תחילתה של מחאה חילונית? חרם על מוצרים עם תו "בד"ץ העדה החרדית"

"העדה החרדית" היא קבוצה אנטי ציונות האחראית לפעילות קיצונית ■ בין החברות שמוצריהן מוחרמים - אסם ועלית ■ יוזמי החרם: "לא קונים עוד מוצרים עם לוגו הכשרות הזה" ■ כך מבשלים שנאה / דעה - מירב מורן

קריאה להחרמת מוצרים הנושאים את תו הכשרות של בד"ץ "העדה החרדית" מועברת בימים אלה במלוא המרץ במכתבי שרשרת למאות אלפי ישראלים.

"אחרי ההשתמטות מגיוס, תקצוב החינוך החרדי, הפגנות השבת בירושלים, ההפרדה באוטובוסים, אפליית התלמידים האתיופים ועוד תרגילים דומים", כותבים יוזמי החרם, "היה זה כנראה חדר המיון של בית-החולים באשקלון אשר יצר את ה'קש' ששבר את הגב החילוני. אז הנה משהו קטן-גדול שכל אחד מאיתנו יכול לעשות בעצמו במאמץ לא רב".

היוזמים קוראים לחפש את חותמת הכשרות של "העדה החרדית", המתנוססים כיום על מוצריהן של מאות חברות מוכרות (בהן אסם, עלית, אנג'ל ועוד) - ולהימנע מרכישתם.

בדץ העדה החרדית
 בדץ העדה החרדית

"העדה החרדית" היא קבוצה קטנה, המונה כיום כמה אלפים בירושלים ובבית-שמש, המתייחדת בהתנגדותה החריפה לציונות ואחראית למרבית הפעילות החרדית הקיצונית.

בניגוד לציבור החרדי ככלל, אנשי "העדה החרדית" מחרימים את המדינה - כולל את זכות ההצבעה שלהם עצמם. הבד"ץ של "העדה החרדית" הוא גוף הכשרות הפרטי החזק ביותר בישראל.

הקריאה לחרם התעוררה, ככל הנראה, בעקבות דברים שכתב העיתונאי נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות". בין השאר כתב: "כשרות העדה החרדית מקבלת הון מהצרכן החילוני, ובכסף הזה שורפים החרדים דגלים".

עוד הסביר ברנע כי עלות ההכשר של בד"ץ "העדה החרדית" גבוהה משמעותית מזו של ארגוני הכשרות האחרים, וכי את התוספת הזאת מגלגלים היצרנים לפתחו של הצרכן: "העודף נשאר בידי העדה החרדית", הוסיף, "ומשמש אותה לתמיכה בכל הפעולות הנ"ל, והכל במימון שלנו. אני לא מתכוון להציע למישהו להחרים מוצר של אסם או עלית רק משום שהוא משלם דמי השגחה לעדה החרדית, אבל כאשר אדם נכנס לסופר, מעיין במחיר, מעיין במרכיבי מזון, במשקל, בתאריך התפוגה - לא יזיק אם אף יעיין גם על חותמת הכשרות".

יוזמי החרם מבהירים כי הם, בניגוד לברנע, בעד חרמות - ומציעים: "מהיום אנחנו בוחנים את חותמת הכשרות על כל מוצר שאנחנו קונים. לא קונים יותר מוצרים עם הלוגו הזה. כך נפסיק להעביר את כספנו, דרך יצרני המזון, לקופת העדה החרדית. מי שהכשרות באמת חשובה לו יוכל להסתפק בגופי הכשרות האחרים. כך נצמצם את כוחה של הקבוצה הקיצונית הזאת, הפוגעת בכל מה שיקר וחשוב לנו".