תשאירו את הצניעות בבית

אם לשפוט לפי מודעות "דרושים", אפילו פקידת קבלה זקוקה להוכיח שניחנה בכישורי שיווק

מודעות הדרושים גדושות בדרישות ובביטויים שחוזרים על עצמם. "אוריינטציה שיווקית" היא מהשכיחים שבהם. דפדוף זריז באינטרנט מגלה שאפילו פקידות קבלה ומנהלות לשכה נדרשות לאותה יכולת מופלאה.

אכן, אוריינטציה שיווקית מסייעת לא רק בתפקידי שיווק, אלא מעידה על יכולתו של עובד לשווק את עצמו כהלכה במגעיו עם לקוחות פוטנציאליים, ספקים וכו'.

איך מפגינים יכולת זו בריאיון עבודה?

קופירייטרים של עצמכם

לפני הריאיון חשוב להתאמן על תיאור עצמי, ולצאת מנקודת הנחה שתיאור עצמי טוב דומה לשם טוב לעסק. כרטיס הביקור של בעליו צריך להגיע מתוך עולם התוכן של העסק, לדבר לקהל הצרכנים שלו, לעניין אותם, ולהיות זכיר וקליט, וכל זאת במילה אחת או שתיים.

כדאי לנסות למצות במשפט אחד את התיאור העצמי, כך שיהיה משכנע ומרשים לבדו, וכל תיאור שיתווסף אליו יהיה בבחינת הרחבה וביאור. לדוגמה: "אני ליאור לוי, איש שיווק בעל ניסיון של 5 שנים בניהול מותג ובהובלת צוות קידום מכירות" - משפט אחד, תמציתי וממצה, שמכיל הגדרה עצמית ברורה ומגובשת, שנות ותק בתחום, ותיאור תפקיד עיקרי שמגיע מתוך עולם התוכן הרלוונטי ומכיל מילים שמשדרות הצלחה ואקטיביות.

אסרטיביות

מועמדים לתפקידי שיווק, מכירות, ניהול תיקי לקוחות ופרסום, צריכים להיות אסרטיביים באופיים, ו"שיווקיים" במהותם. בשבילם הריאיון הוא במת סימולציה לתהליך מכירה של שירות או רעיון, כשמושא המכירה הוא - הם עצמם.

כדי להפגין אסרטיביות יש לשדר ביטחון עצמי גבוה. עם הכניסה לחדר מומלץ ליזום לחיצת ידיים, ובהמשך חשוב להיות מודעים לשפת הגוף, שתשדר ביטחון ונינוחות.

מסר חד ומשכנע

אנשי שיווק צריכים במסגרת תפקידם להצליח להעביר רעיון באמצעות מסר אחיד ובנוי היטב. לכן כדאי לדבוק בתיאור עצמי קוהרנטי ונטול סתירות, ולהעלות דוגמאות מעניינות מהשטח.

אין זה זמן טוב להצטנע. חשוב שהמרואיין יבליט פרטים מוצלחים מהעבר, למשל חברה מובילה שעבד בה, ויתאר את תפקידו הקודם תוך הדגשת נחיצותו לחברה והישגיו המרשימים.

כדאי להתרכז בתיאור משימות שמצריכות יצירתיות, וקשורות לעולם התוכן השיווקי, ורצוי להשתמש בפעלי עבר שמפגינים אקטיביות והצלחה: "ניהלתי צוות", "הובלתי רעיון".

טיפ קטן לסיום: ראש גדול

אנשים שיווקיים באופיים לא יבחלו בשום אמצעי שיווק, וכשהם רוצים למכור או לקדם רעיון, הם יעשו זאת לא רק באמצעים מילוליים, אלא תוך שימוש בעזרים נוספים שיחזקו את טענותיהם (מצגות, דוגמאות מוצר וכיו"ב).

כך גם בריאיון עבודה. גם אם טרם הגיעו לשלב של מסירת שמות ממליצים, וגם אם לא התבקשו כלל, הצטיידות בתעודות הצטיינות, מכתבי המלצה או תיק עבודות, יכולה להעיד על ראש גדול, מוטיבציה גבוהה, ביטחון עצמי גבוה והחשוב מכל - אוריינטציה שיווקית.

יחד עם זאת, לא כדאי להתנפל על המראיין. מספיק להחזיק את המסמכים ביד, ולאחר ההתמקמות מול המראיין להניחם על השולחן כאשר המסמך העליון הוא זה שכדאי להציג יותר מכל, למשל תעודת הצטיינות. ההנחה היא שבשלב זה או אחר עיני המראיין ירפרפו ויבחינו בקיומם, וגם אם לא ישאל לטיבם או יבקש לקרוא את תוכנם, די בכך כדי להסיק על ראש גדול.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית.

הדברים הכתובים במאמריה של יעל מהודר מבוססים על הניסיון ועל הידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.