מה עדיף: להזמין חבילת נופש - או טיסה ומלון בנפרד?

מה יותר משתלם: לטוס לנופשון בחו"ל במסגרת חבילה - או להזמין טיסה ומלון באופן עצמאי? ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי באגן הים התיכון ובמזרח אירופה הזמנת חבילה מוזילה את החופשה, לעתים בשיעור של 200 דולר לנוסע

לקראת פתיחת עונת הנסיעות שופעים אמצעי התקשורת בהצעות נופש מגוונות. רבים מסיטונאי התיירות מציעים חבילות נופש הכוללות טיסה, מלון ובחלק ניכר מהמקרים גם העברות משדה-התעופה.

עבור הצרכנים מדובר לרוב בעסק נוח. בשיחת טלפון או הקלקה על מקש אישור במחשב ניתן "לסגור עסקה" כוללת לנופש - ולחסוך שעות חיפוש וגלישה באינטרנט או הסברים מצד סוכני נסיעות.

אבל האם מדובר בעסקה משתלמת כלכלית? התשובה לכך טמונה ביעד הנסיעה. במרבית המקרים אכן מדובר בעסקה משתלמת.

עם זאת, חשוב לזכור כי במרבית המקרים, בייחוד כשמדובר בנופשונים לטורקיה ולאגן הים התיכון, החבילה כוללת טיסות שכר, ששעות ההמראה והנחיתה שלהן גורמות לעיתים לאובדן ימי חופשה (כך למשל כשהטיסה ממריאה מישראל בשעות הערב או חוזרת לישראל בשעות הבוקר).

פרט נוסף שעשוי להיות מהותי: כיוון שמדובר בטיסות שכר, לוחות הזמנים של טיסות אלה "גמישים", וכך, לדוגמה, גם אם חשבתם שתמריאו לחופשה בשעה נוחה - אתם עשויים לקבל הודעה על שינוי מועד הטיסה לשעה אחרת ולא תמיד נוחה, כשלנוסעים שכבר שילמו את מלוא התמורה אין כלל אפשרות לשנות את רוע הגזירה.

לא ליעדים רחוקים

ז'אנר החבילות נולדת עם פריחת הנופשונים הישראלים באתרי התיירות בטורקיה ובאגן הים התיכון. סיטונאי התיירות רכשו מראש טיסות שכר וחדרים בבתי-מלון ושיווקו אותם כחבילה אחת שאינה ניתנת להפרדה. במהלך השנים השתכללה השיטה, וכיום ניתן לרכוש חבילות ליעדים גם באירופה ואפילו בארה"ב.

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, מסביר כי מכירת המוצר והיעד כחבילה עשויה להוזיל את המחיר הסופי ללקוח ב-10%-50%: "כדי שזה ישתלם לסיטונאי, החבילות נמכרות בעיקר ליעדי נופש וערים שאליהם טסים במסות, כלומר כל יעד שטסים אליו אלפי נוסעים".

לדבריו, ליעדים רחוקים דוגמת אוסטרליה, קנדה ואפריקה (לא כולל מרוקו ודרום-אפריקה, לשם ניתן לרכוש חבילות שחוסכות ללקוח עד 30%), כמעט ולא קיים היצע של חבילות. ליעדים אלה אלא מומלץ לקנות בנפרד כרטיס טיסה ומלון, ולהזמין רכב שכור.

לעומת זאת, ליעדים כמו בורגס בבולגריה, משתלם לקנות חבילה שעלותה 400-500 דולר ל-3 לילות לאדם בחדר זוגי, משום רכישת מרכיבי החבילה בנפרד מייקרת את הנופש: טיסה בלבד עולה 370 דולר, מלון 5 כוכבים ל-3 לילות לאדם בחדר זוגי עולה כ-150 דולר, ולאלה יש להוסיף מחיר מונית משדה-התעופה למלון ובחזרה לשדה, שמחירה כ-50 דולר, ובסה"כ כ-570 דולר.

דוגמה נוספת היא נופש בכרתים. מחיר טיסה: כ-330 דולר; מלון בדרגת 4 כוכבים ל-3 לילות - כ-180 דולר לאדם בחדר זוגי; מוניות מהשדה וחזרה עולה כ-50 דולר, כך שהעלות הכוללת מגיעה ל-560 דולר. חבילות זהות לכרתים נמכרות ב-420-480 דולר.

לדברי זפרני, אפילו ליעדים כמו ניו-יורק כדי לפעמים לנסות ולמצוא חבילה המוזילה לפחות את חלק מעלויות הלינה. כך, לדוגמה, מחיר טיסה לניו-יורק הוא 1,100-1,400 דולר, אולם לעיתים ניתן למצוא חבילות הכוללות טיסה ו-3 לילות במלון בסכומים הנעים בין 1,200 ל-1,300 דולר.

אורי אלון, מנכ"ל סוכנות הנסיעות המקוונת גוליבר, מסביר כי היעדים ששווה לקנות אותם על כל מרכיביהם הם היעדים שספקי צ'רטר קונים בהם מראש התחייבות למקומות טיסה ולינה.

"סיטונאי התיירות מנהלים בתחילת כל עונה משא-ומתן עם חברות תעופה ישראליות וזרות ועם ספקי שירותי תיירות דוגמת מלונות, ורוכשים מהם התחייבות למספר מסוים של מקומות. אלה המקומות מהם מרכיבים את החבילות. המשא-ומתן המוקדם, הכמות הגדולה של מקומות הטיסה וחדרי המלון שהם רוכשים והבטחת המחיר שמקבלים הסיטונאים מאפשרים להם להציע את החבילות במחירים הנמוכים בעשרות ולפעמים אפילו במאות דולרים מאשר מחיר כל אחד מפריטי החבילה בנפרד. זו גם הסיבה לכך שמחירי הנופשונים האלה יורדים ברגע האחרון, שכן הסיטונאים, שכבר שילמו על מרכיבי החבילה, ינסו להקטין את נזקיהם ולמכור אותה במחירים נמוכים, לעיתים ללא רווח, אולם למזער את הפסדיהם". לרוב מדובר ביעדי נופשונים או יעדי אירופה שיש קו קבוע של טיסות צ'רטר אליו.

המחיר: אין גמישות

לדברי אלון, היעדים שאליהם משתלם להזמין חבילות הם: טורקיה (אנטליה, בודרום, מרמריס ואיסטנבול), יוון (רודוס, כרתים וקוס), בולגריה (ורנה ובורגאס), ספרד (ברצלונה וקוסטה בראווה), איטליה (אגם גארדה ורומא) וקפריסין.

יעדים בהם מומלץ לבדוק הזמנת המרכיבים בנפרד הם אירופה הקלאסית - לונדון, פריז, אמסטרדם, וכן יעדים רחוקים - המזרח הרחוק וצפון אמריקה.

גם בוואלה טורס מדגישים כי חבילות כדאי להזמין בעיקר ליעדים באגן הים התיכון ובמזרח אירופה: "לחבילות נופש אלה יתרונות וחסרונות משלהם", מסביר אריאל אטיאס, מנכ"ל החברה."היתרון הממשי הוא החיסכון הכספי והידיעה שיש 'ביטוח' על החופשה. כלומר, גם אם חלילה נדחית הטיסה - תהיה קורלציה עם המלון, ולא יהיה הפסד כספי. כמו כן, המחיר כולל בתוכו את ההעברות משדה-התעופה למלון וממנו וכן מסים שונים. החיסרון, לעומת זאת, מתבטא במוגבלות לתאריכים קשיחים. כמובן שאם נזמין טיסה ומלון בנפרד ליעדים אלה - החופשה תתייקר, והצרכן יישא בהוצאות הכספיות במקרה של ביטול או דחייה של טיסה למשל".

גם מהמימד הזה מציע אטיאס לבדוק אפשרויות "מחוץ לחבילה" כשמדובר ביעדי מערב אירופה. "לעיתים טיסה ומלון בנפרד לאירופה יעלו פחות מחבילה סגורה", הוא אומר, "ובנוסף תתאפשר האופציה של הזמנת מספר לילות לפי הרצוי לתייר ולא לפי מספר הלילות המוגבל בחבילה".

לדבריו, מי שמוגבל בתאריכי החופשה צריך לזכור כי היצע המקומות בטיסות ליעדים במערב אירופה במחירי הרגע האחרון לא גדול, ולעיתים קרובות בעיר היעד מתקיים כנס גדול או תערוכה המביאה לביקושים גבוהים בבתי-המלון בעיר, שמעלים את מחירי הלינה בהתאם: "לכן כדאי - ולו רק לצורך הביטחון שבתכנון מוקדם של חופשה - לשקול בחיוב את אופציית החבילה, גם אם מחירה יקר במקצת ממחיר הזמנה נפרדת של טיסה ומלון".

נקודה נוספת העומדת "לזכותה" של החבילה היא התיאום הנערך מראש על-ידי הסיטונאי.

לדברי יורם מוטעי, מנכ"ל סיטונאית התיירות קשרי תעופה, "היתרון בהזמנת חבילה כוללת אינו גלום רק במחיר, אלא גם בתיאומים הנדרשים מהלקוח על מנת לוודא כי לוחות הזמנים אפשריים לביצוע. ככל שהחבילה כוללת מספר רב יותר של מוצרים, יש חשיבות רבה יותר לבדיקת זמני ההמתנה, זמינות החדרים, מועדי הכניסה והיציאה מהמלון, מיקום החזרת הרכב השכור וכיו"ב".

היתרונות והחסרונות שבהזמנת חבילת נופש

- יתרונות:

* מחיר נמוך

* "ביטוח" על החופשה (הספקים אחראים לתיאומים בחו"ל גם במקרה של שינויים או עיכובים)

* ברוב המקרים העסקה כוללת העברות משדה-התעופה למלון

- חסרונות:

* מגבלה של תאריכים קשיחים

* טיסות שכר שלעיתים ממריאות ונוחתות בשעות לא נוחות

* אפשרות לשינוי מועדי הטיסה על-ידי הספק באופן חד-צדדי

44
 44