למה אנליסטים לא חושבים אותו דבר

תשובה לד"ר אופיר ברנע שתוהה על הפער בין מחירי יעד שנותנים אנליסטים לאותה מניה

אלה אלקלעי סמנכ"ל פיתוח עסקי של בית השקעות איי.בי.איי

לא ממש ברורה לי הטענה שהתפרסמה במדור זה לפני כשבוע, פרי עטו של הדוקטור אופיר ברנע. המסקנה היחידה שלי מקריאת דברים היא רושם עז שהוא כנראה לא ממש אוהב אנליסטים. לא מקובל עליו פער 24% אבל מקובל עליו פער בשיעור 4%? ומה לגבי 10%? זה מזכיר לי פתגם סיני עתיק שלפיו העובדה שלא ניתן להצביע על הנקודה המדויקת בה המים הופכים מקרים לחמים כשמכינים תה, לא אומרת שלא ניתן לשתות תה חם.

אם יכול להיות מצב שבו אנליסט אחד ימליץ על קניה ואנליסט שני על מכירה, מדוע לא ייתכן פער של 24% במודל?

גם אם אנליסטים משתמשים באותו מודל, היוון תזרים מזומנים לצורך הדוגמא, הרי שכמעט בהגדרה הם יגיעו לתוצאה שונה. הייתי מצפה שאנליסטים שונים יניחו הנחות שונות לגבי פוטנציאל הצמיחה של החברה, הרווחיות שלה, היקף ההשקעות הנדרש לפיתוח העסק והסיכון הגלום בפעילות. הבדלים אלו צריכים לבוא לידי ביטוי במודל הערכת השווי ולהניב שווים שונים והמלצות שונות.

רוב האנליסטים שצוטטו בכתבה, ואולי כולם, הם אנליסטים sell side. אין להם עניין לבלבל את הציבור, או לבאר לציבור - הציבור בכלל לא מעניין אותם. הערכות השווי שהם עושים והסקירות שהם כותבים מיועדות למשקיעים מוסדיים. משקיעים מוסדיים יכולים לבחון את ההנחות, לקבל או לסתור את המודל ולבחור באופן מושכל אסטרטגיית השקעה הולמת.

בהנחה שהאנליסטים שצוטטו הם ותיקים בשוק ונחשבים כמקצועיים, כנראה שהם עושים משהו נכון ומישהו ממשיך להעסיק אותם.

הציבור צריך לקחת בחשבון שהוא לא קהל היעד של הסקירות וכי אלו שהגיעו לעיתון הגיעו לשם בעיתוי שהתאים לחברת יחסי ציבור ולאוו דווקא לאנליסט. במקרים רבים, לא כל הסקירה מגיעה לשוק אלא רק האינטרפרטציה של כתב זה או אחר לדברים שכתב האנליסט ולכן המידע שמגיע לקורא העיתון עשוי להיות חלקי.

השקעות הן עיסוק מבלבל. אין בהם שום דבר פשוט וטוב יעשה המשקיע שלא יסתפק במידע על שיעור הדיסקאונט במודל זה או אחר לקבלת החלטת השקעה אלא יקרא ויבין על מה ולמה.

יש הרבה מניות שיהיה בהן 24% דיסקאונט ומעלה שאני אבחר שלא להשקיע בהן, ולעומת זאת מניות שיש להן דיסקאונט בשיעור 4% שבנקודת זמן כזו או אחרת יחשבו להשקעה ראויה (לדוגמא בגלל תשואת דיבידנד חריגה).

טוב לכולנו שיש פערים בין האנליסטים שמחדדים את הפערים בתפיסת העולם ומשקפים למשקיע, שמוכן לקרוא, מגוון רחב יותר של תרחישים אפשריים שכדאי לקחת בחשבון בבואו לקבל החלטת השקעה.