שטחי תעשייה: הכי זול בדרום ת"א

בת"א הארנונה על השטח הבנוי לתעשייה נמוך ביותר, אך הארנונה על הקרקע היא הגבוהה ביותר, ואילו בפ"ת המצב הפוך, כך שבשקלול הדברים פ"ת כאמור יקרה מדרום ת"א

הפתעה: הפעלת תעשייה קלה בפתח תקוה היא היקרה ביותר מבין הערים במרכז הארץ, ואילו אזור דרום תל אביב הוא הזול ביותר. בכתבה זו נפריך עוד סטיגמה: ביחס לעלויות כוללת של שכירות נכס, התשלום למשכיר והתשלום לרשות המקומית.

לצורך ניתוח זה הנחנו מבנה בן 2 קומות, כל קומה 1,000 מ"ר, ובנוסף קרקע תפוסה בשטח של 1,000 מ"ר. התשלום שמשלם שוכר נכס באזור דרום תל אביב אומנם גבוה מעט בהשוואה לנכס בפתח תקוה, אולם העלות הכוללת בפתח תקוה גבוהה ב-45% בהשוואה לתל אביב.

בת"א הארנונה על השטח הבנוי לתעשייה נמוך ביותר, אך הארנונה על הקרקע היא הגבוהה ביותר. בפ"ת המצב הפוך, כך שבשקלול הדברים פ"ת כאמור יקרה מדרום ת"א.

בראשון לציון יש פטור על חיוב קרקע ביחס של 60% משטח המבנה העיקרי. בפ"ת יש מצב מיוחד בצו הארנונה, בו תשלום ארנונה על שכירת מחסן גבוהה מתשלום ארנונה על שכירת שטח תעשייתי. חולון מהווה אלטרנטיבה טובה להפעלת תעשייה קלה - צו הארנונה של חולון נותן הנחה של 50% על התעריף של תעשייה ביחס לחדרי עזר, מטבח, מקלחות וכד'.

הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן.