המחוזי הקפיא מכרז של המינהל על מגרש בקריית-אתא

זאת משום שהמינהל סירב לבקשת משתתף במכרז לעיין במסמכי ההצעה הזוכה ■ ‎‎העותר: "מדובר בהתנהגות פסולה וחמורה ובסחבת ביורוקרטית שהיא ויה דולורוזה של ממש"‏

‎‎על רקע הקריאות להגביר את שקיפותו של מינהל מקרקעי ישראל ולאור החשדות לשחיתות במקרקעין בפרשת הולילנד: בית המשפט המחוזי בחיפה הוציא בצעד חריג צו מניעה זמני להקפאתו של מכרז על מגרש למגורים בקריית-אתא, משום שהמינהל סירב לבקשת משתתף במכרז לעיין במסמכי ההצעה הזוכה.

‏העותר, באמצעות עו"ד יואב ביין ממשרד עוה"ד פרופ' ביין ושות', ביקש לבדוק אם היה טעם לפגם בהצעה הזוכה, אך טרם קיבל את מסמכי ההצעה הזוכה, "זכות בסיסית" לפי תקנות חובת המכרזים, אומר ביין.

‏תוצאות המכרז פורסמו ב-12 במאי, ולמרות שפנה העותר למינהל בזמן המותר על-פי חוק, עד היום לא קיבל את המסמכים - "התנהגות פסולה וחמורה", לדבריו.

בעתירה המינהלית שהגיש מפרט העותר, מיכה שיפוש, גם מסכת סחבת ביורוקרטית שהוא מכנה בעתירה "ויה דולורוזה של ממש".

בתשובה לפניות חוזרות ונשנות מצד העותר, הוא נענה כי אין לו זכות לעיין במסמכים, כך נטען בעתירה, וזאת בניגוד לתקנות חובת המכרזים, חוק חופש המידע ופסיקות קודמות של בתי המשפט.

‏לדברי העותר, זכות העיון במסמכי ההצעה הזוכה מטרתה "לאפשר למציע שלא זכה במכרז לברר אם כדין העניקה ועדת המכרזים את הזכייה לאחר", וכמו כן, "לשמור על טוהר המידות על-ידי הגברת שקיפות הליך המכרז".

לדברי ביין, "מדובר בעניין ציבורי רב משמעות, והוא היכולת של הציבור לבקר את החלטות המינהל במכרזי המקרקעין שלו".

עוד טוען העותר כי במקרה של סחבת בנושאי בנייה, מעשים בשטח הם בלתי הפיכים וסדר הזמנים הוא קצר, ולכן "על-ידי מהלכי התשה, הרשות יכולה לגרום לכך שיהיה מעשה עשוי, ללא כל ביקורת".

‎‎השופטים זהירים

‏‎‎כמו בעתירה נגד המגדל המתוכנן במתחם בית-החולים אסותא הישן בתל-אביב - שבה קבעה לאחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי לאור פרשת הולילנד היא מבקשת לערב שוב את רשויות התכנון בתוכניות הבנייה של אסותא - גם כאן שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, אלכס קיסרי, לא לקח סיכון - והורה השבוע למינהל "להימנע מעשיית כל פעולה בקשר עם המכרז", ובכלל זה חוזה עם מציעי ההצעה הגבוהה במכרז.

‏צו המניעה בא רק כשבועיים אחרי שהאגודה לצדק חלוקתי והתנועה לחופש המידע פנו לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, ולמנהל המינהל, ירון ביבי, בדרישה לפרסם את החלטות המינהל ופרוטוקולי ועדותיו לאור המעצרים הנוגעים לשחיתות במקרקעין. לפי נתוני הארגונים הללו, רק 77 החלטות מתוך יותר מ-2,655 החלטות הנהלה של המינהל שהתקבלו עד כה זכו לפרסום.

‏בתגובה, נמסר ממינהל מקרקעי ישראל כי "מסמכי ההצעה הזוכה במכרז נמסרו לפונה כנדרש. אולם הפונה ביקש לקבל גם צילומים מתעודות הזהות של הזוכים דבר שלפי חוק הגנת הפרטיות איננו מותר. כמו כן, ביקש הפונה לקבל העתק ההמחאה בנקאית אשר הוגשה עם ההצעה. ואולם ההמחאה לא נמצאה בתיקי המינהל שכן נשלחה לבנק לגבייה. ההחלטה שניתנה על ידי בית המשפט למתן צו מניעה זמני למשך מספר ימים עד לדיון בבקשה במעמד צד אחד מבלי לשמוע את עמדת המינהל איננה החלטה חריגה בתקפותה כנטען".