קצין בכיר: ענת קם גנבה את פקודת המבצע של "עופרת יצוקה"

כך דווח בגל"צ ■ השינויים נערכו במטרה להבטיח את שלום הלוחמים ■ האלוף (מיל') דני יתום: "התגלתה פירצת אבטחה ענקית" ■ התובעת במשפט נגד קם: "מזעזע שהיא החזיקה מסמכים כאלה במחשב לא מאובטח"

צה"ל ידעו שהמסמך הכולל את פקודת המבצע של 'עופרת יצוקה' דלף, וערכו בה התאמות בעקבות זאת" - כך אומר היום (ו') קצין בכיר לגלי צה"ל. למרות ההדלפה, הפקודה לא פורסמה מעולם בכלי התקשורת.

הקצין הוסיף כי לאחר שנודע בצה"ל על דליפת המסמך, התנהלו שורה של דיונים בדרגים צבאיים גבוהים, שבעקבותיהם נעשו השינויים - במטרה להבטיח את שלום הלוחמים.

ראש השב"כ, יובל דיסקין, הגדיר את המסמכים הסודיים, שנגנבו מלשכתו של אלוף פיקוד המרכז לשעבר, יאיר נווה, "כאלה שכל ארגון מודיעין של האויב היה חולם לקבל".

רבים מהמסמכים עדיין לא נמצאו, ובמערכת הביטחון מעריכים כי הם בידי כתב "הארץ", אורי בלאו, השוהה בלונדון ומסרב לחזור לארץ. לפי ההערכה, בלאו עצמו מהווה סכנה ויכול להוות יעד לארגוני הטרור, ונערכים ניסיונות לשכנע אותו לשוב לישראל.

לדברי האלוף במילואים דני יתום, הפרשה מהווה פירצת אבטחה קשה: "חייבים לנקוט בכל הפעולות על מנת לשמור על מסמכים סודיים. צריך לחקור היטב את הפרשה הזאת, לראות כיצד הדבר הזה ייתכן, ולסתום את כל הפירצות - כי התגלתה שם פירצה ענקית".

התובעת במשפט ענת קם, עו"ד הדס פורר-גפני, אמרה בתכנית "בוקר טוב ישראל" עם מיכה פרידמן כי "קם החזיקה מעל 2,000 מסמכים, מהם מסווגים ביותר - זה פשוט מזעזע, הדברים שהיא החזיקה במחשב שאינו מאובטח ופתוח לכל אחד מהארץ ומחו"ל".

עם זאת, פורר-גפני הבהירה כי "כותרת האישום היא אמנם ריגול חמור, סעיף שנותר עוד מלפני הקמת המדינה, אבל הכוונה היא לאחזקת ומסירת מסמכים סודיים. היו מספר כתבות שהתבססו על החומרים, לא רק אחת, אבל הבעיה היא לא הפרסום - אלא החזקת החומרים. לא דיברנו בפרקליטות על שמאל קיצוני, זה לא מענייננו, קם היא שדיברה על מניעים אידיאולוגיים".

"קשה לעכל את זה"

במערכת אתר וואלה, שם עובדת קם, כינסו אתמול (ה') את מנהלי המחלקות כדי להכין אותם לתקופה לא פשוטה. נ', שעבד עד לא מכבר בוואלה, אמר לגלי צה"ל: "יצרו אתי קשר וסיפרו לי הכל. הייתי בהלם. קשה לעכל את זה. זו בחורה שעובדת איתנו, ופתאום מגלים עליה כאלה דברים. אני לא חושב שהיא היתה עושה את זה שוב".

פרשנים צבאיים בכירים מסבירים הבוקר כי אין כתב צבאי שאינו מחזיק ברשותו מסמך סודי כזה או אחר. המיקוד, לטענתם, לא צריך להיות המקור או המפרסם, אלא שצה"ל מחביא פקודות בלתי חוקיות לכאורה תחת הכותרת "סודי ביותר". זאת, ברמיזה לכתבה לכתבה שהתבססה על מסמכים שהעבירה קם בנוגע לפקודות שניתנו בנוגע לחיסול מבוקשים - לכאורה בניגוד להנחיות בג"ץ.