"תשואה שנתית של 5.6% לרוכשי דירות בבנייה ירוקה"

וזאת, בשל החיסכון בהוצאות על אנרגיה ומים - כך עולה מבדיקה שערכו ב-BDO זיו האפט ■ "יש לתת הטבות לבנייה ירוקה כדי להוזיל את עלותה ולהגדיל את הכדאיות הכלכלית"

קיימת כדאיות כלכלית לרוכשי דירות בבנייה ירוקה על אף עלויות הבנייה הגבוהות מהעלויות של הבנייה הסטנדרטית. כך עולה מבדיקה שערכה פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט.

המושג בנייה ירוקה מתייחס בעיקרו לתחומי התכנון, הבנייה, תפעול המבנה ויצירת סביבת מגורים תוך כדי התחשבות רבה ככל האפשר באיכות הסביבה. יישום הבנייה הירוקה מתמקד בתכנון הנדסי יעיל ופונקציונאלי של הבית, שימוש במקורות אנרגיה נקיים (שמש, מים, רוח) וחומרי בנייה ידידותיים.

רו"ח שחר זיו, שותף בכיר ב-BDO זיו האפט, מסביר כי רוב צריכת החשמל העולמית נצרכת על ידי בנייני מגורים, כאשר חימום וקירור הינם צרכני האנרגיה העיקריים בדירות המגורים ומהווים כמחצית מצריכת האנרגיה של דירה ממוצעת. בבנייה רגילה, בידוד לקוי אחראי לחלק נכבד מצריכת החשמל. לעומת זאת, בבנייה ירוקה נעשה שימוש בחומרים מסוימים התורמים לבידוד מוגבר של הקירות והגג, מניעת גשרים תרמיים, מניעת חדירה של לחות, ושימוש בטכניקות לשיפור ושימור האנרגיה. בדרך זו, ניתן להפחית בצורה משמעותית את צריכת האנרגיה וההשלכות הנובעות מייצורה.

בנייה ירוקה מוגדרת בישראל בתקן 5281 - בניינים שפגיעתם בסביבה פחותה. בישראל, התקן בוחן בניינים ומערכות בשיטת הנקודות - ככל שמספר הנקודות גבוה, כך הבנייה נאמדת כירוקה יותר. הקריטריונים העיקריים בשיטה זו הינם: ניצול אנרגיה, ניהול פסולת, תכנון אקוסטי, חיסכון במים והתחשבות בסביבה. על תקן זה קיימות מספר ביקורות המתייחסות בעיקרן ליכולות המדידה וההגדרות הכתובות בו. עקב כך, צפוי כי ביוני 2010 יצא תקן חדש ומעודכן המתאים להתפתחויות בענף.

האם בנייה ירוקה הינה כדאית מבחינה כלכלית?

קיימים אומדנים שונים לגבי עלויות בנייה ירוקה, המייקרת את עלויות הבנייה בכ-5%-10%, אך בזיו האפט אומרים כי האומדנים מראים כי בנייה ירוקה בנדל"ן מסחרי תוכל להביא לשיעור תשואה שנתי של כ-12% וזאת הודות לעלייה בפריון העבודה במשרדים אלו (הודות לשיפור סביבת העבודה) וכן בחסכון במשאבים שונים. לעומת זאת, במשקי הבית הפרטיים בהם לא נמדד פריון העבודה, אלא העלויות הישירות בלבד, קל יותר לחשב את החיסכון הישיר בהוצאות.

על פי הבדיקה, החיסכון הישיר בהוצאות למשק בית בשנה נאמד ב-16.8 שקל למ"ר. החיסכון נובע מירידה בהוצאות החשמל, המים וכו'. עורכי הבדיה מציינים כי חישוב חיסכון זה תלוי מאוד במאפיינים השונים של מרכיבי הבנייה הירוקה וביכולת להפיק מהם הפחתה בתשלומים השונים של משק הבית. עלות הבנייה בסטנדרט בינוני נאמדת בכ-4,000 שקל למ"ר, בהנחה כי תוספת עלות הבנייה הירוקה נאמדת בכ-300 שקל למ"ר (7.5% אחוז מסך הבנייה), אזי, רוכש אשר ירכוש בית בבנייה ירוקה יקבל תשואה שנתית של 5.6%.

בישראל, השיקולים העיקריים של רוכשי הדירות הינם: מיקום, נוף, נגישות וכמובן המחיר. עקב כך, תוספת המחיר של דירות שנבנו בצורת הבנייה הירוקה גורמת לכך שרבים מרוכשי הדירות מעדיפים לוותר על רכישת דירות בבנייה ירוקה היות שמרביתם אינם מחשבים את החיסכון העתידי בתשלומים השונים (חשמל, מים). במידה שהרוכשים יחשבו את העלות האמיתית של בנייה זו, הם יגלו שלאורך זמן, ההשקעה בדירה שנבנתה בבנייה ירוקה תחסוך להם כסף. לכן, על מנת לעודד בנייה ירוקה, יש צורך במתן הטבות שונות לבנייה ירוקה וזאת כדי להוזיל את עלותה ולהגדיל את הכדאיות הכלכלית ברכישת דירות ירוקות.

חישוב החיסכון
 חישוב החיסכון