ואת מי עוד לא קנו?

בקצב הקונסולידציה הנוכחי בשוק הישראלי, רדוויז'ן תלך לאיבוד במקום להילחם על חייה

לפני חמישה חודשים נפלו השמיים על רדוויז'ן. סיסקו, החברה והצ'יימברס, הודיעה על כוונתה לרכוש את Tandberg הנורווגית, וכך להפוך מהלקוחה הגדולה של החברה הישראלית למתחרה שקשה להתמודד מולה.

מספר ימים לאחר הודעת סיסקו הקדשנו את הטור לרדוויז'ן, וציינו כי זו הפכה למעין בובה על חוט שמי שמושך בחוטיה הן לקוחותיה, שמעדיפות לרכוש או להירכש בידי אחרות, וכך מותירות את רדוויז'ן בודדה במערכה של ענקיות.

חמישה חודשים עברו, וברוח חג הפסח הקרב ובא - שום דבר לא השתנה. לא רק שסיסקו עומדת להשלים את רכישת Tandberg (לאחר מאבק מר מול בעלי המניות של האחרונה שניסו לסחוט עוד כמה מאות מיליוני דולרים מג'ון ציימברס, מנכ"ל סיסקו), מתחרה נוספת של רדוויז'ן - פוליקום - מנהלת מו"מ ראשוני למכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי אייפקס פרטנרס.

לפי דיווח בלעדי של ה"פייננשל טיימס" מיום רביעי האחרון, אייפקס מוכנה לשלם לפחות 3 מיליארד דולר עבור פוליקום, החברה המובילה בתחום של שיחות ועידה בווידיאו (Video Conferencing) - שווי המגלם מחיר מניה של 37 דולר ופרמיה של 22% על מחיר המניה בשוק ההון, ולאחר שהמניה גמעה 104% בשנה האחרונה.

למרות שהתנהגות מניית פוליקום מעלה ספקות באשר למוטיבציה של אייפקס להשלים את העסקה (המו"מ החל כבר בנובמבר האחרון, וקרן פרייבט אקוויטי כמו אייפקס מונעת יותר משיקולים פיננסיים ופחות משיקולים אסטרטגיים בבואה לבצע רכישת ענק), דבר אחד כן ברור - בענף מונע קונסולידציה כמו זה שבו פועלת רדוויז'ן, וכשמדי יום מתחרה אחרת של החברה נרכשת בידי ענקית כזו או אחרת - עתיד רדוויז'ן אינו מבשר טובות.

לרוב חברות הטכנולוגיה הישראליות יש תקרת זכוכית, וזו יורדת ככל שמספר הענקיות שהן מתמודדות מולן גדל. כשהן לא נלקחות בחשבון כנרכשות אטרקטיביות (כמו שקורה לאחרונה לרדוויז'ן), תקרת הזכוכית מתקרבת לרצפה, והן מתקשות להתאושש.

זה מה שקורה בחודשים האחרונים לרדוויז'ן, ואם חיפשתם עוד הוכחה לכך, הסתכלו על התנהגות מנייתה. בחצי השנה האחרונה - מהרגע בו החלה אייפקס לחזר אחרי פוליקום (וגם בגלל רכישת Tandberg) - איבדה מניית רדוויז'ן כשליש משווייה. שוק ההון לא רואה ברדיפת ענקיות כמו סיסקו אחר תחום פעילותה של רדוויז'ן כהוכחה לאטרקטיביות ההשקעה בה.

להיפך, כל רכישה של מתחרה או לקוחה דוחקת את רדוויז'ן לפינה צרה יותר. כפי שזה נראה כרגע, בקצב הקונסולידציה הנוכחי החברה הישראלית תלך לאיבוד באותה פינה במקום לצאת למלחמה על חייה.