המצפן של השוק

טוב יעשה הרגולטור אם הוא לא ידחוף את הציבור למכשיר ההון של אתמול

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI

קרנות נאמנות הן ממכשירי ההשקעה הפופולריים ומשקפות הלך רוח של ציבור וטעמי ההשקעה שלו ואף למגמות השוק.

בשנתיים החולפות, לא היה צריך להיות גאון כדי להבחין בכך שהציבור מעביר כסף מקרנות אג"ח לקרנות מנייתיות כשהבורסה עמדה ליפול וההיפך, כלומר מקרנות מניתיות לקרנות אג"ח, כשהבורסה עומדת לעלות.

המסקנה מכך אי שכנראה בלתי אפשרי לתזמן את השוק ובוודאי שהציבור כציבור אינו עושה זאת טוב והיה מרוויח תשואה עודפת באסטרטגיה שמזגזגת פחות.

לאחרונה היו לא מעט קריאות לדון באפשרות לשנות את שיטת הגביה במערכת הבנקאית.

בשיטה הנוכחית הבנקים מקבלים דמי הפצה הנגזרים מדמי הניהול של היצרן - קרי מנהל הקרן. בשיטה החדשה המוצעת יבוטלו דמי ההפצה ותחזור השיטה שהייתה נהוגה בעבר של עמלת קניה ומכירה כפי שמקובל גם בניירות ערך אחרים.

על פניו ההחלפה נשמעת הגיונית מכיוון שכך מקובל בחו"ל, כך מתוגמלים הבנקים בגין ניירות ערך אחרים ויש סיכוי שהורדת דמי ההפצה תגולל לפיתחם של היצרנים שיורידו את דמי הניהול וכך כולם יהיו מרוצים. האמנם?

הבעיה העיקרית עם התזה הזו היא שהיא יוצרת תמריץ ליועצים להגביר את קצב גילגול התיק. ככל שהציבור יקנה וימכור יותר קרנות כך הרווחיות של הבנק תגדל, אלא שמהלך שכזה לא יתרום לרווחיות הלקוחות (אלא אם כן יש להם הרבה מניות בנקים) אבל מעבר לזה החלפה בתדירות גבוהה משמעה שהמשתנה העיקרי שיבחן יהיה כנראה תשואה לטווח קצר של הקרנות.

לכאורה ניתן לבוא ולטעון שגם אם זה יהיה התמריץ העיקרי של הבנקאים הרי שהציבור אינו טיפש ומודע לעמלות הקניה ומהמכירה ולכן הוא לא ישתף פעולה ויווצר איזון בין הצרכים של הבנק לבין הצרכים של הלקוח. בתיאוריה אם כולנו הינו ראציונליים זה כנראה היה נכון אבל בפועל המחקר של קנדל ושות' מעיד שזה לא עובד. קשה לראות את הלקוח שיקבל טלפון מהיועץ שמספר לו על התשואה הנפלאה של קרן זו או אחרת בשלושת החודשים האחרונים ועד כמה היא תשפר את ביצועי התיק שלו והלקוח לא יתפתה.

כמו שרובינו מתקשים בדיאטה כך גם רובינו מתקשים לעמוד בפיתוי של תשואה וככל שהפיתוי הזה יושם על פיתחנו לעיתים יותר תכופות כך גם כושר העמידה שלנו ישחק. במעבר לקרנות אג"ח הגורם הפסיכולוגי המשפיע הוא לא עצמת הפיתוי של תשואה אלא עצמת כושר ההרתעה של הפחד מהפסד.

גם במקרה זה ההשפעה היא בדרך כלל לא ראציונלית ואם אנחנו לא ממש מפוקסים על תהליך קבלת ההחלטות כושר ההימנעות מפעולה רופף. בקיצור טוב יעשה הרגולטור אם הוא לא ידחוף את הציבור למכשיר של אתמול וכנראה שטוב יעשה המשקיע שישתמש בתנועות ההון בקרנות כעוד מכוון לפעילותיו בשוק.