אטיאס לא מוותר: משווק קרקעות לבניית 2,987 יחידות דיור

שר השיכון: "אנו מגדילים את היצע הדירות במכרזי מחיר למשתכן בהם הזוכה הוא היזם הזוכה הוא זה שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה. אנחנו ממשיכים להילחם במחסור בהיצע הקרקעות, תוך הגדלה מתמדת של ההיצע בכל רחבי הארץ בכדי להוזיל את מחירי הדירות"

מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון ממשיכים במדיניות השיווקים של מנות גדולות של קרקעות לבנייה. היום (ג') מודיעים המינהל ומשרד הבינוי והשיכון על מכרזים פומביים של קרקעות לבניית כ-3,000 יחידות דיור, רובן באזורי הביקוש.

בשיווק הנוכחי יפורסמו מכרזים פומביים של קרקעות המיועדות לבניית ­­­2,987 יחידות דיור ב-18 ערים וישובים ברחבי הארץ, כמעט שני שליש מתוכן באזורי הביקוש. בנוסף, כמעט 500 דירות במרכז הארץ ישווקו בשיטת המחיר למשתכן, בה הזוכה במכרז הוא דווקא מי שמציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה.

בכך ממשיך שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס להגדיל את היצע הדיור עם דגש על הזוגות הצעירים, בכדי להקל עליהם לרכוש דירה. ואולם, בינתיים המדיניות הזו לא פועלת: מנתוני מחירי הדירות ברבעון הראשון שפירסם היום (ג') השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים מוכיחים כי הפער בין ההבטחות של אטיאס למציאות הינו רחוק.

מהנתונים עולה כי מחירי הדירות המשיכו לעלות ברבעון הראשון של השנה, הן בהשוואה לרבעון הקודם והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הנתונים מתייחסים למחירי דירות 4 חדרים, שהן המבוקשות ביותר בישראל, והם מצביעים על עליית מחירים ממוצעת של 4.1% לעומת הרבעון הקודם, וכן נרשם זינוק של 16.6% במחירים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

במשך שמונת החודשים האחרונים, בחמשת גלי השיווק (כולל הנוכחי) החל מחודש ספטמבר 2009, שווקה בסה"כ קרקע ל-21,593 יחידות דיור במכרזים פומביים.

בכל אופן, במשרד השיכון מציינים היום כי באזורי הביקוש ישווקו 1,886 יח"ד: בבת ים 86 יח"ד במתחם המצוק, בקדימה-צורן 320 יח"ד, בנס ציונה 160 יח"ד בשני פרויקטים כאשר אחד מהם, הכולל 48 יח"ד, ישווק בשיטת המחיר למשתכן - מכרז בו ייבחר מי שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה. במושב יסודות ישווקו 50 יח"ד למפוני גוש קטיף, בצור נתן 336 יח"ד, ביבנה דרום ישווקו בסה"כ 654 יח"ד מתוכן 381 יח"ד בשוק החופשי וכמות גדולה של 273 יח"ד בשיטת המחיר למשתכן (מכרז בו ייבחר מי שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה). באלעד ישווקו 168 יח"ד, כולן בשיטת מחיר למשתכן. בסה"כ ישווקו באזור המרכז 489 דירות בשיטת מחיר למשתכן.

באשדוד ישווקו 81 יח"ד המיועדות לדיור להשכרה, ללא מחיר מינימום. זאת, בהתאם להחלטה שהוביל אטיאס בתפקידו כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל בדצמבר 2009, לפיה לא יהיה מחיר מינימום במכרזים לבניה להשכרה, במטרה להעניק תמריץ ליזמים שיבנו דירות להשכרה לזוגות צעירים. בקרית גת ישווקו 31 יח"ד.

באזור הצפון ישווקו בסה"כ 131 יח"ד: בכאוכב 45 יח"ד, במגדל העמק 28 יח"ד, בגבעת המורה 14 יח"ד ובחצור הגלילית 44 יח"ד.

באזור הדרום ישווקו בסה"כ 970 יח"ד: בבאר שבע ישווקו מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון מספר מכרזים - בשדרות רגר 156 יח"ד, בנווה מנחם 138 יח"ד בארבעה מתחמים, בנחל בקע 27 יח"ד ובנווה זאב 150 יח"ד. בבאר אורה ישווקו 60 יח"ד, בעומר 45 יח"ד, בערד ישווקו קרקעות בשני מתחמים 280 יח"ד בשכונת הנשר ועוד 58 יח"ד נוספות. בירוחם ישווקו 56 יח"ד בשכונת נווה נוף.

אטיאס אמר היום כי "אנו מגדילים את היצע הדירות במכרזי מחיר למשתכן בהם הזוכה הוא היזם הזוכה הוא זה שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה. אנחנו ממשיכים להילחם במחסור בהיצע הקרקעות, תוך הגדלה מתמדת של ההיצע בכל רחבי הארץ בכדי להוזיל את מחירי הדירות. בשמונת החודשים האחרונים יצאו לשיווק ברחבי הארץ בסה"כ­­ מכרזים ל-21,593 יחידות דיור. כמו בשיווק האחרון לפני כחודש וחצי גם הפעם מתמקדים השיווקים באזורי הביקוש. השיווקים האחרונים מוכיחים את הצרכים של שוק הנדל"ן בישראל, ולצד זאת, השיווקים שלנו מוכחים פעם אחר פעם כיעילים, לרבות בפריפריה, כשהם זוכים לביקוש ער", אמר השר אטיאס.