חניון ציבורי נבנה על חשבון חניה בבניין - והדיירים יפוצו ב-400 אלף שקל

חלק מחצר הבניין נלקח להרחבת כביש ע"י עיריית חיפה ונתיבי איילון ■ הדיירים: "הנתבעות הוסיפו חטא על פשע וניצלו את הקרקע שנגזלה למטרת עשיית עושר לשמש מקומות חניה ציבוריים בתשלום"

ידוע על יזמים שבונים ללא תוכניות תקפות, אבל שהעירייה תעשה זאת? בית משפט השלום בחיפה פסק כי עיריית חיפה, חברת נתיבי איילון והחברה העירונית לתשתיות "יפה נוף" ביצעו במסגרת הרחבת שדרות הנשיא בחיפה בשנות ה-90, הרחבת דרך על חלקה שלא היתה כלולה בתוכנית. בחלק אחר של הקרקע הורחבה דרך אף ללא תוכנית תקפה.

השופט דניאל פיש פסק כי שטח של 107 מ"ר נלקח מדיירים בבניין בשדרות הנשיא בעיר על-ידי העירייה, נתיבי איילון (שהפעילה באותה תקופה את חברת נתיבי כרמל) ו"יפה נוף" - ללא שנעשו קודם לכן הסדרים שמחייבים על-פי דין. נקבע כי עליהן לפצות את הדיירים ב-407 אלף שקל.

פסק דין זה התקבל בעקבות תובענה כספית שהגישו 11 דיירים המתגוררים בבניין בשדרות הנשיא שבמרכז הכרמל, בה ביקשו צווים לסילוק ידיהן של עיריית חיפה, חברת נתיבי איילון וחברת "יפה נוף" מהקרקע, החזרת המצב לקדמותו ופיצוי בגלל פגיעה בערך דירותיהם בעקבות הרחבת הרחוב.

השמאי שמונה כמומחה מטעם בית המשפט, גלעד יצחקי, קבע כי בתוכנית חפ/885ב' - "מלון דן כרמל", שפורסמה למתן תוקף ב-1963, צויין כי השטחים המיועדים לדרכים והרחבתן מיועדים להפקעה ויירשמו על-שם עיריית חיפה, אולם בתקנון התוכנית ובתשריט אין כל אזכור בקשר לקרקע, בה מתגוררים 11 הדיירים התובעים.

בתצהיר שהגישה נציגה מטעם חלק מהדיירים נכתב כי לעירייה, לנתיבי איילון ול"יפה נוף" לא היה היתר חוקי לבצע את עבודות הבנייה הקשורות לכביש, ולא היה להן היתר להפקיע שטח חצר או לעשות שימוש חורג בקרקע של התובעים, היות שלא הוצגה תוכנית שמאפשרת זאת.

נכתב כי באפריל 1992 הם קיבלו מכתב על עבודות שעומדות להתבצע להרחבת הרחוב, ושהיתה הבטחה לתת לבניין חניה בנויה כפיצוי. למרות שבסוף 1992 נמסר לדיירים כי ייעשה מאמץ מירבי לשמור על הצומח, בפברואר 1993 נכרתה כל הצמחייה בחצר.

עוד נטען בתצהיר כי במהלך העבודות בוצעו 3 חניות ציבוריות בחזית הבית על חשבון הקרקע שנגזלה מהדיירים. כתוצאה מכך החליטו הדיירים להגיש תביעה עם טענות להחלפת חלונות הבית בחלונות מבודדים, חשיפה לפיח ולגזים ממכוניות חולפות וצמצום שטח החצר עד לרמה שבה לא ניתן לעשות בה שימוש סביר.

הבנין בשדרות הנשיא 72 בחיפה / צלם: באדיבות זומ אפ b144
 הבנין בשדרות הנשיא 72 בחיפה / צלם: באדיבות זומ אפ b144

הבנין בשדרות הנשיא 72 בחיפה. באדיבות zoomap

עוד טענו הדיירים כי נמנעו שטחי חניה, וכי נגרמה ירידה בערכן של הדירות ועלויות מוגברות בהחזקתן. כן הועלו טענות ביחס לקשר בין תחלואה ומחלות סרטניות של הדיירים, כתוצאה מהקרבה לרחוב.

עמדת הדיירים היא שהרחבת הרחוב בקטע המתייחס לבניין מגוריהם נעשתה באופן בלתי חוקי, ללא תוכנית מאושרת כדין