצרים קיימת הגבלת כמות, או לחלופין - המחיר מותנה בקניית מינימום בחנות.

במקרים שבהם לא נמצא באחת הרשתות מוצר זהה לשל המתחרות, חיפשנו את המוצר הדומה ביותר, ובכל אופן המגוון על המדפים משתנה מעת לעת בין הרשתות. במרבית המקרים האלה, סביר להניח, לא באמת חשוב לקונה באיזו חברה מיוצר קמח תפוחי-האדמה או אפילו המצות - כל עוד קיים היצע.

מבצעים לקראת פסח

* שופרסל: 10 מוצרים ב-10 שקלים (מוצר אחד על קנייה ב-100 שקל, כל העשרה בקניית ב-400 שקל); שופרסל דיל: ק"ג עוף ב-4.90 (מוגבל ל-6 ק"ג) בקנייה ב-150 שקל.

* מחסני כמעט חינם: מוצרים בשקל לפי ימים (2 ק"ג דג זהבון או בקלה, 2 ק"ג ירקות), 2 בקבוקי קוקה קולה 1.5 ליטר, בקנייה ב-19.90 שקל מינימום.

* יינות ביתן: חבילת מצות 2.5 ק"ג או יין תירוש 1 ליטר או נס קפה עלית ב-5 שקל בקנייה ב-300 שקל מינימום.

* רמי לוי: החל ממוצ"ש - בכל יום מבצע.

* מגה: על כל קנייה ב-50 שקל של מוצרי בשר/עוף טרי, 5 ק"ג ירקות ב-5 שקלים.

22
 22