אבי לוזון: "אין סיכוי ששיטת הקיזוז תבוטל בעונה הבאה"

"זו היתה העונה הכי מרתקת ודרמטית ב-20 השנים האחרונות", מסכם יו"ר ההתאחדות לכדורגל את ‏‏‎2009/10‎‏ בראיון ל"גלובס" ■ "לא שיערתי עד כמה השיטה תצליח. אולי גם יענקל'ה שחר ירוויח ממנה בעונה הבאה"

בשבת האחרונה הוא הגיע לבלומפילד מתוך הנחה שזהו המקום שבו יעניק את צלחת האליפות לקפטן מכבי חיפה, יניב קטן. בסופו של דבר צלחת אכן חולקה, אבל דווקא בירושלים. והוא, אבי לוזון, אבי "שיטת הקיזוז", סיים את הערב ללא שמפניה אבל עם ברד של יריקות וחבטות על הרכב שלו מצד אוהדי מכבי חיפה הזועמים.

יממה אחרי, בראיון מיוחד ל"גלובס", לוזון בטוח בצדקת הדרך שלו. הוא מודה שיש תחושת אי-נוחות קלה על כך שהאליפות הוכרעה בהפרש שערים; סוגר חשבון עם דרור קשטן, ומסביר שלא מעט פעמים במהלך התקופה כיו"ר הוא חשב לזרוק את הכל וללכת.

"אין ספק שזו היתה העונה הכי מרתקת והכי דרמטית ב-20 השנים האחרונות", הוא פותח. "היו דרמות שלא נראו כאן מעולם. בחמשת משחקי הפלייאוף היה רייטינג שהגיע ברגעים מסוימים ל-20% צפייה. שני מגרשים בפלייאוף העליון היו מלאים בכל מחזור, ובכל שבת היו בין 35 ל-50 אלף צופים. עכו הבטיחה את ההישארות שלה בליגה בדקה ה-92 של המחזור האחרון, והאלופה הוכתרה בדקה ה-92 של המחזור האחרון. העונה הזאת החייתה את הכדורגל הישראלי והביאה עשרות אלפי צופים חזרה".

‏‎במהלך העונה, כשמכבי חיפה רצה וקרעה את הליגה, היה לך חשש שליגת ה-16 שלך היתה טעות?

‎‏"לא. כי אני מסתכל על הליגות האחרות בעולם וגם שם זה לא שונה. כשאני רואה שצ'לסי מנצחת במשחק האליפות שלה 8-0 וטוטנהאם מנצחת 9-0, או ברצלונה וריאל מכניסות חמישיות ושישיות, אז אני מבין שההפרשים בין רעננה, הפועל פ"ת, אחי נצרת והפועל ר"ג לבין מכבי חיפה והפועל ת"א הם טבעיים. הפערים כאן הם לא יותר גדולים מהפערים שיש באיכות אפילו בין וויגאן לטוטנהאם. בכל הליגות בעולם זה ככה".

יכול להיות שיותר קל לתקשורת לחפש את הכדורגל הישראלי?

‎‏"כן, ללא ספק. יש פה הרבה פרשנים לרגע, שאני קורא להם פרשנים בשקל וחצי, שמנסים לפגוע ולחתוך את הליגה הישראלית. זה חלק מהמנטליות של אנשים כאן לחפש דם ולחפש צהוב. אבל אנשים שוכחים שהכדורגל הוא לא של אבי לוזון. הוא של העם, מקרית שמונה ועד באר שבע. בדרך הוא עוצר בעכו, סכנין, חיפה, אשדוד ואשקלון, כך צריך להתייחס לכדורגל. תראה לי עוד מקום שיכול לרתק עשרות אלפי אנשים ויכול להביא לדרמות סוחטות ודמעות כמו שקיבלנו כאן".

אתה באופן אישי חטפת מהתקשורת גם בגלל שאתה אבי לוזון?

"יש בזה משהו. כי התקשורת אוהבת להכניס לאנשים חזקים, לאנשים שלא מפחדים ממנה ולא מתקפלים - אז הם רוצים לחבוט ולחבוט מתוך תקווה שאני אכנע להם. אבל יש לי את האמת שלי והמנטרה שלי היא שאני לא נכנע אף פעם. עם יד על הלב, זה לרגע מעצבן אותי ואחרי 60 שניות אני מחייך".

אחרי העונה הזאת, אתה עדיין חושב שהמבנה הנכון לליגת העל הוא 16 קבוצות או צריך לצמצם נאמר ל-14? גם מבחינה כלכלית לא בטוח שיש מקום ל-16 קבוצות.

‎‏"הקבוצות שגמרו עם הלשון בחוץ מבחינה כלכלית הן גם אלו שסיימו אחרונות בטבלה. מנגד עולות שתי קבוצות, אשקלון וקרית שמונה, שנראה שיש להן יכולת טובה להעמיד קבוצה, לפחות מבחינה פיננסית. אמרנו מראש שלא נשנה שום דבר ונבחן את התהליך לאורך שנתיים, וככה זה גם יהיה. ההצלחה העונה הביאה לכך שהקולות הבודדים שרצו שנקטין ל-14 קבוצות, ירדו מהרעיון. ליגת ה-16 תשוחק עוד עונה, אחר כך נחליט אם יש מקום לשינוי".

‏שני תיקונים בכל זאת שלוזון החליט ליישם כבר בעונה הבאה, הם לקח מהעונה הנוכחית. "קודם כל החלטנו כבר שאם יהיה מצב כפי שהיה השנה, ששתי הגדולות מסיימות עם אותו מספר נקודות, אז ההכרעה תעבור למשחק אחד קובע על האליפות באצטדיון רמת גן. גם לגבי הפלייאוף על הירידה, החלטנו לעשות אותו בשיטת בית-חוץ ולא כמו העונה במשחק אחד".

עם יד על הלב, עד כמה האמנת ששיטת הקיזוז תצליח כמו שהצליחה?

"אני מודה ומתוודה שכשדיברנו ויזמתי את השיטה חשבנו על מצב שאם הליגה תלך לסיטואציה של 14 או 12 הפרש בתום העונה, אז הקיזוז יכניס בכל זאת עניין בליגה. אבל לא חשבתי לרגע שזה יהיה מוצלח עד כדי כך".

‎זה נכון שעמוק בפנים העדפת שמכבי חיפה תיקח אליפות, אחרי שהם קוזזו?

דבר אחד מאוד לא רציתי: שהאליפות תוכרע על הפרש שערים. מה שבסוף דווקא קרה. רציתי שחיפה או הפועל יקחו את התואר בהפרש נקודות. אבל לשמחתי אף אחד לא אומר היום שחיפה איבדה את האליפות בגלל השיטה, כי בסופו של דבר היא הגיעה למשחק האחרון בבלומפילד נגד בני יהודה כשהכל ברגליים שלה. אני אתן עוד נתון סטטיסטי למה אני רגוע בקשר לקיזוז: ב-8 המשחקים האחרונים של העונה הפועל השיגה 22 מ-24 נקודות, חיפה השיגה רק 14. אי אפשר לקחת אליפות כשברגעי ההכרעה אתה משיג פחות מ-60% הצלחה".

‏למרות אי אלו דיבורים מצד בעלי קבוצות שיפעלו נגד המשך של שיטת הקיזוז, לוזון רומז כי לאור המחזורים האחרונים לא מעט אנשים שהחזיקו בדגל המרד חזרו לחורים. "מכל הרעש הגדול, יש היום אולי שניים-שלושה בעלי קבוצות שמדברים שאולי לא כדאי להמשיך עם השיטה".

יענקל'ה שחר בטוח לא בעד.

‎‏"אני לא יודע אם היום יענקל'ה שחר מתנגד, כי יכול להיות שדווקא הוא יהיה זה שירוויח מזה בעונה הבאה. אולי בשנה הבאה עם ההשקעות המטורפות של גולדהאר במכבי ת"א, ואם הפועל ת"א תגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות ותוכל להכניס לא מעט כסף - אז אולי גם יענקל'ה בתוך ליבו מסכים שנמשיך בשיטת הקיזוז. בבדיקות שעשינו, מתוך 31 חברי הנהלת התאחדות ו-32 קבוצות - רק שניים מתנגדים, כך שברור שאין סיכוי ששיטת הקיזוז תבוטל".

***

‎אחד הדברים שכבר מעסיקים את לוזון הוא עניין זכויות השידור. בימים הקרובים תוציא ההתאחדות לכדורגל את המכרז למכירת המשחק המרכזי, ששודר העונה בערוץ 1.

הסיום של הליגה ישפיע לטובה על מכירת המשחק המרכזי או שאתם הולכים לעוד קיץ של סאגה כמו בשנה שעברה?

‏"כן. כבר בשבת בלילה קיבלתי sms וטלפונים ממנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר, מאורי לוי ומששי אפרתי (מנהל מחלקת הספורט של ערוץ 1 - ט"ו) שהם מהללים ומשבחים את הכדורגל, את הרייטינג ואת השיטה. הם מאושרים ממה שהכדורגל עשה להם השנה, ואם זה תלוי בהם הם מאריכים בעוד שנה את ההסכם איתנו. אנחנו מבחינתנו נתמחר את זה העונה בסכום מעט יותר גבוה". כזכור, בעונה האחרונה מחיר הזכויות צנח ב-50% לעומת עונה לפני כן ונסגר על 3.15 מיליון דולר.

איך אתם מכניסים את ערוץ 2 להתמודדות על "המשחק המרכזי"? יכול להיות ששווה להתפשר על החלפת היום של המשחק המרכזי באמצע העונה, כדי ש"רשת" תהיה בתוך המכרז?

‏"אם 'רשת' היו באים ואומרים לנו שזה מה שהם רוצים, אז יכול להיות שהיינו מסכימים. אבל עם יד על הלב, כמו שאני אומר לך שערוץ 1 באו ואמרו שהם רוצים להמשיך, ככה אני מודה שערוץ 2 אפילו לא פנו אלינו בעניין".

וערוץ 10, יש סיכוי לקאמבק? ‎‏"יש לי תחושה שהם עוד יגיעו".

העונה האחרונה אמנם הסתיימה עם נתוני צפייה גבוהים יחסית, בעיקר בזכות עלייה משמעותית בכמות צופי הטלוויזיה בפלייאוף. אבל בסופו של דבר גם העונה הנוכחית המוצלחת הביאה להמשך המגמה של ירידה ברייטינג של ליגת העל, ולראשונה מזה שנים הסתיימה העונה עם ממוצע חד-ספרתי: 9.8%, ירידה של 22% לעומת העונה שעברה בערוץ 10. על העניין הזה אומר לוזון כי בסופו של דבר הפלטפורמה היא זו שקובעת יותר מהכל. "אני מניח שאם הליגה היתה משודרת בערוץ 2, היינו רואים נתונים גבוהים בלפחות 5%".

ערוץ 1 הפתיע אותך לטובה העונה? חששתם כשהלכתם איתו בהתחלה, כי זה היה שידוך של אין ברירה?

‎‏"מצד אחד ידעתי שזה שידור ממלכתי, והיה חשוב לנו שכל בית בישראל יראה את הליגה. מצד שני, קצת היינו מוטרדים מהטכנולוגיות של ערוץ 1. אבל הם עשו מאמצים והלכו לקראתנו בכל מיני דברים, כולל הזזת ימי שידור, וזה מאוד עזר לנו. אני חושב ששיתוף הפעולה היה מצוין לשני הצדדים, ובייחוד לערוץ 1, שלא חווה עדנה כזו במשך שנים, ואנשים הגיעו בחזרה לערוץ 1 רק בזכות הכדורגל".

אחד הדברים המטרידים ביותר את ההתאחדות גם הוא קשור לעניין זכויות השידור. חברת צ'רלטון שאמורה להעביר העונה סכום של כ-26 מיליון שקלים, עבור המשחקים המשניים בליגה, כחלק מהסכם שש-שנתי, מצויה בבוררות עם ההתאחדות ולא מעבירה כספים כבר תקופה ארוכה, עניין שהגיע בין היתר לכך שההתאחדות נאלצה לחלט ערבויות.

‎המצב העדין שלכם איתם יילקח בחשבון בפעם הבאה כשתעשו מכרז שידורים?

צ'רלטון לא משלמים לנו כבר למעלה משנה. הם שידרו שנה שלמה כולל את הדרמה בשבת בטדי ולא שילמו לנו אגורה. יותר מזה, הם חייבים לנו בגין העונה הקודמת 4 מיליון שקלים. אני לא רוצה להגיד מה יקרה הלאה. אני גאה שעמדנו במחויבות שלנו לקבוצות, וכולן בלי יוצא מן הכלל קיבלו את הכסף מאיתנו, למרות שזה אילץ אותנו לקחת אשראים ולנצל מקורות מימון כאלו ואחרים. אבל אין לי ספק שהפסיקה בסופו של דבר תהיה חד-צדדית לטובתנו".

אגב, בעניין הטלוויזיה, לוזון לא שוכח לסגור פינה קטנה עם החברים מהכדורסל, אלו שדורשים יותר כסף על חשבון ההקצבות של הכדורגל. "האמת לגבי העניין בכדורסל יצאה לאוויר העולם השנה, ברגע שהם יצאו לערוץ פתוח והתחילו למדוד כמה הוא מעניין. פתאום כולם ראו שהכדורסל שכולם מדברים בשבחו מצליח להביא בין אחוז ל-4 אחוז רייטינג, וזה כשמכבי ת"א משחקת. האמת טפחה להם ולמועצת ההימורים על הפנים, ואני מאמין שכשהם יבואו בקיץ לחדש את ההסכם עם מועצת ההימורים אז לאור נתוני הרייטינג והעניין כבר יהיה להם הרבה יותר קשה להשיג את הכסף שהם רוצים".

***

בתקופתך נכנסה שיטת הקיזוז, הגדלת הליגות, הבאת מאמן זר. מה עוד יש לך בקנה?

‏"לא באתי להעביר את הזמן כדי להגיד שהייתי יו"ר. זה לא מעניין אותי. מעניין אותי להטביע חותם בכדורגל הישראלי. כשהגעתי, לפרקים היה נדמה שהכדורגל הישראלי עומד במקום ואפילו גוסס. תאר לך מה היה קורה אם לא היתה העונה השיטה של הפלייאוף והקיזוז, אז בינואר היינו אומרים שמכבי חיפה אלופה, שאלו ואלו כבר ירדו כבר, הרייטינג היה 5% וכולם היו בים, והיו אומרים לי 'הרסת את הליגה, תראה מה עשית'. היום הכל הפוך. הייתי באשקלון וראיתי 8,000 איש ביציעים חוגגים עלייה, בזכות השיטה ובזכות שלא פחדנו לשנות דברים".

"יש דברים שאני עוד מחכה להם - בית הנבחרות שדיברו עליו 80 שנה, ואני מחכה לגזור את הסרט ולחנוך אותו. תוך שנה מהיום אני רוצה לחנוך את המגרש בפתח תקווה ובעכו, תוך שנתיים בנתניה, ותוך 3 שנים לחנוך את המגרש בחיפה. ועוד 6-7 שנים אני רוצה כיו"ר ההתאחדות לחנוך את האצטדיון הלאומי ברמת גן".

‏6-7 שנים זה כבר לא בקדנציה שלך.

‎‏"למה לא? יש לי עוד 4 שנים לסיום הקדנציה. אחר כך נחליט אם להמשיך עוד".

בוא נדבר קצת על ההנאה שלך מכל הסיפור הזה. כמה אתה נהנה מהתפקיד הזה?

‎‏‎‏"רוב הזמן אני לא נהנה. אני רק נהנה מהעשייה. ברגעים כמו עכשיו עם הטירוף סביב המחזור האחרון שהיה, אלו ימים שאני כל היום מחייך לעצמי. אני אומר לעצמי ולמי שסובב אותי, 'הנה, אתם רואים - המזל תמיד הולך עם הטובים בסוף'. כשאני קורא בעיתון שכותבים על זה שאחרי עונה כזאת כבר מחכים לפתיחת העונה הבאה, אלו רגעים שזה עושה לי טוב".

באיזה שלב הרגשת שבא לך לזרוק הכל ולהגיד שאתה לא רוצה את זה יותר?

"היו רגעים כאלו. היו הרבה רגעים. למשל כשהפסדנו בבית ללטביה, ואיך שהתקשורת חגגה על זה. על מה אתם שמחים בדיוק? על מה השמחה הזאת לאיד? זו נבחרת ישראל, לא הנבחרת של אבי לוזון ולא של קשטן. רק פה בישראל יש רק שמחה לאיד שההוא נפל וההוא פשט את הרגל. רציתי לזרוק הכל בכל פעם שהיו ביקורות שהן לא ענייניות, אפילו תחושות שזו היתה רדיפה על רקע אישי ולפעמים אפילו גזעני. הרגשתי שזה יותר מדי גם בשבילי, אבל אז תמיד הייתי אומר לעצמי 'מה, שאני אתן לרעים לנצח?'".

הפכת לדמות משפיעה מאוד באופ"א, אתה חבר בוועד הפועל ואפילו את קונגרס אופ"א השנתי הבאת לישראל. לאיזו רמה מגיע הקשר שלך עם נשיא אופ"א פלאטיני?

‎‏‎"‎אני מדבר עם מישל הרבה. הוא מתייעץ איתי, ומחשיב את דעתי מאוד בקטע הפיננסי. לגבי אופ"א, לא במקרה כל מי שרוצה לארח את טורניר יורו 2016 - האיטלקים, הצרפתית והטורקים שמועמדים לאירוח - כולם היו פה וביקשו את תמיכתי. אנשים יודעים את הכוח שלי. זה הגיע למצב שכאשר הצענו לאיטלקים לארח את הטורניר ביחד עם הצרפתים, הם אמרו לי שאם אני אלך על זה בכל הכוח ואתמוך, הם מוכנים אפילו לזה".

אחרי שתסיים את הקדנציה שלך, איך אנשים יזכרו אותך?

‏"כאחד שלא רק הבטיח אלא גם עשה. עשה הרבה. אני גם יודע שביום שאעזוב את תפקיד היו"ר, אנשים יתגעגעו לתקופה שלי כיו"ר ההתאחדות". ‏‎

***

‎עניין נבחרת ישראל משך לא מעט אש להתאחדות לכדורגל עד בחודשיים האחרונים. גם סיפור דרור קשטן שסיים רע את הקשר עם לוזון, וגם הקשיים למציאת מאמן זר עד ההנחתה של לואיס פרננדז.

‎במגבלות הכסף, לואיס פרננדז הוא הבחירה הטובה ביותר שלכם לאימון הנבחרת?

לוזון: "בפירוש כן. כשאמרתי שאני הולך למנות מאמן, אמרתי שאני רוצה זר, מישהו שיהיה מקצועי, ובמגבלות הכסף קבענו סכום של מיליון אירו ברוטו לשנה. במגבלות הכסף זה מה שהצלחנו".

דרור קשטן היה טעות שלך?

‎‏"לצערי כן. הבאנו אותו כשהיה לו את המעמד של המאמן המעוטר בישראל וחשבנו שזה יעבוד - אבל כגודל הציפיות כך גודל האכזבה ממנו".

‎מתי הבנת שזו היתה טעות?

"איפשהו במהלך הקמפיין. את הבומבה הסופית לגביו קיבלתי במשחק ההפסד ללטביה כאן".