רגע לפני הבישולים לפסח: איך בוחרים סירים ומחבתות?

לאחרונה הפכה קניית הסירים והמחבתות למדע מדויק ■ על רקע מתקפת הציפויים והעיצובים שמתחרים על התבשילים לחג, "גלובס" מספק מורה נבוכים לבשלנים - ובודק כמה יעלה להצטייד בסט סירים מהדור השלישי

במה תטגנו את המצייה? האם על מחבת בציפוי קרמי, טפלון, אלומיניום או טיטניום? ההיצע הגדול של המחבתות והסירים מבלבל, במיוחד לאור הפרסומים בשנים האחרונות לגבי סכנות כאלה ואחרות שבשימוש בטפלון, במיוחד כזה שנשרט.

המהומה סביב הטפלון קמה ב-2006 בארה"ב, בעקבות כתבה ש"האשימה" את ציפוי הטפלון כמסרטן, בשל פליטת גזים וחומרים בעת חימום המחבת.

הטפלון - שם גנרי שתבעה היצרנית "דו-פונוט" - הוא עדיין הציפוי המוכר ביותר. מדובר בתרכובת בעלת רמת חיכוך נמוכה שמאפשרת טיגון בפחות שמן.

דני זיגרייך, יבואן כלי בית ויו"ר ארקוסטיל העולמי, מנפץ את המיתוס: "רק בחום של 500 מעלות יש אפשרות לפירוק החומר האמור. ביצענו בדיקה עם כימאים שהגיעו למסקנה שאין סכנה בשימוש בטפלון".

כך או כך, החומר השנוי במחלוקת הוא PFOA, וה-FDA האמריקני אף צפוי לאסור את השימוש בחומר הזה כבר בשנים הקרובות.

עם זאת, לאור הסיקור התקשורתי, לא פלא שרוב היצרנים דואגים להדגיש כי מוצריהם אינם מכילים טפלון. יצרנים רבים אף פיתחו ציפויים ייחודיים, והתחליף המוכר ביותר כיום הוא הציפוי הקרמי. ציפוי אחר, המתחדש כיום, הוא ה"הארד-אנודייז", שמקשיח את סירי האלומיניום באמצעות תהליך ייצור ייחודי. יתרונותיו הם פיזור חום אחיד ועמידות לאורך זמן. סירים כאלה מציעות אקרוסטיל, סולתם-רדד ועוד.

ציפויים נוספים כוללים טיטניום ויציקות ברזל, המשמשות לכלים כבדים המתאימים לבישול ארוך, אלומיניום, ונירוסטה - אחד החומרים הנפוצים ביותר לייצור כלי בישול.

בארץ אין תקינה הבודקת את ציפויי הכלים, בשונה מארה"ב ומאירופה - מה שמוביל לשוק פרוץ: "היבואנים לא מתעמקים בחומרים ובציפוי המחבת אלא בעיקר בסוגיית המחיר", אומר דייזריך. "בשל היעדר בדיקה מוסדרת של משרד הבריאות, בחנויות בארץ אפשר למצוא גם מחבתות ממתכת שעשויה להיות רעילה. הצרכנים לא יודעים מה הם קונים. רובם מחפשים סיר כבד כערובה לסיר איכותי, מתוך הנחה שהמשקל משקף את עובי הסיר, ובעיקר את התחתית, אלא שיש שמשלבים ברזל בסיר לשם אשליית המשקל, ולצרכן אין כל דרך לדעת את זה".

מה זה ציפוי קרמי?

מדובר למעשה בתערובת המבוססת על חומרים טבעיים והמכילה סלעים גרוסים חול וגרניט. בדרך כלל מוצרים אלה מתאפיינים בצבעוניות עליזה.

תחת ההגדרה "ציפוי קרמי" נכללים מגוון מותגים הנבדלים במספר שונה של שכבות ובגימור. בארץ מוכר בעיקר המותג נאופלם, שמוצריו כוללים שבע שכבות. עוד אפשר למצוא בחנויות את המחבתות הקרמיות של BIALETTI, הכוללות ציפוי לבן המכיל חלקיקי סיליקון, את מוצרי סולתם-רדד המכילים ציפוי זהב בהתזת ננו, ועוד.

הציפוי הזה אינו חדש, אולם פרץ לענף כלי הבית בסערה. זיגרייך ממשיך בניפוץ המיתוסים: "ציפוי קרמי, שבעקבות דרישת הצרכנים גם אנחנו משווקים כיום, נתפס כבריאותי, ואני סבור שמדובר בגימיק. הוא מאבד מקסמו לאורך זמן.

"בארצות כמו סין ויפן, שבהן נהוג לבשל בטמפרטורה גבוהה, משתמשים בו כבר שנים רבות. בארצות מערביות אין לו יתרון ואין הוכחות ליכולות הבריאותיות שהוא לכאורה מספק", אומר גיל ואקס, מנכ"ל מסלמני גרופ יבואנית מוצרי Tefal.

אריאלה לב-ארי, מנהלת השיווק בנאופלם ישראל, משיבה: "הציפוי הקרמי, שבניגוד לטפלון ולאלומיניום לא פולט דבר בחימום - גרם למהפכה, ולא בכדי. מדובר בדור השלישי של הציפויים - התחליף לטפלון".

מומחי בישול גורסים שיש להעדיף כלים שאינם מתוצרת סין, תוך העדפה ברורה למוצרים מאירופה - אלה בד"כ יקרים יותר. לטענה זו משיב זיגרייך כי "המותגים בינלאומיים מובילים מייצרים מחבתות וסירים באותו מפעל בסין, מכאן שהצרכן משלם עבור השם והמותג - ולא בהכרח עבור איכות טובה יותר". מנגד, מדגיש ואקס כי כל מוצרי טפאל מיוצרים בצרפת "ויש לכך משמעות רבה".

איך לבחור מחבת?

* מספר השכבות והרכבן: "מספר השכבות הוא ערובה לאיכות", מסבירה לב-ארי, "אולם חשוב לראות מה הן מכילות, לדוגמה גרניט שהוא חומר צפוף ויציב". נקודה אחרת שהיא מדגישה מתייחסת למבנה הכלי: "רוב המוצרים הפשוטים והמסחריים נעשים בתוך פלטה (Press), בעוד שכלי הפרימיום יעשו בתוך תבנית כיציקה בגדלים שונים. תהליך הייצור של יציקה משפר את פיזור החום, יקר ומכאן הפרמיה שהצרכן ישלם".

* עובי הדפנות והתחתית: "נתונים אלה צריכים להיות מפורטים על האריזה, וכדאי לעיין בהם היטב לפני הרכישה", מדגיש ואקס וממליץ להעדיף דפנות בעובי 0.6-0.8 מ"מ ותחתית בעובי 4-5 מ"מ.

* התאמה לכיריים: במעמד הרכישה בדקו האם תחתית הכלי מתאימה לכיריים. מרבית הכלים מותאמים לכל סוגי הכיריים, אולם מומלץ לוודא מראש.

* שיעור הניקל: בקניית מוצר מנירוסטה, ממליץ ואקס לחפש נירוסטה המכילה שיעור גבוה של ניקל (10%), כדי למנוע חלודה.

* מי היצרן? מומלץ לקנות מחברות אמינות ומוכרות ולקרוא היטב את הצהרותיהן על האריזה. נזכיר כי הכלים המיובאים מארה"ב ומאירופה עברו בקרה בארצות אלה.

* אחריות: יצרנים רבים מתפארים באחריות לכל החיים או לשנים ארוכות. אולם כדאי לשים לב מה משמעותה - האחריות של ארקוסטיל מכסה פגמי "בית חרושת" ואת טיבו של המחבת; בטפאל היא מתייחסת לעמידות ולקילופים בתחתית, ובנאופלם נוגעת האחריות לעמידות גוף המחבת, לציפוי ולידיות.

* חומרי ניקוי: שימו לב להוראות השימוש בנוגע לחומרי הניקוי ולכלים נלווים. כך תמנעו עוגמת נפש מיותרת והתנערות מכיסויי אחריות בשל "אשמה" בנוגע לתחזוקת הכלי. מכאן שמומלץ מראש לוודא, מול נציג המכירות ומול מחלקת השירות של החברה, את עמידות הציפויים לחומרים מסירי שומנים, לספוגי ניקוי ועוד.

אילו ציפויים מציעות החברות השונות?

* ציפויים קרמיים ונון-סטיק:

נאופלם: מחבתות: 200-330 שקל; סירים: 250-500 שקל

ביאלטי: מחבתות: 180-190 שקל; סירים: 290-350 שקל (DOMO)

ארקוסטיל: 115-210 שקל (סדרת BIO)

מכסף: 130-210 שקל

גרין פאן: מחבתות: 160-300 שקל; סירים: 200-380 שקל (קוק סטור)

טפאל: ציפוי נון-סטיק המורכב ממינרלים ומאלומיניום בשש שכבות. הנקודה האדומה מודיעה כי טמפרטורת הכלי מוכנה לבישול. 150-350 שקל (1 1 בהום סנטר)

* אלומיניום ונירוסטה:

קנווד: סירי SATIN מנירוסטה מוברשת (18/10): 200-500 שקל

WMF: פלדת כרום, בסיס אלומיניום. 350-760 שקל (קלאסיקה, DOMO)

Mepra: סירים המיוצרים מנירוסטה ואלומיניום, (מ-350 שקל, טולמנ'ס)

BERNDES: סירי יציקת אלומיניום הכוללים ציפוי סילבר סטון (400-1,500, שקל (קלאסיקה)

סירים מעוצבים: "אלסי" האיטלקית מציעה סירי אלומיניום בעיצוב גאספר מוריסון (מ-370 שקל) ושל גיבנוני (מ-800 שקל, טולמנ'ס.

* יציקות:

Calphalon: ציפוי 3 שכבות (240-400 שקל, KITCEHN WORKS)

LOOK: סירי החברה מיוצרים בתהליך יציקה (180-190 שקל, DOMO).

Crafond: יציקת אלומיניום וציפוי נון-סטיק. מחבתות: 145-530 שקל; סירים: 180-670 שקל (4Chef).

Le Creuset: סירים צבעוניים מיציקת ברזל (מ-920 שקל, טולמנ'ס)