"נפילת האירו חוסכת עשרות אלפי שקלים לנוטלי המשכנתאות"

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: "הירידה החדה בשער האירו מהווה הזדמנות נדירה למיחזור, והשאלה האם המטבע ימשיך לרדת היא ספקולטיבית"

בעוד היצואנים נפגעים מהנפילה החדה בשער היורו, נוטלי המשכנתאות דווקא יכולים להרוויח מכך, והרבה. מבדיקה שנערכה ב - AMG משכנתאות המתמחה בייעוץ וליווי נוטלי משכנתאות עולה כי צלילת שער האירו מרמה של כ-5.5 שקלים לאירו, (עד ספטמבר 2009), לרמה של 4.83 שקלים כיום עשויה לחסוך לנוטלי המשכנתאות עשרות אלפי שקלים בהחזר לבנק.

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, על מנת להבין את ההזדמנות שנוצרה יש להסביר את נושא הלוואות המשכנתא צמודות היורו. "לווה שהחליט לקחת את הלוואת המשכנתא, או חלק ממנה, ביורו נצמד לשער היורו ביום נטילת ההלוואה. כלומר, היה והלווה לקח 100,000 אירו ביום ששער המטבע עמד על 5.5 שקל ל-1 אירו, הרי שהוא קיבל 550,000 שקל שמועברים למוכר הדירה. היות ושער המטבע ירד ל-4.85 שקל לאירו, הרי שהחוב של הלווה יורד ל-483,000 שקל.

כלומר, "אם הלווה שנטל משכנתא צמודת יורו ימחזר כיום את ההלוואה, ויקח במקומה הלוואה שקלית, הוא יצטרך להחזיר לבנק עשרות אלפי שקלים פחות מהסכום אותו לווה". להערכת קמינסקי כ- 10%-15% מהמשכנתאות בארץ נלקחות, חלקן או במלואן, במסלול צמוד לאירו.

לשאלה האם כדאי להמתין לירידה נוספת של היורו בטרם יהיה כדאי למחזר את המשכנתא אומר קמינסקי כי הירידה החדה בשער האירו מהווה הזדמנות נדירה למיחזור והשאלה האם היורו ימשיך לרדת היא ספקולטיבית. "נראה שעדיף לחסוך כבר היום עשרות אלפי שקלים ולא להסתכן שהיורו יחזור שוב, ובמהירות, לרמתו הרגילה".