ענבל אור: "הנחיית פישר עלולה להפיל קבלנים, לא קבוצות רכישה"

מנכ"ל אור סיטי נדל"ן: "קבוצות הרכישה הפכו לאטרקטיביות וכדאיות יותר לצעירים בעקבות החלטת הנגיד"

הנחיית נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לחייב את הבנקים בביצוע הפרשה מיוחדת במקרה שייתנו משכנתא גבוהה יותר מ-60% מערך הדירה - ממשיכה לעורר גלים של תגובות בשוק הנדל"ן, מתוך התעשייה ומחוץ לה.

למגיבים מצטרפת היום ענבל אור, מנכ"ל אור סיטי נדל"ן, שטוענת כי ההנחייה החדשה דווקא טובה לקבוצות הרכישה.

"קבוצות הרכישה הפכו לאטרקטיביות וכדאיות יותר לצעירים בעקבות החלטת הנגיד", אומרת אור ומסבירה: "ההון העצמי הנדרש ממשתתף בקבוצת רכישה הינו 30% מעלות הדירה ולא משוויה כגמורה, כפי שנדרש בקניה מקבלן. לא כולם מודעים לזה, אך בפועל הנפגעים העיקריים מהנחיית הנגיד הם הבנקים, שיאלצו לצמצם את היקף האשראי שהם נותנים. חשוב להבין גם שייקור האשראי מקטין את השוק שלהם. הבנקים רוצים שוק פורח והחלטה כזו תגרום להאטה בשוק".

לדברי אור, "למרות העובדה כי מדובר בטיוטה בלבד ולא בהנחיה מחייבת, ניתן להניח כי הבנקים ידרשו לאמץ את ההנחיה החדשה. בפועל, ההחלטה תפגע בכל מי שמבקש לרכוש דירה ובראש ובראשונה בזוגות צעירים. ההון העצמי הנדרש כעת למימון רכישת דירה הוא גדול, מה שעשוי להקשות מאוד על זוגות צעירים ועל משפחות לגייס את הסכום הזה".

לעומת זאת, טוענת אור, "ההון העצמי אותו נדרש לשלם משתתף בקבוצת רכישה הוא 30% מעלות הדירה ולא משוויה כדירה גמורה כמו בקנייה מקבלן. קבלנים משווקים פרויקט במשך קופה ארוכה. הפרויקטים שכבר החלו עלולים להיתקע בגלל זה ולהפיל קבלנים. לאחר המהלך, אמנם כולם ייפגעו אבל קבוצות הרכישה עדיין ישארו יותר אטרקטיביות. החסכון שלנו הוא לא רק במימון אלא גם בדברים אחרים כמו הרווח הייזמי מול הרווח של מארגן הקבוצה - וזה לא השתנה. בקבוצות רכישה רוכשים יותר ויותר למגורים ופחות כדירה להשקעה".