תנו לקנות דירה בשקט

פרופ' פישר, ידוע לי שמחירי הנדל"ן אינם באחריותך הבלעדית, אך מה שעשית רק יזיק

לכבוד נגיד בנק ישראל,

פרופסור סטנלי פישר היקר,

אדוני, להלן העובדות הידועות.

  1. מחירי הדירות עולים מזה עשור.
  2. זוגות צעירים ומשפחות מרובות ילדים קורסים תחת נטל המשכנתא.
  3. משך המשכנתא הממוצע בישראל הוא מהארוך ביותר בעולם המערבי.
  4. מחירי הדיור גבוהים לא רק בתל אביב, אלא גם בפריפריה. דירה בת 4 חדרים במודיעין עולה לא פחות ממיליון ושלוש מאות אלף שקלים. כך גם בפתח תקווה, ובערים מרוחקות יותר.

המסקנה הנובעת מנתונים אלו היא שאין מנוס מנקיטת צעדים להורדת מחירי הדירות, ושיאפשרו גם לצעירים לרכוש דירה למגורים.

הכרזתך אתמול על הורדת שיעור המימון הבנקאי המירבי ל-60% משווי הנכס הממושכן פועלת בדיוק בכיוון ההפוך. מהלך זה יגרום להעמקת הפערים הכלכליים - העשירים יתעשרו עוד יותר, והעניים יהיו עניים יותר. המעמד הבינוני העובד ימשיך להישחק ולהידרדר ברמת החיים.

בשם הגילוי הנאות, אני רוצה לגלות לך, אדוני הנגיד, שהמהלך שנקטת בו אמש, עשוי דווקא לשפר את עסקיי האישיים. אני, כמי שמייעץ לנוטלי משכתנאות פרטיים, ארוויח מהקשחת התנאים בכך שהייעוץ שלי יהיה נדרש ושווה יותר.

הנה מה שיקרה כתוצאה מהפחתת שיעור המימון:

הבנקים שייאלצו להפריש סכומים גדולים יותר כבטחונות להלוואות ידרשו מהלווים ביטוח אשראי של גופים חיצוניים, והמשכנתאות יתייקרו. בעקבות זאת, זוגות שעד כה יכלו לרכוש דירה משל עצמם, ימשיכו לחלום ולהתגורר בשכירות.

עליית מחירי השכירות בעקבות הגדלת הביקוש תקטין את היצע הדירות למכירה. זאת, כיוון שבעלי דירות שהשכירו אותם ב-4,500 שקל בחודש יוכלו לקבל עבורם סכומים גבוהים הרבה יותר. מנגד, הביקוש לדירות לא יקטן כיוון שבעלי הון ירוצו לרכוש דירות שאותן יוכלו להשכיר במחירים נאים.

התוצאה תהיה מעגל קסמים. מחירי הדיור יעלו, זוגות צעירים שלא יוכלו להרשות לעצמם לקנות דירה, ימשיכו להתגורר בשכירות, והפער בין עשירים לעניים ילך ויתרחב. זאת, בניגוד לכוונתך.

אדוני, באחד מטורי בעבר טענתי שהדרך היעילה להתמודד עם העליה העקבית והמתמשכת במחירי הדיור היא באמצעות נקיטה בו זמנית של שני צעדים השלובים זה בזה.

  1. הפשרת קרקעות מאסיבית, שתקטין את הפער בין הביקוש להיצע, ותוזיל את מחירי הקרקעות לבנייה.
  2. הצבת דרישה לקבלנים המתמודדים במכרזי מינהל מקרקעי ישראל להקצות דירות זולות לזוגות צעירים. פיתרון זה נהוג באירופה ואפילו ממדינות ארה"ב. אם ניו יורק יכולה להרשות לעצמה להציב דרישות לקבלנים, גם אנחנו יכולים.

פרופסור פישר, דאגתך ליציבות הבנקים מובנת וראויה לכל שבח. עמדותיך העקביות, ומנהיגותך השקטה סייעו למשק הישראלי לצאת כמעט ללא פגע מהסערות המטלטלות את העולם.

כמו כן, ידוע לי שמחירי הנדל"ן בישראל אינם בתחום אחריותך הבלעדית. עם זאת, אודה לך אם תיקח לתשומת ליבך את הנאמר לעיל, ותעשה כל מה שניתן על מנת לסייע לאזרחי ישראל לרכוש דירה.

בכבוד רב,

ליאור אילון

מנכ"ל מתן - המרכז לסיוע וייעוץ לנוטלי משכנתאות