ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס הודה: גנבתי מלקוחותיי כעו"ד

יו"ר סיעת ש"ס הודה בשליחת יד בכספי לקוחותיו כעו"ד לפני כהונתו כחבר כנסת ■ בית הדין המשמעתי של לשכת עוה"ד הרשיע את מיכאלי במעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין - וגזר עליו השעיה מהמקצוע למשך שנה

פרשת שחיתות חדשה: ח"כ אברהם מיכאלי מש"ס הודה בשליחת יד בכספים של לקוחות שאותם ייצג, בעת ששימש עורך דינם לפני בחירתו לכנסת לפני כשנה - כך נודע ל"גלובס".

בעקבות הודאתו הרשיע אותו בשבוע שעבר בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בשורת עבירות, ובהן הפרת חובת נאמנות, עיכוב כספי פיקדונות, מעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאיננה הולמת.

בעקבות הרשעתו במסגרת הסדר טיעון הטיל בית הדין על מיכאלי עונש של השעיה בפועל מעריכת דין למשך שנה החל מהיום שבו יחדל לכהן כחבר כנסת, השעיה על-תנאי לשנה וכן קנס בסך 1,000 שקל ללקוחותיו, שמיכאלי התרשל בטיפול ברישום דירתם בטאבו.

הדיינים, עוה"ד דרור זמיר, אליעזר חן ושרי בכר, הדגישו כי "מדובר בעבירות קשות".

צ'ק ללא כיסוי

לפי הקובלנה שהגישה נגדו ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, ייצג מיכאלי לקוח בתביעה שהתבררה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. לאחר שנבחר לכנסת ברשימת ש"ס ב-2006 הועבר התיק לעורכת דין אחרת, ובהמשך הגיעו הצדדים להסדר במסגרת הליכי גישור, וההסדר קיבל תוקף של פסק דין. עורכת הדין קיבלה צ'ק בסך 282 אלף שקל, ולאחר ניכוי שכר-טרחתה העבירה למיכאלי צ'ק נוסף על סך 247 אלף שקל, שהיה אמור לעבור ללקוח. אלא שמיכאלי "לא דיווח ללקוח על קבלת הסכום ולא העביר לו מאומה".

לאחר כשנה נודע ללקוח כי מיכאלי קיבל לידיו את הכסף, והוא פנה למיכאלי כדי לקבל את כספו. מיכאלי מסר לידיו צ'ק שאיננו משוך מהחשבון שבו הופקד הפיקדון, אלא מחשבונם הפרטי של מיכאלי ואשתו, על סך 250 אלף שקל - אלא שהצ'ק הזה חזר מחוסר כיסוי.

הלקוח פתח תיק הוצאה לפועל כנגד מיכאלי, ובמסגרת זו ננקטו נגד הח"כ הליכים של עיכוב יציאה מהארץ ועיקול מקרקעין. רק לאחר שהלקוח התלונן גם במשטרה נגד מיכאלי, נאות חבר הכנסת להסדיר את חובו ללקוח.

במקרה אחר, ייצג מיכאלי בני-זוג שרכשו דירה ב-2003, והתחייב לרשום את הדירה בטאבו על שמם וכן לרשום את המשכנתא שנטלו לטובת הבנק. למרות זאת, לא דאג מיכאלי לרישום הזכויות ולא נענה גם לפניות הרבות של בני-הזוג אליו בעניין זה.

ביוני 2007 הוא שלח להם מכתב, שבו דיווח להם על השלמת רישום הזכויות והמשכנתא - ואולם הדבר לא היה נכון, והרישום לא נעשה באותה עת. רישום הזכויות הושלם באמצעות עורך דין אחר רק בנובמבר 2009.

מצוקת הנאשם

כתב הקובלנה נגד מיכאלי, הנחשף כעת לראשונה ב"גלובס", הוגש נגדו עוד ב-2008, ובחודשים האחרונים אף נוהלו בתיק שני דיוני הוכחות, ואולם בשבועות האחרונים ניהלו הצדדים מגעים להסדר טיעון, שנחתם בסופו של דבר ביום שלישי האחרון, שעות אחדות לפני שאושר בידי בית הדין המשמעתי.

בהסדר הטיעון, שעליו חתמו עו"ד עמוס ויצמן בשם הלשכה, וכן מיכאלי וסניגורו, עו"ד ליאור שפירא, נקבע כי "הצדדים מסכימים כי הרקע לעיכוב הפיקדונות הוא מצוקת הנאשם, ולא מתוך כוונה לשלוח יד בכספי המתלונן".

בית הדין המשמעתי החליט לחרוג לחומרה מהעונש שעליו סוכם בהסדר הטיעון, ובנוסף לעונש ההשעיה בפועל וההשעיה על-תנאי קבע גם תשלום פיצוי לבני-הזוג שאת דירתם מיכאלי לא רשם בטאבו.

נציגת התביעה, עו"ד מורן אוריה, ציינה כי את הענישה שעליה סוכם בהסדר הטיעון לא ניתן היה להטיל אלמלא הודה מיכאלי במסגרת ההסדר, שכן בית הדין המשמעתי אינו מוסמך על דעת עצמו לגזור עונש שלילה המותנה באירוע חיצוני, כמו סיום כהונתו של הנאשם.

"הסדר הטיעון הושג לאחר החלטת ועדת האתיקה", אמרה עו"ד אוריה, "תוך שמירה והגנה על האינטרס הציבורי. העונש מותאם לכך שהנאשם מכהן היום כחבר כנסת וממילא אינו רשאי לעסוק בעריכת דין, ולכן ההסדר מבטיח ענישה אפקטיבית. אנו מבטיחים את השעייתו בפועל של הנאשם לאחר סיום כהונתו. מדובר בהסדר מחמיר, הכולל ענישה אפקטיבית ודאית, ומשמעויותיה עבור הנאשם הן קשות וחמורות".

עבירות חמורות

אף שמיכאלי עצמו לא התייצב לדיון בלשכה, ביקשו הדיינים מסניגורו ליצור עמו קשר טלפוני במהלך הדיון, כדי לוודא שהוא מודע לפרטי ההסדר ולעובדה שבית הדין אינו מחוייב לקבלו. בית הדין קבע כי עם סיום כהונת מיכאלי בכנסת, עליו ליצור קשר עם הלשכה בתוך 21 יום, כדי שניתן יהיה להתחיל בביצוע ההשעיה.

דובר סיעת ש"ס מסר בתגובה, בשמו של מיכאלי: "ח"כ עו"ד מיכאלי מאשר את המצוין בהסדר הטיעון בדבר הפרת כללי לשכת עורכי הדין, ומבקש להבהיר כי מגיש התלונה המקורית, שנמשכה על-ידו, הופיע בבית הדין של הלשכה ואמר כי אין לו כל טענה נגד ח"כ עו"ד מיכאלי".

יו"ר ועדת האתיקה במחוז תל-אביב של הלשכה, עו"ד אפרים נוה, מסר כי "מדובר בעבירות חמורות למדי. המסר הראוי מההליך הוא שוועדת האתיקה נוהגת גישה מחמירה ותוסיף להחמיר גם בעתיד בסוג זה של עבירות, שעניינן שליחת יד בכספי לקוחות. ניתן להיווכח שוב שהוועדה פועלת ללא משוא פנים ומבצעת את תפקידה נאמנה, תוך שמירה על כללי האתיקה ביחס לכל עורך דין באשר הוא".

יו"ר סיעת ש"ס ומרכז הדיונים בסוגיית הגיור

אולי בציבור השם לא ממש מוכר, אבל בכנסת מכהן ח"כ אברהם מיכאלי כיו"ר סיעת ש"ס. מיכאלי נכנס לראשונה לכנסת כבר בימי הממשלה הקודמת. בבחירות לכנסת ה-18 הוא הוצב במקום ה-11 ברשימת ש"ס לכנסת ונבחר שוב. מיכאלי חבר גם בוועדת חוקה חוק ומשפט וכן בוועדת כנסת, ומשמש כנציג העדה הגרוזינית בש"ס.

עד לבחירתו לכנסת ה-17 ניהל מיכאלי משרד עורכי דין פרטי בבעלותו, המתמחה בתחום האזרחי. אחרי שחרורו משירות סדיר למד משפטים באוניברסיטת בר-אילן, השלים תואר ראשון והוסמך כעורך דין. במקביל היה חבר מועצת העיר באור-יהודה.

באחרונה מרכז מיכאלי את פעילות ש"ס בכל הקשור לדיונים בסוגיות גיור ומעמד הרבנות הראשית. לאחרונה הצליח להכניס לספר החוקים תיקון המעניק פטור ממכס לעמותות. זאת, בעקבות פנייה שקיבל מעמותה לליקוי שמיעה שתרומת מכשיר השמיעה שלה מעוכבת במכס.

מיכאלי הוא תושב אור-יהודה, נשוי ואב לשלושה.

"להדיח את מיכאלי מהכנסת"

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, קרא למנהיג ש"ס הרב עובדיה יוסף להדיח את מיכאלי מהכנסת, "לאחר שהודה בעבירות אתיות ופליליות חמורות". לדבריו, "ברור שהתנהגות כזו אינה מתיישבת עם כהונה בכנסת".

לדברי רגב, "מיכאלי רשם פרק עצוב נוסף ברקורד השחיתות של ש"ס. מביך שמי שביזה את מקצוע עריכת הדין ממשיך לכהן בהנהלת הכנסת ובוועדת חוקה המפקחת על מערכת המשפט".

11
 11