בהתאם לציפיות: מדד מאי עלה ב-0.4%, הדיור התייקר ב-0.9%

סעיף פירות טריים זינק ב-10.5% בעקבות כניסת פירות הקיץ לשווקים, גם סעיף ההלבשה התייקר ב-3.6% ■ נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפוי להותיר את הריבית לחודש יולי על כנה

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.4%, בהתאם לציפיות. סעיף הדיור היה שוב הסעיף שהשפיע הכי הרבה, עם עלייה של 0.9%. סעיף פירות טריים זינק ב-10.5% בעקבות כניסת פירות הקיץ לשווקים. גם סעיף ההלבשה התייקר ב-3.6% והבנזין עלה ב-1.1%, הנסיעות לחו"ל התייקרו ב-2% על רקע החלשות השקל מול הדולר.

מנגד, הוזלו מחירי הירקות הטריים בכ-4% והעופות הוזלו בשיעור דומה.

מתחילת השנה עלה המדד ב-0.4% בלבד. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-3% שזה הגדול העליון של היעד הממשלתי.

נציין כי בקרב הכלכלנים קיים קונצנזוס סביב החלטת הריבית הקרובה: נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפוי להותיר את הריבית לחודש יולי על כנה ,1.5%, על רקע האי-וודאות הגדולה בכלכלת העולם. סיבה נוספת היא ההערכות שבנק ישראל יצליח השנה לעמוד ביעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה ושיעור האינפלציה יעמוד ביעד השנתי, בין 1% ל-3%).

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר בתגובה למדד כי "אין שינוי באינפלציה הבסיסית: המדד ללא מוצרי מזון ואנרגיה עלה 2.6% ב-12 החודשים האחרונים, כמו בחודש הקודם. הריבית לא תשתנה בחודש יולי, למרות החלטת בנק ישראל להביא את הריבית לרמה "נורמאלית". זאת לנוכח העלייה המהירה בסעיף הדיור והמצב בחו"ל".

דן רון, סמנכ"ל השקעות בתכלית, אומר כי "3 המדדים הקרובים צפויים להיות נמוכים ולנוע סביב ה-0.2% בחודש, והאינפלציה השנתית צפויה להסתכם בכ-2%. בהתאם לכך, הנגיד יוכל להמשיך במדיניות העלאת הריבית בקצב איטי ומבוקר, תוך התחשבות במצב היצוא לאירופה ובשער החליפין".

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ונשיא פרוטרום, אומר בתגובה לפרסום המדד כי האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים נמצאת בטווח יעד המחירים. לנוכח המשבר בגוש האירו יש לנקוט במדיניות מוניטארית זהירה ושקולה. העלאת הריבית אל מול הריבית האפסית בארה"ב עשויה להרע יותר את מצבו של היצואן הישראלי בשל התחזקות השקל.