מתכוננים לנפילת אירופה

פוסט פורטוגל: כלכלני העולם חוששים מהורדות דירוג למדינות נוספות ולוחצים את האירו מטה

לאחר תקופת דשדוש בשער החליפין של האירו ביחס הדולר, שב האירו למגמת ירידה - נחלש לשפל של כ-10 חודשים ונסחר בשווי שנע סביב 1.3340 דולר ליורו. חובות הענק של יוון מסרבים לרדת מכותרות ואיתן יתר מדינות PIGSS המצויות בגרעונות ובקשיים פיננסיים, דבר המוסיף להעיב על תנועת האירו בזירת המט"ח הגלובלית.

הורדת דירוג האשראי לפורטוגל על ידי FITCH (מהגדולות שבחברות דירוג האשראי בעולם) מ AA ל-AA תרמה אף היא להיחלשות האירו ויתר המטבעות המובילים כנגד הדולר. דבר זה מגביר את חששות הכלכלנים להורדות דירוג אשראי של מדינות נוספות באיחוד האירופי, אשר להן בעיות חוב לאומי גבוה, כדוגמת ספרד ואירלנד.

סוחרים ממתינים לפגישת ראשי האיחוד האירופי המתוכננת ליום חמישי ושישי השבוע, שכן בפגישה זו יתכן ותתקבל החלטה מגרמניה וצרפת באשר למתן הסיוע הכספי הנדרש ליוון. מגרמניה מתקבלים איתותים ראשונים שייתכן ותסכים להעביר סיוע ליוון. היא אמנם מתנה את הדבר בכמה דרישות, אשר אחת מהן היא שחלק לא מבוטל של הסיוע צריך להגיע מקרן המטבע העולמית IMF.

אי בהירות סביב נושא העברת הסיוע ליוון והיקפו משליכה על מצב האירו בזירה הגלובלית. האפשרות שקרן המטבע העולמית תכנס לתמונה, מצביעה על אי היכולת של האיחוד האירופי להתמודד עם בעיות פנימיות באופן עצמאי ודורש התערבות חיצונית על מנת לפתור את הבעיות הקיימות.

סיוע מקרן המטבע העולמית פרושו עריכת שינויים מבניים במדינות האיחוד המבקשות סיוע זה. קרן המטבע תדרוש שינויים אלה.

למרות פרסום נתוני מקרו חיובים של מדד האקלים העסקי בגרמניה, אחת הכלכלות החזקות של האיחוד האירופי, אשר עלה בחודש מרץ לרמת 98.1 לעומת רמת 95.2 בחודש הקודם, לא השפיע הדבר על חולשתו של היורו וזאת בעיקר על רקע אי הוודאות השורר בשוק באשר לסיומו של המשבר הנוכחי באיחוד האירופי.

ורד יצחקי היא מנכ"ל פריקו מנג'מנט העוסקת במסחר במט"ח