שכיר ישראלי מפנה את כל הכנסתו הפנויה לרכישת דירה ב-270 אלף דולר. תוך כמה זמן תהיה הדירה שלו?

בדיקת המצב ברחבי העולם המערבי מגלה את מה שכל מי שניסה לרכוש דירה בישראל גילה כבר מזמן - המרחק לקורת-גג בישראל ארוך ומדכא במיוחד ■ בבדיקת "גלובס" בקרב 15 מדינות מתועשות, מדורגת ישראל במקום ה-13 במדד "המרחק מהדירה" - הרבה אחרי ארה"ב ואפילו אחרי אירלנד שכלכלתה התרסקה

מחירי הדירות בישראל זינקו ב-21% בשנה האחרונה וב-39% מאמצע 2007 (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). מדד משכן של בנק הפועלים, המשמש לבחינת מצב רוכשי הדירות ומשקלל בין היתר את השינוי במחירי הדירות ובשכר הממוצע, ירד בשיעור חד של 21% מהשיא האחרון שרשם ביולי 2008, מה שמספק עדות מוחשית להרעת מצב הרוכשים.

העלייה החדה במחיר, שלוותה גם בשחיקת השכר נוכח המשבר הכלכלי והאינפלציה, הרחיקה ישראלים רבים מהדירה. בזמן שהמשבר הכלכלי הגלובלי הביא לירידות חדות במחירי הבתים במדינות רבות בעולם, בישראל המחירים המשיכו לטפס והרחיקו את הישראלי הממוצע מדירה, הרבה יותר מידידו האמריקני, הבלגי או השבדי.

ארה"ב: פחות מ-4 שנים

רגע לפני צירופה של ישראל ל-OECD (ארגון המדינות המתועשות), מסתבר שישראל מפגרת מאחור גם ביכולתה להגשים עבור אזרחיה מחוסרי הדיור את הזכות לקורת גג משלהם. מבדיקה שערך "גלובס" בקרב 15 מדינות מתועשות, מדורגת ישראל במקום ה-13 במדד "המרחק מהדירה". לישראלי הממוצע יידרשו 9.55 שנים על מנת לרכוש את הדירה הממוצעת, שעלותה מסתכמת בכ-270 אלף דולר.

על פי המתודולוגיה, "המרחק מהדירה" חושב על ידי חלוקת מחיר הדירות הממוצע בתמ"ג לנפש באותה מדינה. מחיר הדירות הממוצע נלקח על מנת לבטא היטב את הפער בין המחירים היקרים במרכזי הערים הגדולות בכל מדינה לבין המחירים הזולים בפריפריה, ככל שמתרחקים מהמרכז. התמ"ג לנפש מייצג את ההכנסה הפנויה לאדם, שכן הוא נותן ביטוי לפערים בשערי המטבעות והריביות בין המדינות.

את המקום הראשון והמחמיא ברשימה תופסת ארה"ב. התנפצות בועת הנדל"ן ב-2006 גררה ירידה חדה של כ-35% במחירי הבתים בארה"ב (לפי נתוני מדד S&P קייס-שילר לבחינת מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות), כאשר בחודשים האחרונים ניכרת התייצבות במחירים. המחיר הממוצע של בית בארה"ב עומד על 185 אלף דולר והתמ"ג לנפש הינו כ-46.4 אלף דולר בשנה, מה שמעמיד את האמריקני הממוצע במרחק של 3.98 שנים בלבד מהדירה.

מקסיקו ניצבת במקום השני, עם מרחק של 4.84 שנים מהדירה. התמ"ג לנפש במקסיקו אמנם נמוך בהשוואה למדינות אחרות ב-OECD, ועומד על 13.5 אלף דולר בשנה בלבד, אולם גם המחיר הממוצע לדירה שם הינו נמוך בהרבה מהמדינות המתועשות האחרות - 65.5 אלף דולר.

שבדיה הסקנדינבית מהווה לא פעם מושא לקנאה עבור הישראלים, ונראה כי גם בשוק הדיור יש לישראל מה ללמוד מהשבדים. המרחק של השבדי הממוצע מהדירה עומד על 6.4 שנים בלבד, עוד לפני שלוקחים בחשבון את המערכת הסוציאלית הענפה שמסייעת למחוסרי דיור לרכוש דירות במסגרת תוכניות דיור בר השגה כמקובל במדינה. מרחק דומה מהדירה נרשם גם בגרמניה ואיסלנד. בגרמניה עומד המחיר הממוצע של דירה על 220 אלף דולר בלבד, לאחר שמחירי הדירות יד שנייה ירדו ב-4% אשתקד ומחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.8%. המרחק מהדירה באיסלנד עומד גם כן על 6.4 שנים בשל המשבר הכלכלי החריף שריסק את המשק ואת המטבע האיסלנדי, כשמחירי הדירות שם צנחו ב-9.7% אשתקד - מהירידות החדות באירופה.

שוק הנדל"ן הקנדי הפגין איתנות במהלך המשבר הגלובלי, ממש כמו עמיתו הישראלי. וכמו בישראל, גם בקנדה הריבית הנמוכה במשק תדלקה עליות במחירי הדירות, כאשר הקונים הסתערו על השוק בתחילת 2009 ותרמו לעלייה במחירים. מחירי הדירות בקנדה עלו ביותר מ-10% במהלך הרבעון הראשון של השנה (לפי נתוני חברת התיווך הארצית Royal LePage).

בהתאם, המחיר הממוצע של הדירות בקנדה עומד על 230 אלף דולר והמרחק מהדירה עבור הקנדי הממוצע מסתכם ב-7.9 שנים.

אירלנד, שכלכלתה התרסקה בעקבות המשבר הכלכלי הגדול והיא חווה את המיתון הקשה ביותר ב-100 השנים האחרונות לפחות, מדורגת במקום גבוה יותר מישראל מבחינת המרחק מהדירה, שעומד על פחות מ-8 שנים. מחיר הדירה הממוצע באירלנד עומד על 313 אלף דולר, לאחר שנחתך בכשליש מאז שהמחירים הגיעו לשיא בנובמבר 2007. תופעה מעניינת באירלנד היא שמחיר הדירות הממוצע בבירה דבלין נמוך יותר מהממוצע הארצי ועומד על 320 אלף דולר, לאחר שנפל ב-44.2% מהשיא.

ספרד מאחורינו

אבל יש גם מדינות שמצבן פחות מזהיר, לפחות במרחק של האזרחים מדירה בבעלותם. ברוב המדינות המפותחות ניתן כאמור להגיע לדירה בפרק זמן קצר יותר מאשר בישראל, אולם בהשוואה לאוסטרליה מצבו של הישראלי הממוצע טוב יותר.

מחירי הדירות באוסטרליה זינקו לאחר שהבנק המרכזי חתך את הריבית מרמה של 7.5% באמצע 2008 ל-3% בלבד בחודשים שלאחר קריסת ליהמן ברדרס. גם הסיוע הכספי שמעניקה הממשלה למחוסרי דיור המעוניינים לרכוש את דירתם הראשונה תרם לעליית המחירים. על מנת לצנן את שוק הנדל"ן, הבנק המרכזי העלה בחודשים האחרונים את הריבית ל-4.5% ואותת כי היד עוד נטויה להעלאות נוספות. בחודש פברואר נרשמה ירידה של 1.8% במתן משכנתאות, מה שעשוי לבשר על ירידה במחירי הדירות בהמשך הדרך, אולם נכון להיום האזרח האוסטרלי הממוצע נמצא במרחק של כמעט 11 שנים מהדירה - יותר מעמיתו הישראלי.

ספרד, ששמה הועלה לאחרונה יחד עם פורטוגל ויוון כמי שנקלעו לחובות עתק ומכבידות על האיחוד האירופי כולו, נמצאת במקום האחרון בדירוג המרחק מהדירה (ראו מסגרת). לספרדי הממוצע יידרשו יותר מ-13 שנים כדי להגיע לדירה, בעיקר בשל מחירי הדירות הגבוהים - המחיר הממוצע של דירה בספרד עומד על 390 אלף דולר.

ואם בחצי הכוס המלאה עסקינן, הרי שהישראלים המאוכזבים יכולים להביט במדינות נחשלות יותר ולהתנחם. הנה למשל מצרים השכנה, שם נמצא האזרח הממוצע במרחק של 13 שנים מהדירה, 3.5 שנים יותר מעמיתו הישראלי.

מצבו של הישראלי טוב יותר גם בהשוואה למעצמה כמו סין, שם זינקו מחירי הדירות בעקבות חגיגת האשראי עליה ניצח הממשל, ויש מי שמזהירים מפני בועה נדל"נית. בחודש פברואר עצמו, למשל, עלו מחירי הדירות ב-70 הערים הגדולות בסין ב-10.7% בהשוואה לפברואר אשתקד. התוצאה היא, שהאזרח הסיני, שנוטש בהמוניו את הכפר ורוצה לעבור לעיר הגדולה, זקוק ל-12.2 שנים כדי להגיע לדירה.