"מדיניות האינטרנט של yes ו-HOT פוגעת במותג שלהן"

צחי דסלטו, מייסד אתר הווידיאו TVLand, שואף להיות אתר Hulu הישראלי ולשמש כאינדקס נרחב לטובת הגולשים ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר למה חברות הכבלים והלוויין שוגות כשהן מגבילות את היצע התוכן שלהן ברשת

"מדיניות האינטרנט של yes ו-HOT שגויה וגורמת לפגיעה במותג שלהן. בשל העובדה שהן לא מעלות את התכנים שלהן במלואם לאינטרנט הן פשוט מרגילות את הצופים שלהן לקבל את התכנים האלו באתרים הפיראטיים ובכך מסייעות לאינפלציה של אתרי הורדות לא חוקיים" -כך סבור צחי דסלטו, מייסד ומנכ"ל אתר TVLand, המציע לגולשים מאגר VOD חינמי של עשרות אלפי תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה בישראל. "בסופו של דבר, המשתמשים ישנאו אותן".

לאיזו פגיעה במותג אתה מתכוון?

"יש להן תכנים שהם מותגים מאוד חזקים, וחברות הכבלים והלוויין היו יכולות לשייך לעצמן את המותגים הללו ביתר עוצמה. יש אנשים שרואים באינטרנט 'עספור', לדוגמה, ואין להם בכלל מושג שמדובר במותג של HOT. אנשים שהיו משייכים ל-HOT את העובדה שיש לה סדרות טובות היו יכולים לקחת ממנה גם קו טלפון וגם חיבור לאינטרנט. HOT זה כבר הרבה זמן לא רק חברת כבלים וגם היא וגם yes משקיעות הרבה מאוד כסף במיתוג. אולם האסטרטגיה שלהן באינטרנט מייצרת להן הרבה מאוד אנטגוניזם".

אבל אם כל התכנים יהיו באינטרנט ובחינם אנשים יתנתקו מהכבלים והלוויין.

"אני לא סבור כך. אני חושב שאם הן היו מציעות את התכנים האלה באינטרנט תמורת תשלום, לדוגמה, הן היו מרגילות את הצרכנים להגיע לאתרים הייעודיים שלהן ולא לאתרים הפיראטיים, שנוטים להתאמץ פחות כאשר מדובר בתכנים הזמינים ברשת. הן יוצרות במו ידיהן את המפלצת הפיראטית, אבל הן יהיו חייבות לשנות את המודל שלהן בעתיד הקרוב - יותר ויותר גולשים מגלים שזה מאוד פשוט להוריד תכנים באינטרנט".

כל התכנים במקום אחד

המגמה של העלאת תכני טלוויזיה לרשת האינטרנט החלה בישראל לפני מספר שנים, וכיום מודל ה"זוגות" הוא ששולט בשוק הווידיאו הישראלי. כך, "קשת" מתחזקת את Mako, "רשת" חברה ל-ynet והקימה במשותף עמה אזור וידיאו ייעודי, ואילו ערוץ 10 מחזיק ב-50% מפורטל נענע10, המשמש כפלטפורמה בלעדית לתכני הערוץ.

גם חברות הכבלים והלוויין כבר לא מתעלמות מהאינטרנט - HOT חברה אף היא ל-ynet, ואילו yes מציעה חלק מהתכנים שלה בפורטל וואלה. אולם, בעוד שזכייניות הטלוויזיה מעלות את כל התכנים שלהן במלואם לאינטרנט, ומציעות אותם בחינם (למעט פרויקט ניסיוני של Mako), yes ו-HOT בחרו במודל מצומצם יותר, שבו רק חלק מועט מהתכנים מוצא את דרכו לרשת, וסדרות שכן מגיעות לאינטרנט מועלות רק באופן חלקי.

לאור התפשטות טרנד הווידיאו באינטרנט הישראלי הוקם אתר טי.וי לנד. "המטרה הייתה ליצור מקום אחד ברשת שבו ניתן למצוא את כל היצע התכנים של הטלוויזיה", נזכר דסלטו, יזם ותיק בתחום האינטרנט שהקים בעברו עשרות אתרים, בהם פורטל כשרות 2bjew, אינדקס אתרי היכרויות blove ואתר השיתוף Sharing. "ברגע ש-HOT, yes, ערוץ 10, "קשת" ו"רשת" החלו להעלות את התכנים שלהן לאינטרנט, נוצר מאגר תוכניות איכותיות שניתן לצפות בהן ברשת".

במקביל, חלה עלייה משמעותית בצפייה בתכני וידיאו מקוונים ודסלטו, שהבין שמדובר בחלון הזדמנויות, חבר לדניאל פרישקו, יזם אינטרנט נוסף וסמנכ"ל התוכן של TVLand, במטרה להקים אתר בתחום. "בהתחלה ניסיתי להקים מנוע חיפוש וידיאו בשם Loop, אולם כאשר גוגל העלו אחרי מספר חודשים את 'גוגל וידיאו', הבנו שאין טעם לנסות להתחרות בהם. אז התחלתי להסתכל על אינדקסים ויזואליים ברשת, כדוגמת אתר 'קפה' ו'נטקס', וזיהיתי עלייה מאוד גדולה בטראפיק של אתרים מהסוג הזה", מוסיף דסלטו.

לדבריו, "החלטנו שכדאי להקים אינדקס ויזואלי של תוכניות טלוויזיה, ובגלל שאנחנו נייטרליים ולא מקושרים לשום רשת טלוויזיונית, ביכולתנו גם לקדם את זה בצורה הטובה ביותר".

את האתר פיתחו השניים במשך כחמישה חודשים, לאחר שגייסו כמיליון שקל ממשקיעים פרטיים. "בינואר השנה השקנו את האתר ושלחנו אותו לכ-100 חברים קרובים, וזה החל להתפשט כאש בשדה קוצים. אחרי שבוע היו לנו כבר 5,000 כניסות וכיום 35-50 אלף גולשים שונים מבקרים באתר מדי יום. מדובר באתר מאוד ויראלי".

למה צריך אתר כזה? הרי כל התכנים נמצאים באתרים של ערוצי הטלוויזיה.

"האתר הוא למעשה כלי שעושה סדר, שכן בקליק אחד אפשר למצוא את כל התוכן המבוקש והגולשים לא צריכים ללכת לאתר הייעודי ולעשות חיפוש מייגע. חוץ מזה שלא כולם יודעים איפה נמצא כל תוכן, והאם סדרה מסוימת היא של רשת או של קשת או איפה נמצאים התכנים של yes. יש הרבה גולשים שמבחינתם גילינו להם את אמריקה - הם לא ידעו שיש את התכנים האלה באינטרנט".

התנגדות של הזכיינות

עם עליית האתר לאוויר פורסם בכלי התקשורת כי TVLand לא מתקבל בברכה בקרב זכייניות הטלוויזיה, וכי הן שוקלות להגיש תביעה נגד האתר בגין הפרת זכויות יוצרים, אולם דסלטו מכחיש. "אף אחד לא דיבר איתנו, זה היה ספין ותו לא", הוא אומר. "מבחינת האינטרסים, TVLand קרוב יותר לאתרי הזכייניות מאשר לאתרים הפיראטיים, ולכן לא חששתי מאפשרות לתביעה. קיבלנו יעוץ ממומחים בנושא של קניין רוחני והבנו שאין לנו ממה לחשוש. מה גם שלא שמענו מהם כלום ולא קיבלנו שום כתב תביעה".

דסלטו מסביר כי למעשה "אנחנו מסייעים לאתרים כמו קשת או נענע10 ולא פוגעים בהם. אנחנו שולחים אליהם טראפיק, שכן הגולש לא רואה אצלנו את תוכן הווידיאו - אנחנו רק אינדקס שמפנה לאתרים אחרים". לדבריו, ביכולתם להביא עשרות אלפי גולשים מדי יום לאתר שמציע תוכן טלוויזיוני שנחשב פופולרי. "אנחנו עובדים באותו מודל של גוגל, וכמו שאף אתר תוכן לא רוצה שלא להיות בגוגל ניוז, כך לאף אתר טלוויזיה אין סיבה שהתוכן שלו לא יהיה מאונדקס אצלנו. אני למעשה כמו Hulu (מיזם הטלוויזיה באינטרנט של ניוז קורפ, דיסני ו-NBC, נ"פ), רק בקטן".

איך אתם מתכננים לעשות מזה כסף?

"אנחנו מוכרים שטחי פרסום באתר באמצעות רשתות פרסום, ויש אפילו כמה מפרסמים גדולים, כדוגמת בזק וסלקום, שנמצאים באתר".

אבל מכירת פרסום באתר שלכם כן עשויה להרגיז את בעלי התוכן שכעת נאלצים להילחם בכם על נתח הפרסום.

" אני לא מוכר פרסום פר תוכנית אלא פרסום באתר כולו, וגם לא פרסום בתכני הווידיאו שכמובן שייכים לזכייניות הטלוויזיה. חוץ מזה שאנחנו בעיקר אטרקטיביים למפרסמים קטנים ולא ממש מתחרים על נתח המפרסמים הגדולים".

בכל זאת, העובדה שאתם מציעים גישה ישירה לתכנים המבוקשים גורמת לכך שפחות גולשים ישוטטו באתרים הייעודיים, וייחשפו פחות לפרסומות. לא בטוח שב"קשת" או ב"נענע10" ישמחו מכך.

"זה נכון, אבל אנחנו באמת מאמינים שהתועלת שלנו בהפניית טראפיק לאתרים האלה גדולה יותר מהנזק הפוטנציאלי".

מלבד פרסום, יזמי האתר מתכננים למכור בעתיד הקרוב זמן אוויר. "המטרה שלנו היא להוות פלטפורמה ליצירת מקור ייעודיות לאינטרנט שכן אנחנו יכולים להיות ערוץ טלוויזיה לכל דבר ולקדם תכנים שלא מצליחים להגיע למדיום הטלוויזיוני". בכך מתכוון דסלטו לאפשרות שיוצרים עצמאיים יעלו תכני וידיאו לאתר. "ליו-טיוב, לדוגמה, אפשר להעלות תכנים עד עשר דקות, ואילו אנחנו נאפשר להעלות תכנים ארוכים".

מודל נוסף שעליו בונים היזמים הוא תכני וידיאו תמורת תשלום. "אנחנו יכולים ליצור שיתוף פעולה עם 'גלובוס גרופ', לדוגמה, ולהציע צפייה מקוונת בסרטים פופולריים וחדשים תמורת תשלום. המודלים האלה, בכל מקרה, יהיו רלוונטיים כאשר מאגר המשתמשים שלנו יגדל עוד יותר".

אז מה אתם ממליצים לזכייניות הטלוויזיה ולחברות הכבלים והלוויין - לאפשר צפייה חינמית בכל התכנים באינטרנט?

"לא. אני סבור שהן יכולות לאפשר צפייה בתשלום, כפי שמאקו החלה לעשות כעת בתכנים הפופולריים שלה כדוגמת 'ארץ נהדרת' ו'חטופים', או לאפשר צפייה נטולת פרסומות. זכייניות הטלוויזיה חייבות להסתכל קדימה ולהציק כמה שפחות לגולש. אסור להן להבריח את הגולשים לאתרים הפיראטיים".

דסלטו מוסיף, כי "אני באמת מאמין שמיזם שדומה לזה של Hulu אפשרי בארץ - יש הרבה אינטריגות ואגו בתעשיית התוכן הישראלית אבל יצירת פלטפורמת אחת שבה נמצאים כל התכנים היא הכרחית. אני פשוט לא יודע מי יעשה את זה קודם - אני או הם".