קרן בן-דוד, שקראה לקבלנים להיגמל מ"מרצדס 600 ע"ח הציבור", מחזיקה ג'יפ מרצדס בסביון

מארגני קבוצות הרכישה, המציגים עצמם כ"צווארון כחול", מתגוררים בשכונות היוקרתיות ביותר בגוש דן: צהלה, רמת-השרון, תל-ברוך ■ רובם ככולם אינם נוהגים במאזדה 3, אלא באאודי, קאדילק וב-מ-וו ■ בדיקת "גלובס": האם מארגני הקבוצות נוטלים סיכון אמיתי למען חברי הקבוצות - או למדו לעשות עליהם סיבוב? ■ וגם: הנה זה מתחיל? הקבלן קרס, קבוצת הרכישה "נתקעה"

האם מארגני קבוצות הרכישה אכן נוטלים סיכונים עבור חברי הקבוצות? כתבה המתפרסמת במוסף הנדל"ן של "גלובס" בודקת טענה זו, החביבה כל-כך על ראשי הקבוצות. המסקנות כך נראה, יהיו חביבות עליהם פחות.

הכתבה מתייחסת גם לדימוי העצמי שמנסים ראשי קבוצות רכישה לנכס לעצמם, כגיבורי מעמד הפועלים של רוכשי הדירות.

לאחרונה עלתה לכותרות מארגנת קבוצות הרכישה עו"ד קרן בן דוד מחברת מגדלים, כאשר התבטאה בחריפות כנגד הקבלנים בדיון בנושא הגבלת תנאי מתן אשראי לקבוצות הרכישה בוועדת הכלכלה של הכנסת, דיון במהלכו הציג המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, את עיקרי תכניתו לרגולציה של הקבוצות על ידי המערכת הבנקאית.

"הגיע הזמן שהקבלנים יפסיקו לנסוע במרצדס 600 על חשבון הציבור", אמרה בן-דוד, שקבלה על מחירי הדירות הגבוהים בפרויקטים למגורים של חברות יזמיות. "קבוצות הרכישה נולדו מתוך צורך ממשי להוות פתרון עבור זוגות צעירים ומשפחות שידן אינה משגת לרכוש דירה. דירת מגורים הפכה מצרך לעשירים בלבד וקבוצות הרכישה מאפשרות לרכוש כיום דירות למגורים באזורי הביקוש במחיר שפוי".

רק שבן-דוד, שהצטיירה לכמה רגעים כז'אן דארק של קבוצות הרכישה, מתגוררת בעצמה בוילה בישוב היוקרתי סביון וברשות משפחתה ג'יפ מסוג מרצדס, כך נודע ל"גלובס". שותפתה של בן-דוד לחברת מגדלים, חני הורביץ, מתגוררת אף היא עם משפחתה בוילה בסביון, בשכנות לבן-דוד.

קרן בן דוד / צלם: תמר מצפי
 קרן בן דוד / צלם: תמר מצפי

קרן בן דוד, מגדלים. פרולטריון? לא בדיוק

נראה כי למרות הנימה הפרולטרית שבקריאה לקבלנים להפסיק לנהוג במרצדס על חשבון כספי הציבור, גם מארגני קבוצות הרכישה אינם שייכים בדיוק למעמד הצווארון הכחול. חלקם אולי אף התעשרו הודות לעיסוקם כמארגני קבוצות רכישה.

מרבית מארגני קבוצות הרכישה שלגביהם בדקנו מתגוררים בשכונות היוקרתיות ביותר בגוש דן: צהלה, רמת השרון, תל ברוך, ועוד. רובם ככולם אינם נוהגים במאזדה 3, אלא באאודי, קאדילק וב-מ-וו.

מקבוצת מגדלים נמסר: "קבוצות הרכישה הצליחו בכישרון רב להעביר את הרווח מהקבלנים לרוכשי הדירות הצעירים ובכך להוזיל את המחירים עבורם ב-20%-25% ממחיר רכישת דירה מקבלן. עו"ד קרן בן דוד מראשי התאחדות קבוצות הרכישה תיארה זאת באופן מטאפורי בוועדת הכלכלה של הכנסת כשאמרה: "במקום שהקבלנים ייסעו במרצדס 600 הם יכולים להסתפק בנסיעה במרצדס 350".