סדקים באיחוד האירופי: סרקוזי איים להוציא את צרפת מהאיחוד

כך מדווח העיתון הספרדי El Pais ■ לפי הדיווח, סרקוזי זעם בפסגת מנהיגי האיחוד האירופי בשבוע שעבר ואיים להוציא את צרפת מהאיחוד

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי איים להוציא את צרפת מהאיחוד האירופי במסגרת הפסגה של מנהיגי האיחוד בשבוע שעבר, עת שהם דנו באישור הסיוע ליוון ובהתפשטות משבר החובות באירופה. כך מדווח העיתון הספרדי El Pais, תוך שהוא מתבסס על דברים שאמר כביכול ראש ממשלת ספרד לואיס זפטארו לחברי מפלגתו ביום רביעי.

לפי הדיווח, דובר לשכת ראש ממשלת ספרד אישר את דבר הפגישה בין זפטארו לראשי המפלגה הסוציאלית שלו, אך סירב להתייחס לשאלה האם סרקוזי אכן איים להוציא את צרפת מהאיחוד אם לאו. הפגישה בין זפטארו למפלגתו התקיימה לקראת אישור העמקת תוכנית הקיצוצים בספרד, תוכנית דרמטית שהביאה שלשום לעליות חדות בשווקים.

סרקוזי דרש "מחויבות מכל מדינות אירופה לתמוך ביוון עמוסת החובות, או שצרפת תשקול מחדש את מקומה באיחוד האירופי", אמר המקור לעיתון הספרדי El Pais. מקור אחר אמר כי "סרקוזי חבט באגרופו על השולחן ואיים לפרוש מהאיחוד האירופי... זה הכריח את אנגלה מרקל (קנצלר גרמניה - ע.ב.י) להתערב ולקדם הסכם בין כולם".

פגישת מנהיגי האיחוד האירופי התקיימה לפני שבוע בבריסל על מנת לאשר חבילת סיוע של 110 מיליארד אירו ליוון וכן לטפל במשבר החובות באירופה. פחות מיומיים לאחר תום הפסגה הודיע האיחוד האירופי על השקת "קרן ייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו למדינות אחרות באירופה שיזדקקו למתן הלוואות, כדוגמת ספרד או פורטוגל. צרפת היא הכלכלה השנייה בגודלה באיחוד האירופי, אחרי גרמניה.

דבריו של סרקוזי, כפי שהם מצוטטים בעיתון הספרדי, שוטפים היום את כלי התקשורת בעולם, בייחוד נוכח התבטאויות נוספות של בכירים בעולם אודות התפרקות אפשרית של גוש האירו, מה שמביא לירידות חדות בבורסות באירופה ובעולם, ומחליש את האירו מתחת ל-1.25 דולרים. אמש, למשל, נאם פול וולקר, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב והיום יועץ כלכלי בכיר לנשיא ארה"ב ברק אובמה, בלונדון והזהיר מפני האפשרות של התפרקות גוש האירו.

לפי סוכנות בלומברג, דובריהם של סרקוזי וממשלת גרמניה הכחישו את הדיווח בעיתון הספרדי.