קובי אלכסנדר לא ייכלא עד להכרעת העליון בעניין הסגרתו לארה"ב

עד כה קבע החוק בנמיביה כי מרגע ששופט שלום מחליט כי אדם הוא בר-הסגרה - עליו לשבת בכלא עד להכרעה של ערכאות גבוהות יותר, כל זמן שמוגש ערעור ■ ואולם, העליון בנמיביה קובע כעת כי סעיף זה הוא בלתי חוקתי

‎‎קובי אלכסנדר ממשיך להרוויח זמן בנמיביה, וגם לצבור נקודות בקרב חייו: בית המשפט העליון במדינה האפריקנית קיבל את עמדתו של נסיך ההיי-טק הישראלי, וקבע כי סעיף 21 בפקודת ההסגרה שנקבע במדינה בשנת 1996 הינו "בלתי חוקתי".

זה נשמע אולי כמו פלפול משפטי, אבל עבור אלכסנדר מדובר בהישג אדיר: הסעיף הזה קבע עד היום כי ברגע ששופט שלום מחליט כי אדם הוא בר-הסגרה למדינה אחרת - עליו לשבת בכלא עד להכרעה של ערכאות גבוהות יותר, כל זמן שמוגש ערעור. ואולם, אלכסנדר יוכל לשהות מחוץ לכלא עד להכרעה חלוטה בעניינו על-ידי בית המשפט העליון בנמיביה.

ההחלטה החדשה של בית המשפט העליון בנמיביה מהווה מכה לשלטונות האמריקניים, והדבר מחזק את כושר המיקוח של אלכסנדר לקראת הסדר פשרה אפשרי מול ארה"ב.

כדוגמה ניתן להביא את המקרה של הגרמני הנס יורגן קוך: כמו אלכסנדר, הוא נמלט לנמיביה לאחר שהשלטונות בגרמניה האשימו אותו בהלבנת הון בשווי 464 מיליון דולר. אלא שקוך נאלץ לשבת 4 שנים בכלא הנמיבי, עד שבית המשפט העליון שיחרר אותו לביתו מחוסר ראיות.

כעת, בניגוד למקרה של קוך, אלכסנדר יוכל לערער על כל החלטה עתידית של בית המשפט השלום בעניין הסגרתו, תוך שהוא משתזף על חוף הים במפרץ ולביס הפסטורלי שבמדינה.

ההליכים המשפטיים בנמיביה ידועים בסחבת שלהם, וזאת קל וחומר עם סוללת עורכי הדין של אלכסנדר, שהפעילה עד היום אינספור תרגילים משפטיים שעיכבו את עצם הדיון על הליך ההסגרה.

‏בקדייטינג ושוחד

‏‎‎אלכסנדר, המייסד והמנכ"ל לשעבר של חברת קומברס, הואשם על-ידי האמריקנים בשורה של עבירות פליליות לכאורה, בראשן ה"בקדייטינג" - רישום מחדש של תאריך האופציות בחברה, כך שניתן יהיה לממשן ברווח מקסימלי. אלכסנדר הואשם גם בהדחה לשוחד, לאחר שביקש לכאורה מבכיר בקומברס לשאת במקומו במלוא האשמה תמורת סכום-עתק.

כתב האישום נגד אלכסנדר הוגש רק לאחר שהוא נמלט מארה"ב, ומאוחר יותר התברר כי הוא מתגורר בנמיביה. השלטונות בנמיביה עצרו אותו בספטמבר 2006, וכעבור 6 ימים הוא שוחרר לביתו בערבות של 1.3 מיליון דולר.

‏אלכסנדר מתגורר בנמיביה יחד עם רעייתו חנה וילדיו. הם רכשו שם וילה בשכונת הגולף היוקרתית בבירה ווינדהוק, ואלכסנדר משקיע במדינה בשורה של פרויקטים, בעיקר בתחום הנדל"ן. אלכסנדר נוהג גם לתרום הרבה כספים לקהילה המקומית, מה שעשוי לתרום לו עצמו בהליך המשפטי.

אגב, אלכסנדר ספג הפסד קטן באותה פסיקה של בית המשפט העליון הנמיבי: לא התקבלה דרישתו לכך שרק השופט ששיחרר אותו לפני 3.5 שנים בערבות יהיה השופט שידון בתיק ההסגרה. ‏‎‎‏