גבאי: "הביורוקרטיה בבנייה פותחת את הפתח לתופעות השחיתות"

מנכ"ל משרד רה"מ: "איפה שיש מסלולים סבוכים שידועים רק ליודעי ח"ן ולמקורבים יתפתחו תופעות של העדפות ושלמונים" ■ "תפקידו של מינהל מקרקעי ישראל הוא לעסוק בשחרור קרקעות לבנייה ולהבטיח דיור בר-השגה"

ביורוקרטיה בבנייה היא שפותחת את הפתח לכל התופעות של השחיתות והמאכערים שאנחנו עדים להן היום", כך אמר היום (ב') מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי. הוא הוסיף כי "זו ביורוקרטיה שתהרוס כל התפתחות. איפה שיש מסלולים סבוכים שידועים רק ליודעי ח"ן ולמקורבים יתפתחו תופעות של העדפות ושלמונים". גבאי אמר כי הרפורמה בתכנון ובנייה תהיה "מצוידת במנגנוני בקרה מתאימים" וכי היא תביא למצב שבו יהיה "גוף אחד ממשלתי שמחליט וגוף בלתי תלוי שאינו חלק מתהליך קבלת ההחלטות שאליו מתבצע הערר".

לדבריו "הרפורמה תעביר את הבעלות בקרקעות לידי הבעלים האמיתיים שלהם שאף אחד לא חושב שהם אינם הבעלים האמיתיים. תפקידו של מנהל מקרקעי ישראל הוא לעסוק בשחרור קרקעות לבנייה ולהבטיח דיור בר השגה". גבאי הוסיף כי נושא ההפקעות הוא דוגמה לכך ש"אנחנו חברה שהיא סוס דוהר ויש רסן חוקי שעוצר אותה מלהתקדם. מי שמכיר את ההפקעות בהנחת צינור הגז לחיפה, האיומים על רכבת העמק. בניית בית החולים ברזילי. בסופו של דבר המבחן יהיה בנחישות הביצוע. תכנית מחבר ישראל יהיו קברים ויהיו התנגדויות של בעלי קרקעות השאלה תהיה האם אנחנו נחושים לבצע".

בדברו בפני וועידת החברה הלאומית לדרכים אמר גבאי כי "כוחה של הממשלה בישראל מוגבל ביותר. התקציב שאפשר להסיט בין פעולות הוא 5 מיליארד שקלים. זה גודלו של הכלי שעומד לרשות ראש הממשלה בקביעת סדר העדיפויות. מי שבוחר היום לגור בנגב ובגליל בוחר בהגדרה לא להיות ליד עבודה".

גבאי שדיבר על תכנית "מחבר ישראל" של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקירוב הפריפריה למרכז "כל מי שמכיר את הדרך שבה מושקע הכסף יודע שבסופו של דבר שמשקיעים באותו איזור, היכן שנמצאים הביקושים ולכן זה חוזר חלילה. עד 2004 היינו מדינת חדרה-גדרה. מ-2004 נמתחה מדינת ישראל עד יוקנעם מצפון ובית קמה בדרום בזכות הארכת כביש 6. תראו מה קורה ביוקנעם מי שמבין את העסק יודע שזה המקום הבא להימצא בו. השלב הבא זה כרמיאל, בית שאן ובאר שבע. שתי מסילות הרוחב לכרמיאל ובית שאן והכפלת קו הרכבת לבאר שבע. והשלב האחרון יהיה חיבור קריית שמונה ואילת. היה ברור לנו שקריית שמונה ואילת זה לב התכנית".

גבאי הסביר שהקו לקריית שמונה ולאילת לא נכלל בסופו של דבר בתכניות הביצוע משום שאין בנמצא כיום תכנון זמין לקווים. בביקורת מרומזת שמתח על אגף התקציבים באוצר שהתנגד לסלילת קווי הרכבת לקרית שמונה ולאילת אמר גבאי כי "מי שהתנגד לתכנון של שלב א' התנגד עוד יותר לתכנון של שלב ב'. מי שרוצה מדינת גדרה חדרה הבין שאם התכנון יהיה, זה יבוצע".