עז ושמה תמר

שטייניץ מבין כי נגיסה מהכנסות הצפויות מגז ונפט, תוסיף למדינה וגם לא תזיק ליוקרתו הפוליטית

מחול השדים סביב העלאת תמלוגי הנפט והגז הטבעי החל בהדלפה מכוונת לערוץ 2 בפברואר האחרון. זמן לא רב אחר כך פרסם משרד האוצר הודעה רשמית על הקמת של ועדה ציבורית לבחינת משטר המסים והתמלוגים על גילויים עתידיים.

לאורך כל התקופה הקפיד שטייניץ לשדר עמימות לגבי היקף סמכותה של הוועדה. בהדלפה לערוץ ובהודעה לעיתונות על הקמת הוועדה צוין במפורש כי מסקנות הוועדה לא יחולו על גילויים ורישיונות קיימים. משפט בנוסח דומה הוצא מכתב המינוי של הוועדה ברגע האחרון.

יובל שטייניץ לוטש עיניים אל עבר הסקר הסיסמי התלת-ממדי שערכו נובל אנרג'י ושותפותיה הישראליות, סקר שממצאיו יתפרסמו בתוך ימים. בסביבתו מעריכים שממצאי הסקר יניבו תגליות משמעותיות, אולי אף גדולות מאלה שנמצאו עד כה בתמר ודלית.

שטייניץ מבין כי הגדלת הנתח של המדינה בהכנסות הצפויות מהגילויים העתידיים שווה לכל הפחות מאות מיליוני דולרים וככל הנראה לא תזיק גם ליוקרתו הפוליטית.

מצד אחר הוא חושש מאוד מפני מכבש הלחצים שמפעילות השותפות. ב-2002, להזכירכם, הפעילו האמריקנים לא פחות מאשר את סגן הנשיא דאז דיק צ'ייני כדי לסכל יוזמה להעלות את המס על שותפויות החיפושים.

הטקטיקה הנוכחית של שטייניץ היא ליצור רושם כאילו גם תמר ודלית "נמצאות על השולחן", אך להסיר אותן בסופו של דבר, בתקווה להרגיע באופן חלקי את הלחצים.

ספק אם המהלך הזה יצליח: לשותפות בתמר ברור שהתמלוגים על התגלית לא יועלו. הקרב האמיתי מתנהל סביב רישיונות הסקר התלת-ממדי.