פתיחת שבוע חיובית בת"א; המעו"ף דילג מעל רף ה-1,200 נק'

טיפס 0.7% ברקע סנטימנט חיובי בשווקי חו"ל ■ טבע איבדה 2.5% - חשש מתשלומי פיצויי ענק לפייזר ■ הערכות: בנק ישראל יותיר מחר את הריבית על כנה ■ אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג: "למי שעדיין לא הפנים, המגמה החיובית כאן כדי להישאר"

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בעליות שערים ופתחה את שבוע המסחר באווירה חיובית ברקע ההתרחשויות בשוקי חו"ל בסוף השבוע ובהמתנה להחלטת הריבית של בנק ישראל מחר. ההערכה בשוק היא כי בנק ישראל יותיר את הריבית על 1.5%, אך אם ללמוד מניסיון החודשים האחרונים ישנו מקום להפתעות.

המסחר בוול סטריט ננעל ביום ו' בעליות שערים ומדד הדאו ג'ונס סגר שבוע שמיני ברציפות של עליות - הרצף הארוך ביותר מאז 2004. הסיבה לעליות הייתה נתון חזק משוק הנדל"ן - מכירות הבתים החדשים בחודש מארס שזינקו ב-27% (השיעור החד ביותר מאז 1963).

ברקע למסחר עמד גם משבר החוב ביוון, שכן ביום ו' היא שיגרה קריאת מצוקה לאיחוד האירופי ולקרן המטבע הבינלאומית וביקשה להשתמש בקו האשראי של 60 מיליארד דולר שהם העמידו לה. קריאת מצוקה זו חידדה את החששות ממשברי חוב נוספים במדינות אחרות באירופה: ספרד, פורטוגל, אירלנד ואיטליה.

בזירה הפוליטית סוערות היום הרוחות סביב הצעת החוק של הח"כים יחימוביץ' וכ"ץ להגבלת שכר הבכירים בשוק ההון. הסערה חייבה את התערבותו של רה"מ אשר בהתייעצות שקיים עם שר המשפטים הוחלט כי תוקם ועדת שרים בהשתתפות שרי האוצר, המשפטים, התמ"ת והרווחה שתבחן את שכר הבכירים ותגבש המלצות בתום חודשיים. שלי יחימוביץ' וחיים כץ יוזמנו לוועדה.

"המגמה החיובית כאן כדי להישאר"

"החולשה במעו"ף ניכרת גם על האינדיקטורים הטכניים; המבחן להשלמת תרחיש דובי הוא מבחן התמיכה ב-1,195 נקודות", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "מהלך מתחת ל-1,195 יאשר את התפנית כלפי מטה שבסך הכל נראה שהיא כבר כאן. היעד לירידה, היה ואכן תתפתח, הוא 1,163 נק'. מדובר ביעד משמעותי ורלבנטי ביותר. מרמה זו מגמת העלייה יכולה להתחדש, לרבות פריצה של השיא ההיסטורי. מהלך מתחת ל-1,163 נק' יסמן את רמת ה-1,120 נק' כיעד הבא לירידה. ההתנגדות היא ב-1,220 נק', כאשר מהלך מעל רמה זו יחייב עדכון תרחישים ואסטרטגיות".

מנגד, אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג, ממשיך להעריך כי המגמה החיובית בשווקים לא תיעצר בשלב זה והראלי יימשך. הוא גם מעריך שפישר יבחר להעלות מחר את הריבית, בניגוד לדעת הקונצנזוס בשוק.

"למי שעדיין לא הפנים, המגמה החיובית כאן כדי להישאר", אומר גנזל. "הדו"חות החזקים שהוצגו עד כה לרבעון הראשון, הנתונים המעודדים משוק הנדל"ן האמריקני בסוף השבוע והעלאת תחזית הצמיחה הגלובאלית של הבנק העולמי מרמזים על כך שהכלכלה הריאלית עומדת בציפיות שוק ההון. בניגוד לקונצנזוס, להערכתנו יבחר סטנלי פישר להעלות גם מחר את הריבית ב-0.25%. המצב במשק מתאים לריבית גבוהה משמעותית מ-1.5% וגם פישר מבין שאם ימנע מהעלאה מדודה כעת יאלץ להעלות באגרסיביות בהמשך הדרך".

ביהמ"ש: טבע הפרה פטנט

מבין המניות שבלטו היום בשוק, טאואר ריכזה עניין על רקע השקעה נוספת של קרן יורקוויל האמריקנית. טאואר הודיעה בסוף השבוע כי חתמה על הסכם נוסף עם יורקוויל להשקעה של 35 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות, בדיסקאונט של 3% בכל הקצאה. בחודש שעבר השלימה יורקוויל השקעה של 25 מיליון דולר בטאואר.

מניות נוספות שבלטו מסקטור הטכנולוגיה הן סרגון ומג'יק , שיפרסמו מחר את הדו"חות הכספיים שלהן. סרגון קיבלה בסוף השבוע המלצת "קנייה" מבית ההשקעות אוסקר גרוס, אשר הצמיד לה מחיר יעד של 13 דולר למניה (כ-30% מעל מחיר השוק).

מניית טבע נלחצה מטה בשל חששות המשקיעים כי היא עלולה לשלם פיצוי של מאות מיליוני דולרים לחברות התרופות Wyeth ופייזר בגין פסיקת בית משפט בארה"ב שקובעת כי טבע הפרה את הפטנט על תרופת הפרוטוניקס.

מניית כי"ל הגיבה לעליות הקלות שרשמו מניות הדשנים בוול סטריט ביום ו', ללא חדשות מיוחדות, פוטאש עלתה ב-0.8% ומונסנטו ב-0.2%.

מודיעין נסחרה בעליות שערים לקראת ההנפקה, שככל הנראה תצא לדרך עוד השבוע לאחר עיכוב. ל"גלובס" נודע, כי מודיעין דחתה את ההנפקה בשל עיכוב טכני המגיע מכיוון IDB, אולם גורם המקורב להנפקה מסר ל"גלובס" שהיא צפויה לצאת לדרך לקראת סוף השבוע.

ואם בהנפקות עסקינן - חברת הביומד די פארם הודיעה היום בדיווח לבורסה כי היא תנסה לגייס 23 מיליון שקל להרחבת פעילותה הקלינית במוצר שלה לטיפול במיגרנה, באפילפסיה ובמאניה-דפרסיה.

בעת שבכנסת נלחמים כנגד שכר הבכירים, חגיגת השכר בגזית גלוב נמשכת: אריה מינטקביץ', העובד בחצי משרה, קיבל מענק של חצי מיליון שקל בנוסף ל-2.6 מיליון שקל שכבר קיבל. חברת הנדל"ן הדהימה בחודש שעבר את המשקיעים ביד הרחבה שגילתה כלפי מנהליה.

[לאתר המעו"ף]