6 ישראלים נעצרו בחשד לניהול רשת לסחר באיברים

בין העצורים: תא"ל במיל' מאיר זמיר, שזכה לעיטור העוז במלחמת יום הכיפורים ■ לצידו נעצרו גם שני עורכי דין ■ עפ"י החשד, בעוד שהחשודים גבו מראש את הכסף מהחולים - הם התנערו מהתחייבותם לשלם לתורמים

הבורסה אמנם פורחת, אבל פרשה שחשפה היום (ד') המשטרה מזכירה כי במציאות הישראלית יש לא מעט אנשים שמוכנים אפילו למכור כליה בגלל מצוקה כלכלית. חוקרי מפלג ההונאה של משטרת מחוז הצפון עצרו אתמול (ג') 6 אזרחים בחשד כי ניהלו רשת לסחר באיברים, כאשר בין החשודים נמנה תא"ל (במיל') מאיר זמיר, שזכה לעיטור העוז במלחמת יום הכיפורים. לצידו של מאיר נעצרו גם שני עורכי דין.

על-פי החשד, מנהלי הרשת הבטיחו לאנשים במצוקה כלכלית תשלום של 10-100 אלף שקל עבור תרומת כלייתם, וזו הושתלה בחו"ל בגופם של חולים מישראל שלא יכלו עוד להמתין בתורים האינסופיים להשתלות בארץ. עבור אותה כלייה שעליה הסכימו לשלם למוכרים לעתים 10 אלף דולר בלבד, הם קיבלו 120-200 אלף דולר מידי החולים המושתלים.

השיטה של הרשת היא שיטה ישנה ומוכרת: הם פרסמו מודעות במקומונים ובאתרי אינטרנט, שנענו במהרה הן על-ידי חולים ומשפחות של חולים והן על-ידי אנשים במצוקה שמוכנים למכור את איבריהם תמורת תשלום. ככל הנראה, רבים מהתורמים הגיעו מהמגזר הערבי.

ואולם, החשודים שיכללו ככל הנראה את השיטה: על-פי החשד, בעוד שהם גבו מראש את הכסף מהחולים - הם התנערו מהתחייבותם לשלם לתורמים.

כך למעשה נפתחה החקירה: אישה מנצרת התלוננה כי היא הוטסה לאזרביג'אן, ושם הוצאה ממנה הכליה, ואילו כשחזרה לארץ סירבו החשודים לשלם לה את אשר הובטח לה - סכום בגובה 100 אלף דולר.

כשהמשטרה החלה בחקירה סמויה הגיעה במקביל תלונה נוספת, הפעם מצעיר בן 18 מהכפר טורען. הצעיר טען כי הוא הוטס לצורך הסרת הכליה לפיליפינים, וכי לא שולמו לו 80 אלף הדולרים שהובטחו לו.

גורמים במשטרה הביעו זעזוע מהיקף התופעה שבה אזרחים במדינה מוכנים למכור את איבריהם תמורת סכום כסף, ולעתים תמורת סכום נמוך מאוד.