מי יחליף את פועלים סהר

אחרי הכניעה לרשות ומכירתו מהידיים הנגועות בניגוד עניינים, יש 3 גורמים שיכולים ליטול אותו

אתמול התקפל בנק הפועלים והרים ידיים מול הלחץ של רשות ניירות ערך. לאחר 5 חודשים בהן נמתחה ביקורת עזה על ניגודי העניינים של פועלים סהר, חברה-בת של בנק הפועלים, בפעילות של מתן חוות-דעת לגופים מוסדיים, נכנע הבנק והחליט למכור את הפעילות. פועלים סהר ימשיך להתקיים ולתת שירותי ברוקראז', מסחר ותפעול למנהלי תיקים, אבל לא יעסוק מעתה בחוות-דעת למוסדיים.

פועלים סהר הוא מונופול, הגוף היחיד המייעץ למוסדיים לגבי הצבעתם באסיפות כלליות, עסקאות בעלי עניין והסדרי חוב. זה הוביל למצב שבו השוק המוסדי נשען על גורם מייעץ אחד בבואו לקבל החלטות. בעיה זו מחמירה בשל ניגוד העניינים שנובע מהיותה של פועלים סהר חברה בת של בנק הפועלים, מנותני האשראי הגדולים במשק.

הרגולטור לא נותר אדיש לכך. יריית הפתיחה נורתה בינואר, אז אמר שוני אלבק, היועץ המשפטי של הרשות, בכנס בנושא ממשל תאגידי, כי "לפועלים סהר יש כוח בלתי מרוסן בכל הנוגע להצבעות של מוסדיים". אבל הרשות לא רק דיברה, אלא גם החלה להכין טיוטת חוזר שמגבילה את פעילות החברה. במקביל, הביקורת נגד המלצות פועלים סהר התעצמה, לאחר שמוקדם יותר החודש הוא המליץ לגופים המוסדיים שלא לתמוך באסיפה הכללית הקרובה במענק הפרישה של יו"ר בנק לאומי, איתן רף. לאומי הוא כידוע המתחרה הגדול של בנק הפועלים.

ואקום בחוות-הדעת

כעת מבקשים בבנק הפועלים למכור את פעילות תחום מתן חוות-הדעת, אך ספק אם יהיו קופצים על החברה, וזו תימכר כנראה במחיר סמלי. הרי אין כאן נכסים אלא מוניטין וידע שאינו ייחודי. לפיכך, צפוי להיווצר ואקום בתחום חוות-הדעת, והשאלה המטרידה את אנשי שוק ההון היא מי ימלא אותו?

כאן ישנן שלוש אפשרויות. הראשונה היא הגופים המוסדיים. אך אלה, סביר להניח, לא יכנסו לתחום כיוון שפעילות זו תיצור להם ניגוד עניינים. בנוסף לכך, גופים מוסדיים אחרים בוודאי לא ימהרו לקבל שירותים מאחד ממתחריהם.

האפשרות השנייה היא שגופים מתמחים חדשים יכנסו לתחום. אבל גם כאן יש בעיה כי הפעילות מחייבת תשתית של מחקר וידע ולא נושאת את עצמה כפעילות בדידה.

אז מי בכל זאת יכנס לנעליה של פועלים סהר? אנחנו נעריך בזהירות כי בפועל תתרחש האפשרות השלישית, ומי שייכנס לתחום יהיו גופים בלתי תלויים, למשל חברות הדירוג מעלות ומידרוג שעשויות להקים מחלקות ייעודיות לשם כך, או פירמות רואי חשבון וייעוץ הכלכלי, דוגמת גיזה זינגר אבן, דלויט בריטמן אלמגור וזיו והאפט.