"השקעה ישראלית": מי הוא המשקיע הפרטי בישראל?

הסקר הנרחב עליו מבוססת הסקירה מגלה שמדובר על פי רוב בגבר משכיל ואמיד ■ כל הפילוחים בסקירה להורדה חינם

כאשר הבורסה בת"א משייטת סביב רמות שיא שבה ועולה דמות של גיבור מסתורי - המשקיע הפרטי הישראלי. היו מי שתיארו אותו כאדם פזיז, נתון למצבי רוח ועוקב אחרי "העדר"; אחרים תיארו אותו כאדם רציונאלי אשר עוקב אחרי ידיעות כלכליות ומגיב ופועל על סמך העוצמה שמגלה המשק.

אז מי הוא באמת אותו משקיע פיננסי ישראלי? סקירה חדשה של גלובס מחקרים, בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, מגלה שמדובר באדם אשר מייחס לעצמו ידע רב אודות מכשירים פיננסיים, לא ממש אוהב להתייעץ, אך מרבה לקרוא עיתונות כלכלית. המשקיע הישראלי מנסה גם לפעול בצורה מושכלת, מתחשב בסיכון צפוי, אך גם נוטה ללכת בעקבות "העדר", ולעתים אף פועל על סמך "תחושות בטן".

הבסיס לממצאי הסקירה - "השקעה ישראלית" - הוא סקר אינטרנטי ייחודי, אשר נערך בשיתוף מכון המחקר מותגים וחברת בלובריז פאנל, בקרב מעל 700 גולשים באתר גלובס. הסקר עצמו היה מקיף, אולי מהמקיפים שנעשו במסגרת דומה בישראל בשנים האחרונות, מגלה שמדובר על פי רוב בגבר משכיל ואמיד.

אפיונים של המשיבים לסקרהגולשים/מנויים
 אפיונים של המשיבים לסקרהגולשים/מנויים

למשתתפי הסקר הוצגו 30 שאלות הקשורות לתחומים שונים של שוק ההון. הייחודיות של קבוצה זו נובעת מהעובדה שמדובר במדגם של אנשים אשר מראש מגדירים את עצמם כמשקיעים וכפעילים בשוק ההון, ולא במדגם של האוכלוסייה כולה.

מפת ההשקעות הפיננסים של המשיבים
 מפת ההשקעות הפיננסים של המשיבים

המשקיע הישראלי עדיין חושב, כאמור, שהוא בעל הידע והמיומנות הדרושים לזהות ני"ע בעלי פוטנציאל להשגת רווח (בחלק מהשאלות למשתתפים ניתנה אפשרות לבחור ביותר מתשובה אחת);

• כ-78% מהמשיבים ציינו שהם משקיעים ישירות במניות ובאג"ח ספציפיות;

• כ-32% משקיעים בבורסות בחו"ל;

• כ-11% משקיעים באופציות ובחוזים עתידיים;

• יש גם מי שמבקשים להשקיע במדדים ולא בני"ע ספציפי, כאשר כ-41% מהמשתתפים בסקר ציינו שהם משקיעים בתעודות סל;

• המשקיע הפרטי הישראלי לא נרתע גם מניהול כספו בידי אחרים, כך ש-56% מהמשיבים משקיעים בקרנות נאמנות.

יתר הפרטים בסקירה להורדה חינם