אטיאס: 40% מהדירות במכרזים יובטחו גם למשפחות קטנות

שר הבינוי והשיכון משנה את כללי המכרזים באופן מיידי: גם משפחות ללא ילדים וללא דירה יוכלו לזכות במכרזי המחיר למשתכן ■ רוכש לא יהא רשאי למכור את דירתו במשך 5 שנים מיום קבלת החזקה

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס החליט כנראה לשנות כיוון בעקבות הלחץ הציבורי שהתגבר על רקע התחקיר שחשף את ההפלייה לטובה ממנה נהנות משפחות מרובות ילדים (רובן מן המגזר החרדי) בכמרזי מחיר למשתכן. משרד הבינוי והשיכון מודיע היום (א') כי השר אטיאס הכריז "על מהפכה ושינוי סדרי העדיפויות בהקצאת דירות במכרזי מחיר למשתכן. לראשונה בהיסטוריה של מכרזי מחיר למשתכן נתחים מהדירות יובטחו גם למשפחות קטנות, משפחות ללא ילדים ולרווקים חסרי דירה. השינוי - מיידי". כך, על פי הודעת המשרד.

נזכיר כי לאחרונה הוטחה ביקורת קשה בשר השיכון, לאחר שהתברר כי למשפחות ברוכות ילדים יש סיכוי גבוה הרבה יותר לזכות במכרזי שיטת המחיר למשתכן.

בשיטת המחיר למשתכן, הקבלנים הזוכים מבטיחים את המחיר הסופי לדירה הזול ביותר עבור הרוכשים, הזכאים לפי נהלי משרד הבינוי והשיכון. מלבד הוזלת הדירות במתחמי המחיר למשתכן מכרזים אלה צפויים להשפיע גם על מחירי הדירות בסביבה בשוק החופשי.

מטרת הכללים החדשים שיזם שר הבינוי והשיכון לאפשר למגוון אוכלוסיות חסרות דירה להסתייע בכלי של מחיר למשתכן לפי סדרי עדיפויות המבטיחים נתח של 40% מהדירות גם למשפחות קטנות, משפחות ללא ילדים וזוגות העומדים להינשא. על פי החלוקה החדשה משריינים מראש מכסות של דירות כולל מכסה למשפחות קטנות ויחידים.

יצוין כי נכים רתוקים לכסא גלגלים המוגבלים בניידות של 80% ומעלה לצמיתות הזכאים בתוכנית חסרי דירה ימשיכו להיות קודמים לכל שאר הקבוצות, ללא מכסת דירות. בנוסף, רוכשי הדירות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן לא יורשו למכור את דירתם במשך 5 שנים מיום קבלת חזקה, כדי לצמצם את תופעת הסחר בזכויות לדירות אלה.

הכללים החדשים יחולו כאמור באופן מיידי. יצוין כי רק בתחילת חודש מאי השנה פרסם משרד הבינוי והשיכון שיווק של מאות יחידות דיור בשיטת מחיר למשתכן באזור המרכז: באור יהודה, נס ציונה, יבנה דרום ואלעד - כולן בשיטת מחיר למשתכן. מאז תחילת גלי שיווקי המקרקעין הגדולים בספטמבר 2009 שיווקו משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל 1,636 יחידות דיור בשיטת מחיר למשתכן, בעיקר באזורי הביקוש ותוך 8 חודשים בלבד.

אטיאס אמר היום כי הוא שמח על השינוי שהצליח משרדו לחולל בנהלי המחיר למשתכן. "הנהלים החדשים נועדו להתאים למדיניות שהתוויתי להגדיר את השיווקים במכרזי מחיר למשתכן ברחבי הארץ בדירות קטנות ולהעניק הזדמנות למגוון רחב של אוכלוסיית אזרחי ישראל ליהנות ממכרזים אלו. זאת, במטרה להשפיע על מחירי הדירות ולהקל על זוגות צעירים ברכישת דירה. נהלים אלה מבטיחים איזון נאות בין המצוקה הגדולה של משפחות ברוכות ילדים חסרות דירה, לצד משפחות עם מספר נמוך יותר של ילדים כמו גם משפחות ללא ילדים או יחידים, שגם הן מתקשות להגיע לרכישת דירה במחירים הגבוהים של שוק הנדל"ן הישראלי", אומר אטיאס.

להלן עיקרי הכללים החדשים שהתקבלו היום במשרד הבינוי והשיכון:

א. קבוצות הזכאים לפי עדיפות

א.1. נכים רתוקים לכסא גלגלים המוגבלים בניידות של 80% ומעלה לצמיתות הזכאים בתוכנית "חסרי דירה". לקבוצה זו לא תהיה מכסת דירות.

א.2. משפחות חסרות דירה (כולל עולים) דרוג לפי מספר הילדים כלהלן:
(חלוקת האחוזים היא מהיתרה לאחר הקצאת הדירות בסעיף א'1 (נכים). היתרה תחשב להלן כ-100% לצורך קביעת קבוצות הזכאים.)


+ 7 ילדים - עד 30% מהדירות.
4-6 ילדים - עד 30% מהדירות.
1-3 ילדים - עד 20% מהדירות.
0 ילדים * עד 20% מהדירות.


בקבוצת משפחות ללא ילדים יכללו גם זוגות "עומדים להינשא" - זוג "חסר
דירה" שנרשמו ברבנות לנישואין ועומדים להינשא תוך 3 חודשים מהגשת
בקשה לסיוע בדיור.

בכל אחת מהקבוצות האמורות תינתן עדיפות לפי ותק הזכאות:
ותק נישואים לזוגות או וותק חד הוריות למשפחות כאלה.

ב. שיטת ההקצאה:

- באם כמות הנרשמים בקבוצה מסוימת קטנה מכמות הדירות המוקצות,
תעבור יתרת הדירות לקבוצה הבאה.

ג. השינויים לעומת הקיים

במטרה לגוון את תמהיל המתאכלסים ב"מחיר למשתכן" ולהימנע מאכלוס בעל אופי סוציו-כלכלי נמוך בוצעו השינויים הבאים:

  1. ביטול העדיפות שניתנה לדיירי הדיור הזמני (כמעט ואין כאלה כיום).

  2. הגדרת מכסת דירות להרכבי משפחות שונים כדי לאפשר זכייה גם למשפחות קטנות וליחידים.

  3. הוספת קריטריון של ותק זכאות לצורך הגדרת עדיפות בכל קבוצה ועל מנת לתת משקל גם למשך זמן הנישואים.

  4. ביטול מדרג יחידים לפי גיל.


הערה כללית - הדירות שאינן "דירות קטנות" הנמכרות ע"פ מחירי הזכייה במכרז נמכרות לפי כל הקודם זוכה.

איסור על מכירת הדירה

רוכש לא יהא רשאי למכור את דירתו במשך 5 שנים מיום קבלת החזקה. הערת אזהרה על עניין זה תירשם אצל רשם המקרקעין או בחברה האחראית לביצוע הליכי הרישום והליכי העברת הזכויות עד לרישום במרשם המקרקעין.

רוכש שהפר הוראה זו ומכר את דירתו לפני תום התקופה האמורה ישלם פיצוי מוסכם וקבוע מראש למשרד הבינוי והשיכון.