חברת תש"ן צברה חוב ארנונה של 375 מיליון שקל

על תשתיות נפט ואנרגיה לשלם ארנונה רטרואקטיבית לעיריית חיפה, לאחר שלא שילמה מסי ארנונה מאז קום המדינה

חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) לא שילמה מסי ארנונה מאז קום המדינה וצברה חוב עתק של 375 מיליון שקל ללא ריבית. כך עולה מפסק דין של המחוזי בחיפה, הקובע שעל החברה לשלם ארנונה רטרואקטיבית לעיריית חיפה.

חברת תש"ן מחזיקה מאז 1948 בשטח של כ-95 דונם בנמל חיפה. מאז היווסדה ועד 2004 החברה לא שילמה מסי ארנונה מחמת טעות ברישומי העירייה. כשהתגלתה הטעות ב-2004, שלחה עיריית חיפה הודעת שומה למנכ"ל תש"ן, ובה ציינה כי לפנים משורת הדין תש"ן תחויב במסי ארנונה רק לתקופה שבין 1997-2004, משמע 63 מיליון שקל.

ועדת הערר של העירייה, שדנה בסוגיה, דחתה את טענת תש"ן שלפיה אין להטיל ארנונה באופן רטרואקטיבי. העירייה, שיוצגה ע"י עו"ד צומן ולנקרי, טענה כי מדובר "במקרה חמור שבו חברה ממשלתית שהונה העצמי גדול ממיליארד שקל העלימה ביודעין מסי ארנונה בסכום כולל של 375 מ' ש'".

תש"ן פנתה לביהמ"ש והשופטת יעל וילנר קבעה כי לא נפל כל פגם בהחלטת ועדת הערר לחיובה בהוצאות הארנונה. לדברי עו"ד אלכס כץ ומוטי איצקוביץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), המתמחה בארנונה והיטלי פיתוח, אך לא מעורב בתיק, "מדובר בהחלטה חסרת תקדים בהיקפה הכספי בו ביהמ"ש נתן משקל מכריע להתנהגותו של הנישום ומידת הסתמכותו על הטעות אותה הרשות המקומית ביקשה לתקן".