האם כחלון יעמוד בלחץ?

האינטרס של היבואנים והמפעילים ברור - למנוע את הרחבת התחרות ביבוא מכשירי הסלולר

שר התקשורת, מר משה כחלון, תרשום בבקשה: סלקום תגיע למשרד התקשורת ותזכיר לך שבתקופת הקמתה אירע כשל בטלפון סלולרי של מוטורולה, שהפיל את הרשת שלה. פרטנר תזהיר אותך שאתה מסכן את בריאות הציבור משום שחברות הסלולר דואגות שהמכשירים שנכנסים לארץ עוברים בדיקות קפדניות. פלאפון בכלל תטען שהצרכן הישראלי נהנה ממחירי מכשירי סלולר מהזולים בעולם. ואין ספק שתשמע את הטיעון המנצח: טלפונים סלולריים יכולים להתפוצץ.

הם יגידו לך הכל חוץ מדבר אחד - את האמת. כי האמת, מר כחלון, היא שהמשרד שאתה עומד בראשו שיתף פעולה עם מפעילי הסלולר כבר מהיום הראשון שנמכר פה מכשיר סלולר. את זה אנשי משרדך לא יגידו לך. כנראה מתוך בושה.

כדי לעמוד על גודל המחדל בהסדרת השוק הזה, די אם תפתח, מר כחלון, את מאזני חברות הסלולר ותיווכח בשורת הרווח הגולמי שלהן. כבר שנים שהן מרוויחות מיליארדי שקלים על גב הצרכן הישראלי בנימוק שפתיחת השוק מסוכנת. שיטת "יד רוחצת יד" עם היבואנים הגדולים הביאה לכך שכל ניסיון לפתוח את השוק הסתיים בכישלון חרוץ.

ביטול התלות במפעילים

בשאר העולם שוק זה פתוח ליבוא חופשי, בעיקר משום שמפעילים לעתים נותרים עם עודפים, שאותם הם מוכרים ליבואנים בעולם.

בענף מתקיים מסחר כה ער, עד שלעתים הסוחרים מצליחים לשים יד על דגמים חדשים מהר יותר מהיבואנים הרשמיים.

בישראל הצרכן מפסיד פעמיים: פעם אחת בגלל שהוא לא זוכה ליהנות מדגמים שמשווקים בכל העולם, ופעם שנייה בגלל הקופון שגוזרים עליו הן היבואנים הרשמיים והן חברות הסלולר.

יש מדינות שבגלל היעדר תחרות בשוק ציוד הקצה החליטו לאסור על מפעילי הסלולר למכור מכשירים, והשאירו את הסחר בידי רשתות שיווק. גם משרד התקשורת חשב על כך, אבל החליט לא להרחיק לכת עד כדי כך.

המשרד בחר לאפשר למפעילים למכור מכשירים, אבל לא להגביל את היבואנים באופן שיהיו תלויים בהם. כך רשתות כמו אייס או הום סנטר למשל יוכלו לייבא בעצמן טלפונים סלולריים, ללא אישור סוג מהמפעילים, ולנצל את הכוח השיווקי להרחבת התחרות.

בשוק בארץ נוצרה אנומליה בעייתית: היבואנים הגדולים הפכו להיות הבעלים של חברות הסלולר. אילן בן-דב, היבואן של סמסונג - המותג השני בנתח השוק, הוא הבעלים של פרטנר; ושאול אלוביץ', הבעלים של יורוקום-נוקיה, הוא היבואן של נוקיה ששולטת בכ-50% מהשוק, ובקרוב גם יהיה הבעלים של בזק-פלאפון.

המשמעות ברורה: גם אם ברור שפרטנר לא תמכור רק סמסונג ופלאפון לא תמכור רק נוקיה, האינטרס של היבואנים והמפעילים הוא חד וברור - למנוע הרחבת התחרות ביבוא מכשירים. התפקיד שלך, מר כחלון, היא לבצע בדיוק את הרפורמה שלה הם כה מתנגדים.