ניסיון או תואר אקדמי? 5 דרכים להשתלב בתעשיית ההיי-טק

מחקר בקרב מנהלי ועובדי היי-טק: 93% יודעים שללא תואר אקדמי מתאים אי-אפשר להשתלב, אבל 61% משוכנעים שרק ניסיון באמת משביח ביצועים ■ במצב זה, מסתבר, גם מתכנתים שאינם אקדמאים יכולים למצוא את מקומם ■ איך עושים זאת?

מה חושבים מנהלי ועובדי היי-טק על תואר אקדמי במדעי המחשב, לעומת הכשרה מעשית נטולת תואר? שאלת מחקר זו הייתה במרכזו של סקר שערכה באחרונה חברת המחקר "מתודה" בשיתוף עם ארגון ההיי-טק הישראלי, בקרב מדגם סטטיסטי מייצג של 361 מנהלי ועובדי היי-טק ישראליים.

מהממצאים עולה, כי חלק הארי של מנהלי ועובדי ההיי-טק בארץ סבורים שתואר אקדמי טכנולוגי קריטי לצורך קבלה למקום עבודה, קידום או שיפור תנאי העסקה. עם זאת, למרות שאנשי ההיי-טק הפנימו את התובנה שתעודה אקדמית תסלול להם את הדרך להתקבל לעבודה ברמות שכר גבוהות יותר, עדיין מרביתם סבורים שניסיון מקצועי הוא זה שבסופו של יום ישביח את ביצועיהם במסגרת עבודתם.

על בסיס הנתונים הללו, ד"ר גלית סיני-קרמונה, מחברת המחקר "מתודה", ממליצה למעסיקים לזכור שנורמה של גיוס עובדים "אקדמיים בלבד" הוא סוג של קיבעון שעשוי להביא אותם להחמצת עובדים מוכשרים באמת. "קיימת כיום תפישה של התואר האקדמי כמהות", אומרת ד"ר סיני-קרמונה, "דפוס חשיבה זה עלול לפגוע במעסיקי ההיי-טק, כשהם מוותרים על איתור עובדים איכותיים או בעלי פוטנציאל בתחום".

לנוכח העובדה שהמשבר האחרון יצר צורת חשיבה פרגמאטית מאוד אצל מעסיקים, נשאלת השאלה מדוע הם מתעקשים דווקא על בוגרי תואר שמסיימים בעיקר עם ידע תיאורטי ופחות עם ידע מקצועי, שנחוץ היום באמת בשוק (כמו שפות PHP, CSS או פיתוח שפות אזוטריות לפלטפורמות סלולריות), שניתן לקבל דרך הכשרה מעשית במכללות ההיי-טק השונות.

נועם צור, יו"ר ארגון ההיי-טק הישראלי, נדרש אף הוא לאנומליה זו. "האמת היא שזו שאלה טובה שאני לא יודע עליה את התשובה עד הסוף. דבר אחד בטוח, בשנים האחרונות ענף התעסוקה בהיי-טק שינה את פניו לחלוטין בכל הנוגע לקריטריונים לגיוס, לתנאי סף, לשכר, לתנאי ההעסקה ועוד. אם עד לפני שנים ספורות תוכניתן שסיים בית-ספר ערב בלימודי היי-טק היה נחטף ונחשב ל'איש היי-טק'; היום מעסיקים באמת מקובעים על תואר אקדמי ואף מוכנים לשלם למועמדים כאלה הרבה יותר.

"למעשה, מעסיקים מחפשים שני מרכיבים מרכזיים במועמד: ידע וניסיון מקצועי. בניהול, למשל, ללא ספק המעסיק שם את הדגש יותר על הניסיון ופחות על הידע. בהיי-טק, לעומת זאת, לידע יש משקל גדול הרבה יותר, ולדידו של המעסיק בהיי-טק 'ידע' פירושו להיות 'בוגר מדעי המחשב' ב'אוניברסיטה טובה' וב'הצטיינות'".

אופנה זו בהיי-טק, של גיוס מצטיינים בלבד ממוסדות אקדמיה משובחים, רק ממסדת את הקיטוב החברתי שהולך ונפער ממילא בחברה הישראלית. מה יעשו צעירים מוכשרים בפיתוח תוכנה, שידם לא השיגה תואר אקדמי במדעי המחשב והם מוצאים היום את דלתות הפירמות הטובות ננעלות בפניהם בשל הסינון על הסף? האם נגזר עליהם לגנוז את הידע המקצועי שרכשו בביתי-הספר ללימודי ערב בהיי-טק ולחפש עבודה בענף אחר? יש הרבה שנאלצים לעשות זאת בלב נחמץ. אבל, כדאי לדעת כי למרות נוקשות המעסיקים והדרישה השבלונית שלהם, עדיין פתוחות לפניהם דרכים חלופיות להשיג מקום עבודה שווה בהיי-טק ללא תואר אקדמי.

מירי כהן-זיו, אחראית מחלקת טכנולוגיות באזימוט גיוס והשמה, ועינת גז, מנכ"ל חברת ההשמה רילוקיישן ג'ובס, מציעות למועמדים חמש דרכים לא קונבנציונליות להתברג בפירמה שווה בהיי-טק גם ללא תואר אקדמי.

1. השתתף בפורומים מקצועיים, והרבה

גז: "לכל חברת היי-טק גדולה יש היום פורום מקצועי שפתוח לשאלות ותשובות מבית ומבחוץ בנושאי פיתוח ותוכנה. כדאי לדעת שהיום גם למרחב האינטרנטי יש את ה'סלבים' שלו - אותם אנשי מקצוע שיודעים לתת מענה מדויק, אלגנטי ונכון במרחבי הקהילות הללו.

"למועמדים נטולי תואר אקדמי אני ממליצה: שוטטו בפורומים מקצועיים כאלה של פיתוח תוכנה ותנו שם ביטוי לידע שלכם - פרסמו מאמרים, השיבו תשובות מושכלות, ייעצו, אפילו פתחו מספר שורות קוד בהתנדבות לנועצים שם, ובדרך הזו תבנו לכם מיתוג אישי של 'מומחים'.

"בפורומים הללו יש תמיד תיבות חיפוש, וככל שתייצרו יותר חומרים מקצועיים, ככל שתנפקו יותר מידע מקצועי בנושא פיתוח ותכנות, כך שמכם יעלה יותר פעמים ותזכו בנראות ובמיתוג של מומחים. כדאי לדעת שההכרה הוובית במרחב הזה חושפת אתכם לשני אנשי מפתח בארגון: למנהלי הפיתוח, שמשוטטים שם כדי למצוא פתרונות כשהם תקועים; ולאנשי מחלקת משאבי אנוש, שמנסים לצוד מוחות טובים באינטרנט".

2. הצע עצמך כפרילנס למשימות בסיסיות

כהן-זיו: "ארגונים גדולים שקיבלו פרויקט גדול מאוד נדרשים לעתים לבצע אאוטסורסינג, להוציא החוצה נישות קטנות בתוך הפרויקט. אם אתם מכירים פירמה כזו הציעו את עצמכם כפרילנסרים לנישות הקטנות הללו בתוך הפרויקט.

"פתרון כזה עשוי להיות WIN-WIN לשני הצדדים. לדידו של המעסיק, אתם 'תמיכה חיצונית זמנית' שלא יושבת בסעיף עלויות הקבועות של מצבת כוח-האדם - הם ממילא לא יטילו עליכם את המשימות המתוחכמות בפרויקט ויראו בכם 'תוכניתן זוטר' שהמפתח הראשי מבית מטיל עליו משימות טכניות בסיסיות.

"ומבחינתכם הכנסתם רגל בדלת. גם אם תעשו תפקיד 'נמוך' ובסיסי מאוד בפיתוח קוד צדדי ולא מתוחכם, אתם יכולים לעשות עבודה מקצועית טובה, להעלות הצעות לשיפור ברמת פיתוח הקוד, להביא את הידע היותר מקצועי שלכם לידי ביטוי ולהוכיח את עצמכם".

3. השתלב בקהילת הקוד הפתוח

גז: "השתלבו באחת מקהילות הקוד הפתוח והפגינו מומחיות בתחום. כיום קיימת בחברות ההיי-טק העולמיות דרישה חזקה לפיתוח כלים ב-Open Source כשמגמה זו צוברת תאוצה. במקביל, קיים מחסור גדול של עובדים בעלי יכולות בתחום. מעבר לצורך בעובדים, מועמדים שנכנסים לתחום החדש הזה משדרים סוג של 'אומץ מקצועי', יכולת למידה עצמית, ומיומנויות טכנולוגיות גבוהות.

"מרחב זה של Open Source מאפשר גם הזדמנויות פיתוח של תוספים נחוצים (Plugins) ואפליקציות נדרשות שאתם יכולים לפתח ולהציע לחברות הגדולות כמו גוגל (פתחו, למשל, תוספים לאנדרואיד, הפלטפורמה של גוגל לסלולר) - כדי לקבל סוג של הכרה ונראות.

"אם תואר אקדמי נתפש בעיני המעסיקים כ'ממזער נזקים' (כי הוא מעיד על יכולת למידה גבוהה, יצירתיות וכיו"ב), הרי שיכולת מוכחת של פיתוח במרחב הקוד הפתוח עושה כמעט את אותו הדבר: היא משדרת למעסיק שאתם יכולים להיכנס לטריטוריות מקצועיות חדשות שרבים עדיין חוששים להיכנס אליהן".

4. חפש דרך להתברג "דרך החלון"

גז: "כשמעסיקים מקובעים היום על הנורמה ש'תואר אקדמי הוא Must', כשחברות השמה מסננות מראש קורות-חיים של מועמדים ללא תואר אקדמי מאוניברסיטה שווה - המשמעות היא שתצטרכו להתברג בחברות 'דרך החלון'. כלומר, תצטרכו לאתר את האנשים בארגון שיקפיצו אתכם מעל החסמים הביורוקרטים.

"איך עושים זאת? צרו קשר עם מנהל הפיתוח והציעו לפתח עבורו משהו שמתאים לאוריינטציה של החברה. הציעו לו, למשל, לפתור בעיות או באגים שזיהיתם אצלם. יש לי חבר כזה, איש עם כישורים טכנולוגיים, שמצא פרצה במערכת החיוג של 012. הוא הרים אליהם טלפון, התריע על כך ואמר להם שהוא גם יודע איך לפתור את הבאג - זו הייתה שיחת טלפון שסללה לו את הדרך למשרתו היום".

5. התמקד בלימוד שפות שאין באוני'

גז: "תואר אוניברסיטאי אכן פותח היום דלתות לתעסוקה בהיי-טק. אבל גם לקורסי ערב יתרונות, למשל, הוא לעולם יהיה קצר יותר מתואר אקדמי. אם אתם מחליטים ללכת בדרך זו, הקפידו לבחור בלימוד נושאים שעונים על שני התנאים הבאים: 1) שפות או כלים שלא נלמדים באוניברסיטה, 2) תחומים שיש בהם מחסור יחסי של עובדים.

"תוכניות הלימודים באוניברסיטאות לעולם מפגרות מעט אחרי המתרחש בפועל בשטח, אחר כוחות השוק. תוכלו לעקוף מועמד עם תארים אקדמאיים מרשימים אם תחזיקו בתחומים מקצועיים שחסרים אצלו באופן מובהק ונחוצים מאוד בשוק.

"הכוונה היא, למשל, לנושאים מקצועיים כמו DOT.NET, PHP, יוניקס, לינוקס, או ג'אווה למובייל (JMEE, JTME). טיפ חשוב נוסף הוא ללכת על רב-תחומיות. היום לא מספיק שתהיה מומחה ל-C או לכלים של מיקרוסופט בלבד. לכו מלכתחילה ללמוד טכנולוגיות משלימות רב-תחומיות. נכון שהדרישה לתואר היא בלתי מתפשרת כמעט, אבל לפחות בדרך הזו תקשה על מועמד אקדמי שמתחרה מולך".

אינפו: תואר אקדמי טכנולוגי
 אינפו: תואר אקדמי טכנולוגי