4 עצות ל-4 סוגי משקיעים

השוק בשיא - השאלה אם לקנות או למכור תלויה בעיקר בסוג המשקיעים שאתם משתייכים אליו

בשבועות האחרונים אני נתקל ביותר ויותר כותרות בסגנון "בית השקעות א' אומר שהשוק ימשיך לטפס, ומנגד, בית השקעות ב' סבור דווקא שהשוק יקר ושכדאי למכור". אם מנהלי ההשקעות המנוסים והמקצועיים מבולבלים, אין זה מפתיע שאני מקבל מדי יום הודעות במייל עם שאלות נוסח "מה לעשות עכשיו - למכור או לקנות עוד?".

ובכן, הכלכלה הישראלית נמצאת במצב טוב יותר מרוב המדינות, ולכן יש הצדקה מסוימת להתנהגות שוק המניות שלנו. אבל צריך גם לזכור כי חלק נכבד מהעלייה של מדד תל אביב 25, למשל, מקורו בעליית מחירים מוגזמת של כמה מניות גז, ובלעדיהן המדד היה נמצא בנקודה נמוכה יותר.

יתרה מכך - ישראל אינה אי כלכלי מבודד; החברות הגדולות שלנו משיגות את מרבית הכנסותיהן בחו"ל. לכן, במוקדם או במאוחר, הבורסה התל אביבית תהיה חייבת להתיישר עם שאר הבורסות. אין לי, כמו שאין למישהו אחר, אפשרות לחזות מתי זה יקרה, כך שאופן הפעולה שלכם תלוי באסטרטגיית ההשקעה שלכם. הנה כמה דוגמאות.

1. משקיעי קנה והחזק (Hold and Buy): מדובר במשקיעים הרוכשים רק מניות של חברות יציבות, המחלקות דיבידנדים קבועים ונסחרות בהנחה מסוימת מתחת למחיר האמיתי שלהן.

היום לא תמצאו חברות ישראליות כאלה, משום שמרביתן נסחרות בתמחור מלא. מה לעשות? אם אתם כבר מחזיקים מניות כאלה, ומאמינים בהמשך בצמיחה שלהן, אין סיבה למכור. באשר למניות חדשות, אתם לא חייבים לחכות למפולת כמו שהייתה ב-2008, אבל תצטרכו להמתין לפחות לאירוע כלכלי שלילי כלשהו שיוריד את מחירי המניות הללו ב-10%-15% לפחות בשביל להיכנס במחירים עם מרווח ביטחון מספיק.

2. משקיעי המנה החודשית הקבועה (Dollar cost averaging): אם אתם נמנים עם קבוצה זו, אתם רוכשים יחידות נוספות מתעודות הסל או מהקרנות מחקות המדדים שאתם מחזיקים בסכום תקופתי קבוע (חודשי, למשל).
אני מכנה את האסטרטגיה הזו "שיטת הצלף העיוור", משום שהיא תעבוד רק אם תמשיכו ברכישות הנוספות שלכם בעיניים עצומות, ללא קשר למצבו של השוק. מה לעשות? המשיכו להשקיע מדי חודש כרגיל, גם אם נדמה לכם שהשוק בשיאו. אם יהיו ירידות, חלק מההשקעה יאבד מערכו, אבל תרכשו יחידות גם במחירים נמוכים יותר והן יעבירו אתכם לרווח כולל.

3. מתזמני השוק: אי-אפשר לתזמן את השוק. יחד עם זאת, האינדיקטורים מלמדים אותי שאף על פי שהשוק הישראלי אינו יקר מדי (עדיין), הוא בוודאי אינו זול. לכן, זאת לא נראית נקודת כניסה טובה לשוק המניות הישראלי.
אם אתם כבר עמוק בפנים ומתלבטים כיצד לנהוג, הדבר החכם ביותר שאני יכול לומר לכם הוא לצטט את התשובה של הכלכלן והספקולנט האמריקאי ברנרד ברוך, כשנשאל כיצד הצליח להרוויח כסף בבורסה: "פשוט מאוד. בכל פעם מכרתי את ההשקעות שלי מוקדם מדי".

4. משקיעי תיק מניות בודדות: יש היום מעט מאוד מניות ישראליות זולות. אם איתרתם כאלה ובדקתם אותן לעומק, אין סיבה שלא תרכשו אותן גם היום. אם השוק נמצא בשיא וירד מטה בעתיד הקרוב, ייתכן שמחיר המניה שרכשתם ירד.
אבל את זה אין אפשרות לחזות. בכל מקרה, אם תמתינו בסבלנות, תמכרו את המניה שרכשתם במחיר גבוה ממחיר הקנייה, לאחר שתעלה למחיר הנכון שלה.

  • הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • לקשר במייל yinon@bursa4u.com