העונה החדשה של האופרה הישראלית: מגוונת אך לא מושלמת

בעונת 2010/2011 של האופרה הישראלית, שהוצגה היום, יש ייצוג יתר לורדי, היעדר מאכזב של פוצ'יני ושל אופרות צרפתיות וייצוג חסר לאופרות גרמניות גדולות ■ על וגנר אפשר להמשיך לחלום ■ נקודות האור: הרמה הגבוהה של התזמורת ושל הסולנים

המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב הציג היום (ב') את עונת 2010/2011, הכוללת תוכניות בתחומי האופרה, המחול והמוזיקה. בתחום האופרה תכלול העונה הקרובה תשע הפקות, שחלקן יועלה בארץ לראשונה. בנוסף, תועלה לראשונה הפקות אופרה לכל המשפחה.

התוכנית ממשיכה את מדיניות הרפרטואר של האופרה הישראלית בשנים האחרונות: שילוב להיטים בטוחים עם יצירות מאתגרות יותר, כולל כאלו מהמאה העשרים. מגמה מוזרה שתמשיך גם השנה היא ייצוג יתר לאופרות של ורדי - העונה יעלו שלוש כאלו, מתוך תשע אופרות בסך הכל. פוצ'יני, לעומת זאת, לא יבוצע השנה כלל.

בנוסף לאופרות, יתקיימו העונה גם קונצרטים בסגנונות שונים, החל ממוזיקה ליטורגית וסימפונית, דרך פופ ורוק, ועד מוזיקת עולם וג'אז.

אהבה עצובה

העונה תיפתח בנובמבר 2010, בביקור ראשון בישראל של בית האופרה של קייפטאון. בית האופרה מדרא"פ יעלה את "פורגי ובס" מאת ג'ורג' גרשווין, בהפקה משותפת עם האופרה הישראלית. בית האופרה יספק את התזמורת (הסימפונית ראשל"צ) ואת המנצח (דוד שטרן, המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית). האופרה עוסקת בחיי השחורים בארה"ב, באמצעות סיפור האהבה העצוב של פורגי ובס.

האופרה יפה, לגבי הביצוע נצטרך לחכות.

שתיים בערב אחד

בדצמבר תמשיך העונה בשילוב יוצא דופן של שתי יצירות בערב אחד, בהפקה חדשה באופרה הישראלית. התוכנית תכלול את האופרה "טירתו של כחול הזקן" מאת בלה ברטוק, יצירה מודרנית וקשה המיועדת למיטיבי לכת בתחום האופרה.

האופרה, שבמרכזה אציל הכולא נשים בטירתו, תועלה בתפאורה המבוססת על זכוכית. לצדה יבוצע מחזור השירים קורע הלב של מהלר, "שירים על מות ילדים", בביצוע קונצרטי עם הזמרת עדנה פרוחניק. על שתי היצירות ינצח הישראלי הצעיר אילן וולקוב, שניצח השנה על מספר תזמורות ישראליות.

תוכנית יפה ומאתגרת, אך אינה מומלצת לבעלי לב חלש.

"ארנני" עושה עלייה

בינואר 2011 תבצע האופרה הישראלית, לראשונה בארץ, את "ארנני" ("Ernani") של ורדי. זוהי אופרה מוקדמת של המלחין, המספרת על אהבה בלתי-אפשרית של שלושה גברים לאישה אחת בספרד של המאה ה-16. על האופרה ינצח ג'ורג' פהליבניאן (Pehlivanian), שניצוחו בימים אלו על "הספר מסוויליה" זכה לביקורות פושרות למדי. עם זאת, באופרה מלוהקת שורת זמרים מעולים, ביניהם הבאס הגיאורגי פאטה בורצ'ולדזה, מישל קריידר ואחרים.

האופרה לא בוצעה בארץ מעולם, כך שקשה להמר איך יהיה.

אתנחתא קלילה

בפברואר תעלה האופרה הפקה חדשה לאופרה הקלילה "בת הגדוד" מאת דוניצטי, גם היא בביצוע בכורה בארץ. המנצח יהיה אלברטו זדה, שזכור לטוב מהופעות קודמות בישראל.

הפוגה חביבה בין הדרמה של "ארנני" לבין הסיפור הקשה של "ליידי מקבת", שתבוצע חודש לאחר מכן.

"ליידי מקבת" מאתגרת

במרץ יחכה לקהל הישראלי אתגר נוסף, עם האופרה "ליידי מקבת ממחוז מצנסק" (Mtsensk) מאת המלחין הרוסי דימיטרי שוסטקוביץ'. זוהי הפקה משותפת לאופרה הישראלית ולבית האופרה "קירוב", שכבר עלתה בארץ לפני מספר עונות. על האופרה תנצח קרי לין וילסון, שהופיעה כאן בהצלחה סבירה בעונה האחרונה.

אופרה קשה ותובענית, שעוררה בזמנו תגובות סוערות בשל סצנת אונס המופיעה בה.

יופי איטלקי

באפריל תבוצע באופרה הפקה חדשה נוספת "נורמה" מאת בליני (Bellini), הנחשבת לאופרה החשובה ביותר בסגנון ה"בל קנטו" ("השירה היפה") האיטלקי.

הביצוע מסקרן במיוחד היות שהמנצח יהיה דניאל אורן, מחשובי מנצחי האופרה האיטלקית בעולם.

"חליל הקסם" מתחדש

במאי 2011 חוזרת האופרה הישראלית אל אחת האופרות האהובות ביותר ברפרטואר- "חליל הקסם" של מוצרט. אופרה מקסימה זו תבוצע בהפקה חדשה, עליה ינצח דוד שטרן.

באופרה אומרים שזו בהפקה מודרנית וצבעונית. נחכה ונראה.

"אאידה" במצדה

אחרי האופרה "נבוקו", שתעלה במצדה בעונה הנוכחית, תמשיך המסורת החדשה של קונצרטים במצדה גם בעונה הבאה. ביוני 2011 תועלה במסגרת זו הפקת ענק של "אאידה", גם היא מאת ורדי. הביצוע יתקיים למרגלות המצדה, על רקע הנוף הטבעי של האתר. על האופרה ינצח דניאל אורן, המתמחה בהופעות מסוג זה (הוא מנצח בקביעות ב"ארנה" הפתוחה של וורונה באיטליה). אורן יקיים בנוסף לאופרה גם קונצרט גאלה, עם תזמורת וסולנים של הארנה מוורונה.

נראה שהפקה זו תהיה האירוע הנוצץ ביותר של העונה הבאה, ויש להניח שהתמחור יהיה בהתאם.

זפירלי חוזר

את העונה תחתום "לה טרוויאטה" של ורדי, שתעלה ביוני-יולי 2011. אופרה זו תועלה בהפקה קיימת, שביים פרנקו זפירלי. ינצח עליה עומר ולבר (Wellber), מנצח הבית של האופרה הישראלית.

אופרה אהובה אך מוכרת לעייפה, ויש להניח ששיבוצה נועד למשוך קהל רחב שרוצה ללכת ללהיט מוכר בלי להמר.

אליס לכל המשפחה

בעונה הקרובה תעלה לראשונה באופרה סדרה של שלוש הפקות אופרה לילדים. הפקות אלו יבוצעו בעברית על הבמה הגדולה, בביצוע סולני האופרה הישראלית ובליווי אנסמבל כלי.

במסגרת הסדרה תועלה בבכורה עולמית האופרה "אליסה בארץ הפלאות", למוזיקה וליברטו של המלחין הישראלי דוד זבה (Sebba). כמו כן תועלינה במסגרת זו האופרות "חליל הקסם" מאת מוצרט ו"סינדרלה" מאת רוסיני, בעיבוד לילדים.

מניסיון העבר, ההפקות האלה חמודות מאוד, ויכולות לפתוח לילדים צוהר מענג לעולם האופרה.